29 november 2012
Trådstartare
har en koppling som spökar på Saaben och har märkt att symptomen ja har är väldigt udda.
den tar väldigt långt ner men fungerar.
Växlarna är lätta att få i när bilen är kall men de räcker med att man kör en Ca 3 km så blir växlarna allt segare att få i. dessutom så går inte varvet ner direkt när jag kopplar heller.
har uteslutet lamellerna och tryckplattan för att den inte slirar och de luktar inte heller koppling.
började med att misstänka luft i systemet så började med att pumpa koppling och de hjälpte fick ett bättre tryck i pedalen men de förlorar jag efter ett par 100 meters körning.
Därmed började projekt Lufta koppling. pumpa koppling ett par gånger och sedan trycka ner pedalen öppna nippeln och börja om. fick ut ren olja ur nippeln men upptäckte att de inte försvann någon olja ifrån behållaren så ja gav upp och snappade upp en annan metod nämligen att göra de bakvänt med en oljekanna tyvärr blev de försöket inte lyckat då slangen sipprade olja ifrån nippeln så jag åkte in till verkstaden för att se om dom hade några andra varianter och då testade vi med att sätta tryck på broms oljebehållaren för att få ner oljan i systemet.
började med att komma ren olja men efter några sekunder kom den helvetes massa luft och då började jag snegla mot oljebehållaren likförbannat så sjunker de inte.
Och tillsist så testade vi med att koppla en slang på bromsoket och sedan till nippeln på kopplingen o fick upp ett tryck i kopplingen men den går fortfarande inte riktigt som den ska men betydligt bättre än innan. den går fint på lågt varv men med mer påfrestning så tar den sämre.
kan de vara luft kvar i systemet ?
tar den in luft någonstans?
varför sjunker inte olje nivån i behållaren ?
OBS! ja har renoverat huvudcylindern så den ska de inte vara något fel på!
Blir inte klokare själv av det här så vänder mig nu till er här och hoppas på ett par heta tips!