4162
Sök

Lufttryck i 185/65/15 på Passat -96?

43 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
Gah. Blir snart förbannad på hitta rätt lufttryck till mina däck. I alla bilar har jag alltid kört på med ca 2,5 i däcken, men denna gången tänkte jag vara noggrann efter att däckfirman gjort ett skitjobb. (1,5 på alla fyra vinterdäck, tack puckon!) Detta resulterade i en tungrattad och ostabil bil. Yes...

Däckens (vinterdäck med dubb) storlek är 185/65/R15.  Till denna storlek verkar dom flesta tycka att 2,3 är lämpligt.  Tabellen i tanklocket säger 2,6 vid nomallast och 3,4 vid tunglast på Variant. (VW Passat variant GL 2.0 - 96:a)    Jag har ofta ett par passagerare i bilen eller massa skräp, så jag kanske bör fylla på till ca 2,8 kanske? 

Jag tror jag hade runt 2,8 i mina sommardäck. Bilen är hyffsat nyinköpt, så brydde mig inte särskilt om sommardäcken.  Tycker dock att jag inte kan sänka min bensinförbrukning lika fort som tidigare med s-däcken och det känns inte lika bra..

Att tillägga är jag ruskigt kass på det här med däck. Brukar bara kolla att det är lagom med luft + mönster + ser ok ut, så funkar det att rulla på.  Hjälp?

Är ny på formunet, så moderatorn får gärna flytta mitt inlägg ifall det ligger helt fel! big_smile
Senast redigerat av Elipowe (18 november 2012)

Dumpersförare.
970 Inlägg
18 november 2012
Elipowe skrev:
Gah. Blir snart förbannad på hitta rätt lufttryck till mina däck. I alla bilar har jag alltid kört på med ca 2,5 i däcken, men denna gången tänkte jag vara noggrann efter att däckfirman gjort ett skitjobb. (1,5 på alla fyra vinterdäck, tack puckon!) Detta resulterade i en tungrattad och ostabil bil. Yes...

Däckens (vinterdäck med dubb) storlek är 185/65/R15.  Till denna storlek verkar dom flesta tycka att 2,3 är lämpligt.  Tabellen i tanklocket säger 2,6 vid nomallast och 3,4 vid tunglast på Variant. (VW Passat variant GL 2.0 - 96:a)    Jag har ofta ett par passagerare i bilen eller massa skräp, så jag kanske bör fylla på till ca 2,8 kanske? 

Jag tror jag hade runt 2,8 i mina sommardäck. Bilen är hyffsat nyinköpt, så brydde mig inte särskilt om sommardäcken.  Tycker dock att jag inte kan sänka min bensinförbrukning lika fort som tidigare med s-däcken och det känns inte lika bra..

Att tillägga är jag ruskigt kass på det här med däck. Brukar bara kolla att det är lagom med luft + mönster + ser ok ut, så funkar det att rulla på.  Hjälp?

Är ny på formunet, så moderatorn får gärna flytta mitt inlägg ifall det ligger helt fel! big_smile

är ingen expert men står det 2,6 kan du kanske ha 2,7

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 november 2012
Jag hade samma dimension (sommardäck!) på min gamla Passat 2.0 kombi -95. Körde i regel med ca 200 kg "last" inkl mig. Minns jag rätt hade jag mellan 2.5-2.7, förbrukning kring 0.8-0.85 (motorväg mestadels, 130-140 riktiga km/h)

Edit: 185/65/15 är inte en godkänd dim från VW, även om det passar utmärkt. 195/50/15 är original om jag minns rätt!
Senast redigerat av dawwe (18 november 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

43 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
Oh, fuck. Det var väl typiskt att det inte var godkänt. Åker jag på skiten ifall polisen stoppar mig?  Dom sitter ju perfa!   Hade tänkt slänga på sommardäcken till nästa besiktning.  Tror dom är 205/50R15.  (sitter iallafall på org. fälgarna och klarade besiktningen sist.) 

På sommardäcken har jag lyckats pressa ner den till 0,74 - 0,78 långa sträckor på sommardäcken. Motorväg ungefär samma som du!  Fick iallafall ner den till 0,85 hyfsat fort efter ca 10-15 mins rullande.  Nu sjunker förbrukningen ruskigt långsamt och ligger som värst oftast på 0,88 - 0,9.   Gissar att lufttycket spökar med mig.  Mög däck.  Får väl prova fylla till 2,6 och se vad som händer!

4 474 Inlägg
18 november 2012
185/65/15 passar perfa, snuten bryr sig inte...Dessutom är de precis på gränsen till det som är godkänt då rullomkretsen får diffa max 5% från original. Ja kunde få ner min på 0.7, men då var det mest runt 100km/h, o vem pallar rulla så långsamt när man skall köra 60 mil...Runt 0.9 är vad min -96:a drar med 205/45/17 (sommar), med 195/55/16 (vinter) ligger den kring 0.83. Med 185/65/15 vinter borde den ligga kring 0.78-0.8 landsväg kring 120-130. Bilar drar generellt mer med vinterdäck då gummit är mjukare...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

43 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
Kollade vinterdäcken i en jämförelsetabell/omvandlare. Tydligen är mina nuvarande däck 6,1% förstora.. Aja, stoppar polisen mig får jag väl komma på någon snyfthistoria och charma dom med min kvinnliga sida!  big_smile Dessutom ska jag ändå ha andra vinterdäck och sommardäck nästa år. Något tystare däck iallafall...

Övriga bilar har faktiskt inte sett någon direkt skillnad efter jag slängt på vinterdäcken. Max 1 dl mer ungefär.
Kan ju dock kanske bero på att dom bilarna varit något lättare. (Seat Toledo, Golf variant, Polo)
Senast redigerat av Elipowe (18 november 2012)

4 474 Inlägg
18 november 2012
Jag körde 16000 mil 185/65/15, besiktigade 3 gånger utan problem...

Dumpersförare.
970 Inlägg
18 november 2012
Elipowe skrev:
Kollade vinterdäcken i en jämförelsetabell/omvandlare. Tydligen är mina nuvarande däck 6,1% förstora.. Aja, stoppar polisen mig får jag väl komma på någon snyfthistoria och charma dom med min kvinnliga sida!  big_smile Dessutom ska jag ändå ha andra vinterdäck och sommardäck nästa år. Något tystare däck iallafall...

Övriga bilar har faktiskt inte sett någon direkt skillnad efter jag slängt på vinterdäcken. Max 1 dl mer ungefär.
Kan ju dock kanske bero på att dom bilarna varit något lättare. (Seat Toledo, Golf variant, Polo)

dom kommer ändå inte titta på din storlek. har jag inte varit med om iaf

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

43 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
Gött! Jag tackar!

Helt OT. Men jag ser att du bor i Skåneland. Du vet inte någon som kan byta kamrem för ett lämpligt pris?  (och inte total demolerar min bil!)

4 474 Inlägg
18 november 2012
Jag kan kanske byta den åt dig...Pissenkelt, är du lite händig grejjar du det själv. Men sätt inte tillbaka den "fel" för då får du byta motor...Har bytt 4-5 gånger på de Passater jag ägt, det som kan strula är att man rundrar nån insex-skruv, se till att ha BRA verktyg som passar riktigt bra, dvs rensa insex skallen från skit mm innan du slår i den...

Sök