4466
Sök

Volvo 740 olja styrservo.

627 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
Hej jag undrar vilken olja som passar bäst till en Volvo 740 styrservo, atf olja eller mekonomens power steering fluid? för jag läste i instruktionsboken och där stod det bara aft olja, men ska power steering fluid fungera med för på mekonomen säger de att det fungerar bra, men går det lita på dem att de har rätt?

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=93812    den flaskan är det
Senast redigerat av volvo-93 (1 december 2012)

1 450 Inlägg
1 december 2012
Ja vet ja blev rekommenderade en olja från volvo, till min 240, och den fick man INTE ha, för de förstörde packningarna i servo, kommer dock inte ihåg va de va för olja men ja skulle säga att du ska nog gå efter instruktionsboken så det inte blir fel .

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

627 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
Jag har kollat på mobil ATF 220 och 320 vilken av dem kan jag ta, eller har det ingen betydelse?

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 december 2012
ATF (AutomaticTransmissionFluid) är en olja som är "snäll" mot gummi mm. Säger Volvo att du skall ha ATF så är det det du skall hälla på. ATF finns dock i ett antal olika varianter, men min GISSNING är att det borde vara en "Dexron III" (Dexron 3) olja, eller nåt lite modernare. Castrol har ett antal varianter av ATF, Castrol TQ är en mineralolja, dess syntetiska motsvarighet heter (hette??) Castrol Transmax. Kan tex nämna att många BMW med manuell låda har ATF olja i växellådan... Dyronomens "Powersteering Fluid" kan mycket väl vara en ATF olja, eller inte! Det kan lika gärna vara "Pentosin" olja. Skippa Dyronomen, till en trött gammal slöförti köper man ATF oljan på Biltema, de har 2-3 olika varianter, någon passar din bil säkerligen.
Senast redigerat av dawwe (1 december 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

627 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
okej få se vad jag hittar för olja:)

Sök