Opel Manta GSI -86a som drar in vatten i baklucka

lina87
13 augusti 2012 · 32 Inlägg

Hej!

Jag har en Opel Manta GSI -86a som får in vatten i bakluckan så fort det regnar eller vid tvätt.
Har bytt tätlist runt bakluckan, men det hjälpte inte iallafall.

Har sett att vattnet kommer inifrån, rinner ovanfrån hjulhuset och ner i bakluckan.
Har fått tips om att det kan komma från takluckan. Eller kan det vara från tätlisten runt bakrutan?
Någon som har/haft samma problem? Eller har nå tips?
Vore skönt att få det tätt. smile

Tack! / Lina

Skagersten Streetracer
13 augusti 2012 · 80 Inlägg

Hej Lina. på dom oplar jag haft med läckande taklucka så har det blivit blött i kupen och inte i skuffen.
Nu har det varit commodorer men takluckan är troligtvis av samma konstuktion.
Jag tippar på att det läcker från bakrutan.
Ta en vatten slang och spola mycket runt bakrutan.blir det då blött i skuffen så läcker den vid bakrutan.
Det går också att tejpa igen takluckan och testa om det slutar att läcka in.så har jag gjort tidigare,men då blir det fula tejprester som måste tvättas eller poleras bort.
lycka till.
Mvh Stefan.

Volvo s60 "Autotech 610hk" (2001)
BMW 633csi "Bad to the bone.Elak sleeper." (1977)
lina87
13 augusti 2012 · 32 Inlägg

Tack för svar! smile Okeej, läckte det från sidorna för dig också då?
För vattnet rinner ner från sidorna, ovanför hjulhuset..
Låter som det kan bli svårt att få det tätt.. hmm

Skagersten Streetracer
13 augusti 2012 · 80 Inlägg

Nej.det blev oftast blött i framstolarna och ibland så kunde det bli blött i baksätet.Beroende på hur bilen stod parkerad.Det rann och följde innertaket.Jag har bara haft problem med läckande taklucka.
Ett litet trick man kan göra är att någon lägger sig i skuffen med en stark ficklampa och lyser där man misstänker att det läcker in.Det behöver såklart vara mörk ute .
om ljuser kommer igenom ut så kan vatten kanske komma in på samma ställe.
Jag kom även på nu att när min gamla faster köpte sin Manta ny 1989 så läckte den in i skuffen.Det berodde på att bakluckan var skev och inte tätade mot listen.Detta märker du med ficklampstricket.

mvh Stefan.

BMW 633csi "Bad to the bone.Elak sleeper." (1977)
Volvo s60 "Autotech 610hk" (2001)
Sigbritt
13 augusti 2012 · 73 Inlägg

Min manta läcker också in i skuffen, inte kul.... sad
Dessutom var det inget hål i reserhjulsbaljan, så den var helt sönderrostad. Men en är ju bytt nu. Men tror att min läckte mer när den stog parkerad i lite uppförsbacke....

Jag ser hellre min syster på horhus än min bror i en BMW
manta_400
13 augusti 2012 · 30 Inlägg

det kommer från takluckan. dräneringslagarna går ner i bakluckan ska gå slangar hela vägen ner ut ur bilen.

Slash Saabifierad
13 augusti 2012 · 2 026 Inlägg

Kollat dräneringshålen? är de fullsatta svämmar de över och vatten kan hitta in på alla möjliga ställen.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
lina87
15 augusti 2012 · 32 Inlägg

Skagersten: Får ta och testa det kanske smile

Sigbritt: Näe, det är inge kul alls.. Min läker in hur den än står.. Skit drygt!

manta_400: Okeej, har du haft samma problem? Vad gjorde du isf åt det?
Räcker det isf med att byta tätningslist runt takluckan?

Slash: Japp, det har jag gjort.. Men jag vill ju helst hitta vart problemet kommer ifrån så jag kan åtgärda det..

Slash Saabifierad
22 augusti 2012 · 2 026 Inlägg

lina87 skrev:
Skagersten: Får ta och testa det kanske smile

Sigbritt: Näe, det är inge kul alls.. Min läker in hur den än står.. Skit drygt!

manta_400: Okeej, har du haft samma problem? Vad gjorde du isf åt det?
Räcker det isf med att byta tätningslist runt takluckan?

Slash: Japp, det har jag gjort.. Men jag vill ju helst hitta vart problemet kommer ifrån så jag kan åtgärda det..

1. Det manta_400 troligtvis menar är att slangarna kanske inte går hela vägen ner eller att de har lossnat någonstans.

2. I och med att detta är över internet är det svårt att säga exakt vad det är för fel. Vet inte om din Manta har sedan eller halvkombibaklucka men det du kan göra är att fylla bagageutrymmet med tidningspapper sedan om du har halvkombibaklucka fälla baksätet och sitta inne i bilen medan en kompis eller någon i din familj spolar vatten på bakluckan och takluckan så kan du kolla om det går att se vart det rinner in. Är det då exempelvis från övre delen av bakluckan kan du ta en titt på listen och se att det sitter ordentligt och inte är skavd.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
lina87
20 november 2012 · 32 Inlägg

Ser att jag missat svara. Men är tacksam för svaren!
Ska ta och kolla slangarna, och så ska jag se om det kan komma in från takluckan, byta listen runtom den för att se om det blir bättre iaf.
Vi har testat att en legat i skuffen och en sprutat vatten med slangen, men att vi inte blev så mycket klokare tyvärr.. hmm
Börjar med att byta list runt taklucka så får jag leta vidare sen. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang