4415
Sök

4WD fråga ... (Subaru Legacy)

1 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
Hej!

Jag har en Subaru Legacy II BD 2.0 4WD. Jag undrar över vad det är för något i bilens drivsystem som gör att bakdäcken/något utav däcken slutar driva. Är det en diff av något slag?

Jag kom och tänka på det idag då jag fastnade med bilen här i Stockholms underbara väderlek. Bilen stod på snön och däcken nådde ju ner till marken men inte med tillräckligt tryck emot marken så den drev bara på höger fram och inga andra däck. Så .. ja .. Vad är det för något i bilen som gör så att det blir så här?

Följdfrågan är då självklart; går det/den att ta bort? Jag vill att den ALLTID ska driva på alla jäkla däck konstant.

1 335 Inlägg
5 december 2012
Subarus 4WD
Finns i:

Subaru Forester, Outback, Legacy.

Så funkar det: Fyrhjulsdriften är permanent via en mittdifferential, som gör att kraften kan flyttas mellan fram och bakaxel. I bilar med automatlåda styr systemet av oljehydraulik, fördelningen är 60 procent fram och 40 procent bak. Om ett hjulpar spinner förskjuts drivkraft till det andra hjulparet. På manuellt växlade bilar är fyrhjulsdriften mekanisk. Bra framkomlighet i exempelvis lera. Trygga köregenskaper på landsväg. Lågväxel finns till manuellt växlade Forester. Inga diffspärrar. En automatisk motorbroms för svåra nedförsbackar saknas.

B5 #001

Sök