BMW klickar och blinkar, istället för att starta

Surstromming
10 mars 2012 · 3 Inlägg

Hej hej

Har en BMW 320ci -03 som stått i garage över vintern... stendöd idag.

Testade med starthjälp direkt på batteriet. Men det låter:
KLICK KLICK KLICK KLICK KLICK, och lysena blinkar i samma takt?!

Kan det bero på att jag försöker direkt på batteriet? Den står liksom... åt fel håll för att ge starthjälp på pluspolen i motorutrymmet smile

Någon som varit med om detta?

Tack på förhand!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2012 · 17 546 Inlägg

Surstromming skrev:
Hej hej

Har en BMW 320ci -03 som stått i garage över vintern... stendöd idag.

Testade med starthjälp direkt på batteriet. Men det låter:
KLICK KLICK KLICK KLICK KLICK, och lysena blinkar i samma takt?!

Kan det bero på att jag försöker direkt på batteriet? Den står liksom... åt fel håll för att ge starthjälp på pluspolen i motorutrymmet smile

Någon som varit med om detta?

Tack på förhand!

Med starthjälp så kanske du menar en sån väska med kablar på? Ofta är dessa inte tillräckliga när det helt saknas mos i batteriet. Provade du med bil så får inte kablarna tillräcklig kontakt eller så får du låta bilen gå i 5-10 minuter först

Kan vara ett litet helsicke att få bra kontakt mellan kablar och bil!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Drönirettab
10 mars 2012 · 21 761 Inlägg

Mät vilken spänning det är på batteripolerna just nu och skriv här i tråden vilket värde det visar, koppla sedan på en laddare och låt den ladda tills batteriet är fulladdat enligt laddaren. smile

Har man "moderna och säkra" startkablar så brukar de ha ett plasthölje över klammorna, vilket i vissa fall gör det näst intill omöjligt att få bra kontakt där de kläms fast. Min alldeles egen åsikt om såna kablar bör inte skrivas i text här. wink

Senast redigerat av Drönirettab (10 mars 2012)

sv3nss0n
10 mars 2012 · 264 Inlägg

Som sagt du har ingen kräm i batteriet smile sätt på laddaren och låt stå ett antal timmar eller kabla med en annan bil i en liten stund som Dieselsmurfen nämner.

Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
Dodge B250 van "Nomad" (1989)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
Mattias_Vejdeland
10 mars 2012 · 329 Inlägg

Ladda batteriet ordentligt, alternativt byt ut mot ett nytt

Volvo XC70 (2001)
Saab 900R (1996)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
10 mars 2012 · 1 778 Inlägg

Dom brukar bete sig så när det är för dåligt med kräm. Ladda batteriet ordentligt eller stå med start kablar på en bra stund.
Försökte starta e39an jag hade när den hade stått över vintern, en batteri booster orkade inte. Inte heller start kablar från en Opel corsa, den bilen bara dog när jag vred på nykeln i bmwn.
Men booster och corsan på 4000rpm i 10 minuter krävdes för att orka.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Rquired Allmänt envis
10 mars 2012 · 12 512 Inlägg

Har varit med om samma sak i en 330i, det låter helt klart som ett dåligt batteri enligt vad andra skrev ovan. Men även om du har pluspolen i motorutrymmet så sitter batteriet i sig under en lucka till höger i bagaget, kommer du åt detta kanske det är till hjälp?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2012 · 17 546 Inlägg

Jag vill gärna komma med en liten pekpinne här! När släden väl går igång så koppla INTE bort strömkällan med en gång! Låt allt vara 10 minuter. Kopplar man bort allt och bilen börjar ladda ett helt tomt batteri som inte ger något motstånd kan det uppstå något följdfel. Inte troligt men risk finns.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
peugeotpasi
10 mars 2012 · 112 Inlägg

bästa är att ladda batteriet först, helt klart problem med batteriet att du inte har tillräckligt med ström i den..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2012 · 17 546 Inlägg

mercedespasi skrev:
bästa är att ladda batteriet först, helt klart problem med batteriet att du inte har tillräckligt med ström i den..

Antagligen har TS lärt sig bilhandlarens regel #1: Backa alltid in bilen. Till nästa vinter då... Även om jag fortfarande alltid gör det av gammal vana :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
10 mars 2012 · 1 778 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

mercedespasi skrev:
bästa är att ladda batteriet först, helt klart problem med batteriet att du inte har tillräckligt med ström i den..

Antagligen har TS lärt sig bilhandlarens regel #1: Backa alltid in bilen. Till nästa vinter då... Även om jag fortfarande alltid gör det av gammal vana :-)

Han har ju batteriet i bagaget, så de spelar ingen roll:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2012 · 17 546 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

Dieselsmurfen skrev:

mercedespasi skrev:
bästa är att ladda batteriet först, helt klart problem med batteriet att du inte har tillräckligt med ström i den..

Antagligen har TS lärt sig bilhandlarens regel #1: Backa alltid in bilen. Till nästa vinter då... Även om jag fortfarande alltid gör det av gammal vana :-)

Han har ju batteriet i bagaget, så de spelar ingen roll:)

Nu känner jag mig lite dum *rodnar*

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mattias_Vejdeland
10 mars 2012 · 329 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

Dieselsmurfen skrev:

mercedespasi skrev:
bästa är att ladda batteriet först, helt klart problem med batteriet att du inte har tillräckligt med ström i den..

Antagligen har TS lärt sig bilhandlarens regel #1: Backa alltid in bilen. Till nästa vinter då... Även om jag fortfarande alltid gör det av gammal vana :-)

Han har ju batteriet i bagaget, så de spelar ingen roll:)

Och troligtvis då en pluspol extra under motorhuven som på dom flesta bilar som har batteriet någon annan stans big_smile

Saab 900R (1996)
Volvo XC70 (2001)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
10 mars 2012 · 1 778 Inlägg

Mattias_Vejdeland skrev:

marwin_of_sweden skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Antagligen har TS lärt sig bilhandlarens regel #1: Backa alltid in bilen. Till nästa vinter då... Även om jag fortfarande alltid gör det av gammal vana :-)

Han har ju batteriet i bagaget, så de spelar ingen roll:)

Och troligtvis då en pluspol extra under motorhuven som på dom flesta bilar som har batteriet någon annan stans big_smile

Precis:) har man batteriet i bagaget är de ju bättre om man inte backar in:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Surstromming
10 mars 2012 · 3 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Surstromming skrev:
Hej hej

Har en BMW 320ci -03 som stått i garage över vintern... stendöd idag.

Testade med starthjälp direkt på batteriet. Men det låter:
KLICK KLICK KLICK KLICK KLICK, och lysena blinkar i samma takt?!

Kan det bero på att jag försöker direkt på batteriet? Den står liksom... åt fel håll för att ge starthjälp på pluspolen i motorutrymmet smile

Någon som varit med om detta?

Tack på förhand!

Med starthjälp så kanske du menar en sån väska med kablar på? Ofta är dessa inte tillräckliga när det helt saknas mos i batteriet. Provade du med bil så får inte kablarna tillräcklig kontakt eller så får du låta bilen gå i 5-10 minuter först

Kan vara ett litet helsicke att få bra kontakt mellan kablar och bil!

Jo, provade från en annan bil. Har även låtit den stå ett tag utan resultat.
Ska testa att ladda batteriet istället!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2012 · 17 546 Inlägg

Surstromming skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Surstromming skrev:
Hej hej

Har en BMW 320ci -03 som stått i garage över vintern... stendöd idag.

Testade med starthjälp direkt på batteriet. Men det låter:
KLICK KLICK KLICK KLICK KLICK, och lysena blinkar i samma takt?!

Kan det bero på att jag försöker direkt på batteriet? Den står liksom... åt fel håll för att ge starthjälp på pluspolen i motorutrymmet smile

Någon som varit med om detta?

Tack på förhand!

Med starthjälp så kanske du menar en sån väska med kablar på? Ofta är dessa inte tillräckliga när det helt saknas mos i batteriet. Provade du med bil så får inte kablarna tillräcklig kontakt eller så får du låta bilen gå i 5-10 minuter först

Kan vara ett litet helsicke att få bra kontakt mellan kablar och bil!

Jo, provade från en annan bil. Har även låtit den stå ett tag utan resultat.
Ska testa att ladda batteriet istället!

Ladda är bäst. Men att den inte vill sparka igång trots rejält med kräm låter märkligt. Skyller på dålig kontakt. Se Dröneriettab´s inlägg. Ladda på!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Surstromming
25 oktober 2012 · 3 Inlägg

Kanske skulle svara på hur det gick...

1. Laddade batteriet utan resultat.

2. Köpte ett nytt batteri. Fungerar klockrent smile

Rquired Allmänt envis
25 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

Surstromming skrev:
Kanske skulle svara på hur det gick...

1. Laddade batteriet utan resultat.

2. Köpte ett nytt batteri. Fungerar klockrent smile

Kanon att du kommer tillbaka med svaret, det är alltid intressant att veta och hjälper andra med liknande fel som söker efter en lösning innan de startar en egen tråd! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
alain www.bimmerpower.org
25 oktober 2012 · 3 995 Inlägg

Så enkelt var det.wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang