Breddning av en volvo 740

Sliminus92
14 november 2012 · 50 Inlägg

hej, har länge tänkt på att bredda bilen
så nu tänkte jag bara fråga hur går jag tillväga?

jag har kollat runt några forum men har inte hittat så mycket.

såg att framskärmarna gjorde man bara ett snitt bakom hjulhuset (Framför sidoblinkersen)

sen drar man ut plåten och svetsar dit en remsa?

hur gör man bak? vill gärna ha beskrivning och bilder.

jag hade tänkt bredda den 7-10 cm fram på varje sida. och 10-15 cm bak på varje sida.

Någon som kan förklara. är inte helt ute och cyklar när de gäller detta, kan en del om bilar då jag hållt på i flera år.

Ni får gärna maila uppgifterna oxå.

krull_productions@hotmail.com

Mvh. Linus

Pim_Pim
14 november 2012 ·

Hur man breddar är ju upp till var och en, finns ju många olika metoder.
Finns en hel del projekt med bra bilder och förklaringar om du googlar lite.

schnauz
14 november 2012 · 1 758 Inlägg

Finns ju många varianter.
Metoden du beskriver är tveklöst den vanligaste. Brukade kallas TPC-breddning efter Turbo Performance Club (var några år då "alla" där verkade bredda på samma sätt). Alla såg likadana ut och ville vinna pris på Vallåkra! tongue
Fördelen är att det är enkelt, nackdelen är att bilen ser ut som den fått påssjuka.
Det svåra är oftast inte själva plåtarbetet, utan att få det att se bra ut.
Det som oftast blir bäst är att snitta upp befintliga karossveck och flytta ut dessa genom att lägga i plåtremsor.
Just 740 har ett sådant veck som går utmed hela karossen, precis under fönsterlisterna. Även skärmkanterna kan man ofta behandla på samma sätt och flytta ut lite. Då får man "automatiskt" former som följer karossen snyggt.

Sliminus92
14 november 2012 · 50 Inlägg

okej, tacksam för snabba svar. googlade lite mer och då hittade jag några projekt men dom bygger bara klart till hälften så de är inte jätte mycket man får som är lärorikt tongue

men det som verkar krånglit med den metoden är dörrarna.

tacksam för fler svar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang