Kan man ha bur i en gatbil ?

Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
19 juni 2012 · 346 Inlägg

Alltså det jag undrar är om man kan besikta med t ex en bus/bruksbil med störtbur ? , har hört olika rykten om detta uppskattar svar!

Zzoink
19 juni 2012 · 1 229 Inlägg

Aronsson skrev:
Alltså det jag undrar är om man kan besikta med t ex en bus/bruksbil med störtbur ? , har hört olika rykten om detta uppskattar svar!

jodå det kan man smile om man  bygger rätt och sätter dit mjukt skydd där man kan slå huvudet i bågen så smile

Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
19 juni 2012 · 346 Inlägg

manne_940 skrev:

Aronsson skrev:
Alltså det jag undrar är om man kan besikta med t ex en bus/bruksbil med störtbur ? , har hört olika rykten om detta uppskattar svar!

jodå det kan man smile om man  bygger rätt och sätter dit mjukt skydd där man kan slå huvudet i bågen så smile

wadde Tryck och pys-åka
20 juni 2012 · 884 Inlägg

Och om bilen inte råkar vara helbilsgodkänd. Då har man lite mera strul framför sig.

Att regga in en bur i en bil gör man lite som att regga av eller på dragkrok. Och i samband med det kan man kanske överväga att "registrera bort" passagerarplatserna i bak med då burar brukar ställa till det lite där... heh

Va bilprovningsorganen kollar på är mest att du inte kan spräcka upp huvudet som ett ägg på buren. Dvs, man ska ha mjukt material runt som tex skummplast-rörisolering. I övrigt så är det inga krav som tex bilsportsförbundet eller FIA kräver för olika racingklasser.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
KHRacing
20 juni 2012 ·

wadde skrev:
Och om bilen inte råkar vara helbilsgodkänd. Då har man lite mera strul framför sig.

Att regga in en bur i en bil gör man lite som att regga av eller på dragkrok. Och i samband med det kan man kanske överväga att "registrera bort" passagerarplatserna i bak med då burar brukar ställa till det lite där... heh

Va bilprovningsorganen kollar på är mest att du inte kan spräcka upp huvudet som ett ägg på buren. Dvs, man ska ha mjukt material runt som tex skummplast-rörisolering. I övrigt så är det inga krav som tex bilsportsförbundet eller FIA kräver för olika racingklasser.

Jag har skrivit flertalet utförliga texterang hur man går till väga för att regga så smidigt som möjligt, gör en enkel sökning o läs litta :-)

Lycka till.

KHRacing
20 juni 2012 ·

manne_940 skrev:

Aronsson skrev:
Alltså det jag undrar är om man kan besikta med t ex en bus/bruksbil med störtbur ? , har hört olika rykten om detta uppskattar svar!

jodå det kan man smile om man  bygger rätt och sätter dit mjukt skydd där man kan slå huvudet i bågen så smile

är detta vad du gjort, eller vad du hört.. för din beskrivning är så jä'klans fel den bara kan bli tyvärr :-(

KHRacing
20 juni 2012 ·

utöver detta nedan finns det ett gäng regler till som inte SBP-nämner.

Tobbe_A skrev:
Jag skickade iväg ett mail till Bilprovningen ang lite frågor vid besiktning med bur, racestol, vinge och om man måste ha i baksättet när man besiktigar.


MAilet::

Jag håller på att renovera en BMW 320i -86. Denna ska jag ha så att jag kan köra på olika banträffar runt om i landet.
Jag har planerat att ha följande i den.

2 st Racingstolar (Inget baksäte men orginal bälte kvar.)
2 st 4-punktsbälten (orginal 3-punkts skall oxå vara kvar)
1 st Skyddsbur ( Bifogar ritning på den)

Nu till frågorna
Vad gäller angående när jag monterar in Racingstolen?
Måste jag ha något baksätte i när jag besiktigar?
Vad gäller när man besiktigar med skyddsbur?


Tack på förhand.
MVH/
Thobias A


Svaret från Bilprovningen:

Utgångspunkt för std-bil är att "rallystolen" ska monteras i originalfästpunkterna för resp stol.

Skyddsbåge; ordinarie bilbältesfästpunkter får inte användas vid montering, ingen passagerare tillåts i baksätet.

Bifogar utdrag ur vår instruktion som berör olika typer av rallyfordon, reglementen  mm.


För att uppfylla grundkraven för inre säkerhet kan eftermonterad utrustning behöva kläs in med energiabsorberande material. 

Avgörande är placeringen i förhållande till förare/passagerare. Kan onödiga skador uppstå krävs inskyddning.
Utstickande detaljer eller vassa hörn och kanter får inte finnas.

Skyddsbåge, skyddsbur

Med skyddsbåge avses en konstruktion av stålrör eller motsvarande som kan skydda förare och passagerare om bilen slår runt. Skyddsbågen är normalt monterad i anslutning till karosseriets B-stolpe.

Med skyddsbur avses en konstruktion som består av två i längsled förbundna skyddsbågar, en vid A-stolpen och en vid B-stolpen.

Takrör måste följa takplåten väl så att förare och passagerare inte riskerar att komma i kontakt med rören vid normala huvudrörelser. Rören måste dessutom vara inskyddade med energiabsorberande material. Tvärgående takrör måste normalt vara försett med avbärare bakåt - uppåt (se fig) för att en huvudrörelse framåt inte direkt ska bromsas upp av röret. På en öppen bil kan avbärare inte krävas.

om kraven inte uppfylls av båge vid B-stolpar kan fordonet ändå godkännas om baksätet samtidigt inte längre tillåts som passagerarplats. Snedsträvor och diagonalstag kan också vara hinder för baksätets användning.


Hälsningar 
ola J  Bilprovningen

Senast redigerat av KHRacing (20 juni 2012)

Anton-DekorTeknik
20 juni 2012 · 964 Inlägg

Vad är det för bilder du skickat?

Skulle vara roligt att veta vad dom tycker om tvärstagen som går mellan a och b stolpen.
En del är ju sådär om att det blir svårare att ta sig ur.

Ska nämligen montera en fullbur i höst och bra att veta.

Annars blir det ett mail till dom

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!
KHRacing
20 juni 2012 ·

Antonicracing skrev:
Vad är det för bilder du skickat?

Skulle vara roligt att veta vad dom tycker om tvärstagen som går mellan a och b stolpen.
En del är ju sådär om att det blir svårare att ta sig ur.

Ska nämligen montera en fullbur i höst och bra att veta.

Annars blir det ett mail till dom

Inte jag som skrivit detta, det är kopierat från www.rejsa.nu

har du problem med burdesign så skicka mig ett pm.

mvh K

pS. Bara för att förtydliga, min EVO är gaturegistrerad med bur smile

Senast redigerat av KHRacing (20 juni 2012)

Zzoink
20 juni 2012 · 1 229 Inlägg

KHRacing skrev:

manne_940 skrev:

Aronsson skrev:
Alltså det jag undrar är om man kan besikta med t ex en bus/bruksbil med störtbur ? , har hört olika rykten om detta uppskattar svar!

jodå det kan man smile om man  bygger rätt och sätter dit mjukt skydd där man kan slå huvudet i bågen så smile

är detta vad du gjort, eller vad du hört.. för din beskrivning är så jä'klans fel den bara kan bli tyvärr :-(

det är nåt jag har läst bara smile det jag ville få fram är bara att det går smile

KHRacing
20 juni 2012 ·

manne_940 skrev:
det är nåt jag har läst bara smile det jag ville få fram är bara att det går smile

Sorry om jag lät sur/arg det var ej meningen, ville bara fåd et klart för mig så att du inte fått detta förklarat för dig hos någon bilprovningsenhet smile

Tobbetdi Diesel ska man ha!
20 juni 2012 · 482 Inlägg

Ja, du kan ha bur i en simpel gatbil, dock får man regga bilen med det samt ha mjuka skydd lite här och var

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
Zzoink
20 juni 2012 · 1 229 Inlägg

KHRacing skrev:

manne_940 skrev:
det är nåt jag har läst bara smile det jag ville få fram är bara att det går smile

Sorry om jag lät sur/arg det var ej meningen, ville bara fåd et klart för mig så att du inte fått detta förklarat för dig hos någon bilprovningsenhet smile

det är lugnt! du om nån borde ju veta hur det här med burar fungerar smile

KHRacing
20 juni 2012 ·

Tobbetdi skrev:
Ja, du kan ha bur i en simpel gatbil, dock får man regga bilen med det samt ha mjuka skydd lite här och var

Det är just dessa uttalanden som gör att jag reagerade. Det är ju inte så "lätt" riktigt smile

Navkapsel
22 oktober 2012 · 4 637 Inlägg

Fortfarande möjligt att regga en vanlig gatbil med bur? Ryktas om att det blev ny lag nyligen...

Vad kan det kosta att bygga bur med material, regbes, svartjobbnesse och allt inräknat? Cirka alltså...

Inga planer eller så, bara allmänt nyfiken.

KHRacing
22 oktober 2012 ·

Navkapsel skrev:
Fortfarande möjligt att regga en vanlig gatbil med bur? Ryktas om att det blev ny lag nyligen...

Vad kan det kosta att bygga bur med material, regbes, svartjobbnesse och allt inräknat? Cirka alltså...

Inga planer eller så, bara allmänt nyfiken.

Inga nya regler på G vad jag vet !

Buren beror ju såklart på vad du vill ha, men säg exempelvis en "färdigbur" från Finness.se

Du lämnar väl isf bilen nerplockad typ ?

Bur/fästplattor -> 2500kr
Extra rör -> 400kr
kapning/måttning/svetsning - 1 hamburgare -> 3000kr beroende på hur bra polare du är med montören/svetsaren
regbes -> www.transportstyrelsen.se - Vissa stationer erbjuder vägning, vissa inte, kolla före.

Observera att det EJ krävs intyg på någon som helst form av bur, men att vissa bilprovningsföretag helt enkelt fått för sig att det krävs.

Navkapsel
22 oktober 2012 · 4 637 Inlägg

KHRacing skrev:

Navkapsel skrev:
Fortfarande möjligt att regga en vanlig gatbil med bur? Ryktas om att det blev ny lag nyligen...

Vad kan det kosta att bygga bur med material, regbes, svartjobbnesse och allt inräknat? Cirka alltså...

Inga planer eller så, bara allmänt nyfiken.

Inga nya regler på G vad jag vet !

Buren beror ju såklart på vad du vill ha, men säg exempelvis en "färdigbur" från Finness.se

Du lämnar väl isf bilen nerplockad typ ?

Bur/fästplattor -> 2500kr
Extra rör -> 400kr
kapning/måttning/svetsning - 1 hamburgare -> 3000kr beroende på hur bra polare du är med montören/svetsaren
regbes -> www.transportstyrelsen.se - Vissa stationer erbjuder vägning, vissa inte, kolla före.

Observera att det EJ krävs intyg på någon som helst form av bur, men att vissa bilprovningsföretag helt enkelt fått för sig att det krävs.

Intressanta svar! Men som sagt, har ingen användning, bara nyfiken.

elgh33
23 oktober 2012 · 266 Inlägg

Navkapsel skrev:
Fortfarande möjligt att regga en vanlig gatbil med bur? Ryktas om att det blev ny lag nyligen...

Vad kan det kosta att bygga bur med material, regbes, svartjobbnesse och allt inräknat? Cirka alltså...

Inga planer eller så, bara allmänt nyfiken.

Pris beror på mycke vad för typ av rör du ska använda, men går att bygga med folkracebåge vilket kan bli riktigt billigt, kostar runt 1000lappen för en färdigbockad, sen montera gör väll någon snäll för en 500 smile regbesiktningen har jag för mej kostar 700kr,

sen så finns de dyra burar med, betala 3 800:- för min färdigbockad samma mängd rör som i en folkracebåge fast kaldragna oreglerade rör smile

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang