4223
Sök

Lite strul med bygge av coilovers till volvo 940.

1 231 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
japp.. håller ju på att bygga coilovers till min 940 men nu när jag skulle ha ihop dom upptäckte jag ett problem.. när jag har coiloversen i högsta läge så fattas det typ 2cm till högsta läge av stötdämparen.. så fjädrarna är lösa vid utsträckt läge! nu till frågan.. ska man kapa av fjäderbena och stoppa i 240 dämpare? köpa en eftra hjälpfjäder på 50mm (så man kör med 2) eller köpa en ny huvudfjäder som är 8" istället för 7"? behöver lite tips och allt är välkommet smile

1 231 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
ingen som har nåt tips att komma med? sad

241 Inlägg
3 november 2012
det brukar sitta en vekare kort fjäder ihop med den grova

1 231 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
joo det är jag emd på wink har ju både en hjälpfjäder och vanliga fjädern.. sen vet jag inte om du läste frågan för det där hjälpte inte direkt wink

12 086 Inlägg
4 november 2012
Ja, du svarade väl på frågan själv? tongue

Det finns 3 sätt, korta dämparen, montera hjälpfjäder eller montera längre fjäder. Något av de två senare låter ju helt klart lämpligast. Om jag fattade dig rätt så har du redan en hjälpfjäder? Då är ju frågan om det finns längre hjälpfjädrar, annars har du ju bara ett vettigt alternativ kvar.

Jag hade definitivt inte kört med 2st hjälpfjädrar.

1 277 Inlägg
4 november 2012
beror mest på om du vill ha bilen toklåg eller inte, 240 dämpare är endast 20 mm kortare i maxlängd men har ett djupare dämpstopp, så vill du ha en låg bil så kör på ännu kortare dämpare och svetsa om fjäderbenen för dom, tror att tex opel har nåt som passar.

Billigaste lösningen tror jag är hjälpfjädrarna och den bästa enligt mej själv är nya längre fjädrar så hur du vill gå tillväga är upp till dej själv då du har radat upp dom tre bästa alternativen smile

EDIT: stavfel.
Senast redigerat av cykelpump (4 november 2012)

Sök