Varför högre bas när dragit ut ena RCA-kontakten ur Steget

Drönirettab
23 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Vilken baslåda har du?

När du bryggkopplar steget så får det nog inte belastas med lägre än 4 Ohm, det är jag ganska säker på.

roedluvan
24 mars 2007 · 30 Inlägg

Jag har en MDS 2x12 4Ohmn 700WRMS

Jag har kommit fram till att steget blir för varmt efter en stund.

Bör det bli det när jag har bryggat slutsteget och paralellkopplat basarna och steget har följande prestanda: Effekt RMS 4Ohm: 2x180 eller 1x360 WRMS bryggkopplat

Drönirettab
24 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Frågan är hur man ska tolka MDS:s uppgift om baslådans impedans, är det 4 Ohm totalt eller 4 Ohm per bas?

roedluvan
24 mars 2007 · 30 Inlägg

Jag tror det är 4Ohm per bas..

TT-Avant
24 mars 2007 · 6 851 Inlägg

Att steget "glappar" beror nog på att du har lastat ner steget för mycke.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
roedluvan
24 mars 2007 · 30 Inlägg

TT-Avant skrev:
Att steget "glappar" beror nog på att du har lastat ner steget för mycke.

Men de flesta hittills har sagt att Jensen 720W ska klara av 2x12 1400 W..
Problemet verkar i såfall vara att steget inte klarar 2 Ohm bryggkopplat till parallellkopplade basar..
Ska ja köra 2 kanaler istället? eller finns det nåt sätt att fixa det här för det är mkt bättre ljud nu..
Förutom när steget blir överhettat.

TT-Avant
24 mars 2007 · 6 851 Inlägg

Det är ju bara det att har du basarna paralellkopplade till 2ohm, sedan bryggar steget till 1kanal, då jobbar steget som att du kör det i 1ohm vilket jag inte tror att det klarar av.
Mitt råd är helt klart att du kör en kanal/bas och kolla så du inte sätter basarna ur fas.
Råd 2 är att skaffa ett monoblock som klarar 2ohm, vilket jag tror skulle vara det bästa..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
roedluvan
24 mars 2007 · 30 Inlägg

TT-Avant skrev:
Det är ju bara det att har du basarna paralellkopplade till 2ohm, sedan bryggar steget till 1kanal, då jobbar steget som att du kör det i 1ohm vilket jag inte tror att det klarar av.
Mitt råd är helt klart att du kör en kanal/bas och kolla så du inte sätter basarna ur fas.
Råd 2 är att skaffa ett monoblock som klarar 2ohm, vilket jag tror skulle vara det bästa..

Ja de får bli att gå tillbaks till 2-kanals dåsad
too bad.. Tack för all hjälp!

S-Larsson
24 mars 2007 · 514 Inlägg

Problemet är nog att steget just nu går i 1ohms last som i sin tur troligen kommer att bränna steget om du fortsätter köra sådär.

Hade du bara haft 1st bas bryggar så skulle det inte vara några problem. Eller 2st 8ohms basar för då skulle belastningen på steget bli 2ohm i bryggat läge.

Det du ev kan göra är att seriekoppla basarna.. Nackdelen är att du kommer få ur lägre effekt ur steget för det kommer då att jobba i 4ohm.

Men ingen risk för att det ska brinna upp alla fall smile


Ops sry var visst en som han före.. Men som sagt du kan seriekoppla basarna annars.

Senast redigerat av Ormfn (24 mars 2007)

old volkswagens never die they just get lower
Volkswagen Passat 3BG Highline Variant "Das Stance Wagon" (2002)
roedluvan
24 mars 2007 · 30 Inlägg

Aha, ok..
Men vad är praktiska skillnaden mellan att seriekoppla basarna mot att ta bort bryggningen o köra en bas/kanal?

Eller ska ja helt enkelt koppla ur en bas o köra bryggat tills jag har råd med monoblock-steg?

Senast redigerat av roedluvan (24 mars 2007)

TT-Avant
24 mars 2007 · 6 851 Inlägg

roedluvan skrev:
Aha, ok..
Men vad är praktiska skillnaden mellan att seriekoppla basarna mot att ta bort bryggningen o köra en bas/kanal?

Eller ska ja helt enkelt koppla ur en bas o köra bryggat tills jag har råd med monoblock-steg?

Har du separata kammare till basarna, eller sitter de i samma? alltså om du har nån skiljevägg mellan basarna inne i lådan? i
sf. kan du koppla ur en bas, har du inte detta så kommer basen att spela i en för stor låda, samt att den basen som inte är inkopplad kommer aggera som "slavbas".

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
roedluvan
24 mars 2007 · 30 Inlägg

Jasså.-. Ja tyvärr ingen skiljevägg..  Sitter i samma..

Drönirettab
24 mars 2007 · 21 761 Inlägg

roedluvan skrev:
Men vad är praktiska skillnaden mellan att seriekoppla basarna mot att ta bort bryggningen o köra en bas/kanal?

Skillnaden är så liten att den antagligen mest är mätbar, inte hörbar.

roedluvan
24 mars 2007 · 30 Inlägg

Nu har jag seriekopplat basarna, och trycket i basen får duga så länge, steget klarar sej iaf..
Jag tror jag kommer satsa på att skaffa ett till likadant steg o driva en bas/steg i framtiden.

tack alla för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang