Folk får fan lära sig köra i rondeller!

Madhouse
21 mars 2007 · 1 079 Inlägg

Med tanke på hur en del kör så är det ett under att det inte händer fler olyckor än det gör, det gäller att inte lita blint på att alla kan reglerna för då smäller det garanterat.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Toypon
21 mars 2007 · 98 Inlägg

Det mest idiotiska sättet att köra i en cirkulationsplats (som det ju heter) måste dom ha "infört" i Falun. Bodde där tidigare och var nära att smälla mer än en gång.

Hände många gånger att bilen framför lade sig till vänster, blinkade vänster för att så snart dom tagit sig förbi första avfarten och man själv precis börjar hålla till höger för att man ska rakt fram och vill snabbt ta sig förbi. Ja då börjar dom blinka höger och svänger ut framför dig!

DVS. Vill du köra i rondell som en falubo, lägg dig och blinka vänster när du ska rakt fram och när du ska köra ur blinkar du höger. Garanterat kommer det smälla någongång och dom det inte smäller hör du bromsskrin.

zoopåse
21 mars 2007 · 1 171 Inlägg

Jag ska berätta varför man inte ska blinka vänster i en rondell. Anledningen är att det är ickeinformation.

Om du ser någon som blinkar vänster i en rondell, vilken information får du ut av det? Tänk på det. Det betyder endast följande och inget mer:

*Någon gång kommer den här bilen att börja blinka höger, byta körfält och svänga ut ur rondellen.

Dvs exakt på pricken samma information som du redan vet om för en bil som inte blinkar vänster genom rondellen. Du kan ju inte veta vart bilen kommer ifrån om du inte sett på långt håll när bilen svängt in i rondellen. Den chansen är ju minimal eftersom tiden som personen befinner sig i rondellen är nästan maximal (endast en helvändning som är väldigt sällsynt tar längre tid i rondellen)

Möjligtvis kan det vara poäng att blinka vänster kort innan du svänger in i rondellen för eventuella bakomvarande bilar men i rondellen betyder blinkningen ingenting.

Nej, man bör istället följa vägverkets beskrivning av hur man kör i en rondell. Blinka höger när du ska ut eller byta till det högra körfältet. Hålla till vänster innan rondellen (placera dig om markeringar inte finns) om du ska vänster eller varvet runt. Hålla till höger om du ska rakt fram eller höger samt blinka höger innan rondellen om du ska höger. Det underlättar för bilarna i nästa infart så att de ser och vet om att du inte ska rakt fram.

Madhouse
21 mars 2007 · 1 079 Inlägg

Här är väl en bra förklaring med ljud och animeringar gällande enklare regler bla cirkulationplatskörning: http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html borde visas för alla trafikanter inte minst cyklister och gångtrafikanter som går runt i sin "kan inte bli påkörd för lagen är på min sida bubbla", skulle nog vilja påstå att cyklister och mopeder är bland det farligaste, många har noll koll.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Sushikocken Sleeper
21 mars 2007 · 3 084 Inlägg

det e alltid han som kör i innerfilen som blir vållande... korkat men sså är det

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Hamilton
21 mars 2007 · 8 868 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:

Hamilton skrev:

golfarn_nr1 skrev:
http://www.vv.se/filer/publikationer/cirkulationsplats.pdf

Du länkar till reglerna med trotts det  tolkar du dom fel...

Så du menar att högerregeln INTE gäller i rondellen?

Så menar jag inte, du skriver att högerregeln gäller i rondellen.
Högerregeln tillämpas överhuvudtaget inte i rondeller utan i korsningar som saknar skylltning m.m.

Skulle högerregeln gälla i rondell så måste ju en bil inne i rondellen lämna företräde till en bil som är på väg in...
Men jag vet vad du menar,kanske var lite petig när jag skrev det där wink

Senast redigerat av Hamilton (21 mars 2007)

Fotograf på tierpidag.se
twin_cam Smålänning
21 mars 2007 · 7 877 Inlägg

I körskolan får alla numer lära sig att blinka vänster och lägga sig i vänsterfilen när dom ska till vänster i en rondell, för att vid avfarten innan dom ska av blinka höger och lägga sig i högerfil ETT kvartsvarv.

Dom får även lära sig att man inte får blinka vänster om man ska rakt fram, och att man ska ligga i högerfilen vid körning rakt fram. Vid sväng till höger så gäller blink till höger och högerfil.

Så har i alla fall jag fått lära mig. Men gå gärna in till en körskola och säg till dom att dom lär ut fel.

Men jag bryr mig inte. Jag har alltid handlingsberedskap i rondeller eftersom ingen vet hur man kör.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
zoopåse
21 mars 2007 · 1 171 Inlägg

Twin_cam: Så har jag också fått lära mig på körskolan. Men det kan ju ifrågasättas om det är vettigt att göra så (tex genom att ställa sig frågan varför)? Det är mycket körskolorna lär ut som man sedan rationaliserar bort i praktiken för att det blir bäst så. Man upptäcker vart man behöver kolla och hur ofta mm, man behöver inte kolla i en viss ordning var 5:e sekund utan det kan man anpassa efter situationen.

När man tänker på det så är ju vänsterblink i rondell helt onödigt. Det fyller ju ingen funktion. Inte heller vägverket verkar tycka att vänsterblink i rondeller är något att ägna sig åt. Det blir ju bara förvirrande då det ändå inte säger något. Fler blinkade lampor att irra bort sig med.

twin_cam Smålänning
21 mars 2007 · 7 877 Inlägg

zoopåse skrev:
Twin_cam: Så har jag också fått lära mig på körskolan. Men det kan ju ifrågasättas om det är vettigt att göra så (tex genom att ställa sig frågan varför)? Det är mycket körskolorna lär ut som man sedan rationaliserar bort i praktiken för att det blir bäst så. Man upptäcker vart man behöver kolla och hur ofta mm, man behöver inte kolla i en viss ordning var 5:e sekund utan det kan man anpassa efter situationen.

När man tänker på det så är ju vänsterblink i rondell helt onödigt. Det fyller ju ingen funktion. Inte heller vägverket verkar tycka att vänsterblink i rondeller är något att ägna sig åt. Det blir ju bara förvirrande då det ändå inte säger något. Fler blinkade lampor att irra bort sig med.

Så är det. Om alla kör som dom är vana så blir allting bäst. Jag tycker också att vänsterblink är rätt onödigt när jag tänker efter, men vanor, ni vet.

Sen dedär med att kolla ständigt fick jag lära mig att man inte skulle göra, utan bara när man behövde, men så sant att man rationaliserar bort en hel del onödigt när man får kortet.

Om alla körde som i körskolan så hade det varit farligt att vistas i trafiken!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Errol
21 mars 2007 · 320 Inlägg

om det är 4-korsninga (infart/utfarter)

ska du endast vid Vänstersväng ligga till vänster för att vid refugen (om sådan finnes)
vid utfarten innan(den andra utgången du passerar) gå ut till höger , blinka, döda vinkel  och sedan blinka höger ut.
(endast när man ska UT är man SKYLDIG blinka, men man bör blinka  desto mer)

kalleman00
21 mars 2007 · 140 Inlägg

Man SKA inte blinka vänster i en rondell när man ska köra rakt fram i den. Enda gången man är skyldig att blinka i en rondell enligt de nya reglerna är när man ska ut ur en rondell. Men jag står fortfarande fast vid att om man blinkar vänster (när man ska vänster eller hela varvet runt) så blir det tydligare och de andra som är på väg in i rondellen kan då skita i att köra ut mitt framför en för att de kanske tror att man ska köra av på utfarten innan de står. Ser jag att det kommer en bil i en rondell och jag ställer mig och väntar på att han ska köra förbi, så skiter han i det och svänger av på samma avfart som jag ska in genom, hur retsamt är det inte då att behöva bromsa?
Hade han nu istället blinkat vänster hade jag redan från början vetat att han skulle fortsätta i rondellen, vilket i sin tur hade gjort att jag hade kunnat planera min kördning på ett annat sätt.

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
Schotttz
21 mars 2007 · 586 Inlägg

Vad som hände mig i rondellen är att den vita bilen gjorde faktiskt fel. Inte jag, även om jag skulle ha åkt på det hela om vi hade smällt, eftersom jag tydligen (visste faktiskt inte om det) att jag har väjningsplikt emot trafikanterna som ligger i högerfilen i en rondell.

Jag lägger mig i vänsterfilen för att köra åt vänster. Kunde inte ha lagt mig i högerfilen för då får jag bara svänga höger. Den vita bilen, hade den lagt sig i vänsterfilen så hade han hamnat bakom mig istället för jämnsides, och gernom dödvinkeln så han antaligen inte mig i spegeln och svänger. Ska du åt vänster, ska du och ligga i vänsterfilen, inte höger.

Smajly skrev:
Undra vem som ska lära sig köra i rondell? Gnäll inte på andra innan du själv kan köra säkert.

Vad gjorde jag för fel då?
Jag låg i rätt fil, det hade varit bättre om den vita bilen lade sig också i vänsterfilen stället för högerfilen. Högerfilen gjorde ju så att han kommer brevid mig och hade tänkt sig att köra framför mig för att komma runt? Hade han tagit vänsterfilen hade han vackert hamnat bakom mig och jag hade kunnat svänga av, för dom andra bilarna hade ju lamnat oss företräde som vanligt, såvida dom inte skulle åt höger, för då hade det bara varit att köra, eftersom jag kommer ut på vänsterfil på vägen efter rondellen, och där göra en körfältsbyte om jag skulle behöva lägga mig i högerfilen. Inte i rondellen, då gör jag ju fel? Det är ju inte riktigt meningen att jag ska börja gena i rondellerna?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang