Jag vill ha riktigt hårda fjädrar till Volvo 240

Sahl_83
19 december 2012 · 149 Inlägg

Som rubriken lyder jag vill ha tag på riktigt hårda fjädrar till min 240.
Dom ska iallafall vara riktigt hårda bak och jag har testat lite olika sänkfjädrar men den känns ändå lite för mjuk så jag undrar om de finns andra fabrikat som är hårdare som passar te,x Mercedes eller nåt.

Ge gärna även förslag på vad man kan göra för att få den mer överstyrd för jag tycker att den är aldeles för understyrd.

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen
Volkswagen Golf mk5 gti "Bsr s2" (2007)
Volvo 242 Turbo "Grupp-A U.S.A" (1976)
Volkswagen 1303s "Bubblan" (1975)
Pim_Pim
19 december 2012 ·

Bara svetsa stum axel, sen jävlar ! wink

SletenmenGO Officiell Däcksparkare
19 december 2012 · 919 Inlägg

stumsvetsa fyrkantsprofil? Nä skämt åsido..

Satsa på ett par scheissehårda dämpare och kanske ett par mellangummin så de inte rör sig så mkt?

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Volvo 242 "Cab" (1980)
Sahl_83
19 december 2012 · 149 Inlägg

Dixieman skrev:
stumsvetsa fyrkantsprofil? Nä skämt åsido..

Satsa på ett par scheissehårda dämpare och kanske ett par mellangummin så de inte rör sig så mkt?

De e sant gummin kan jag ju testa de hade jag faktiskt inte tänkt på för att de känns ju lite "bonnigt"  ;-)
Jag tar gärna förslag på bra dämpare

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen
SletenmenGO Officiell Däcksparkare
19 december 2012 · 919 Inlägg

Sachs har grymma dämpare, i synnerhet Advantagemodellen! Eller Bilstein Racing, finns på Ga1.se smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo 242 "Cab" (1980)
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Sahl_83
19 december 2012 · 149 Inlägg

Dixieman skrev:
Sachs har grymma dämpare, i synnerhet Advantagemodellen! Eller Bilstein Racing, finns på Ga1.se smile

Ok får kolla de, de är väl Bilstein som ersätter Volvos R-sport dämpare om jag inte minns fel

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen
PLPerformance
19 december 2012 · 213 Inlägg

240 Husvgansfjädrar har ja kört på många volvos, räcker gott. Annars får du sätta dit coils smile

Sahl_83
19 december 2012 · 149 Inlägg

PLPerformance skrev:
240 Husvgansfjädrar har ja kört på många volvos, räcker gott. Annars får du sätta dit coils smile

Jag funderade på de faktiskt, e dom såpass mycket hårdare alltså? Jag har förresten byggt dubbla krängare bak nu som vi pratade om å de blev grym skillnad :-)

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen
LilleLindgren
20 december 2012 · 123 Inlägg

Sahl_83 skrev:

PLPerformance skrev:
240 Husvgansfjädrar har ja kört på många volvos, räcker gott. Annars får du sätta dit coils smile

Jag funderade på de faktiskt, e dom såpass mycket hårdare alltså? Jag har förresten byggt dubbla krängare bak nu som vi pratade om å de blev grym skillnad :-)

Jasså de är mkt skillnad med dubbla krängare? Gött sugen att häva på min 940:)

Volvo 855 t5 "Kaaren" (1994)
Sahl_83
20 december 2012 · 149 Inlägg

ticjohan skrev:

Sahl_83 skrev:

PLPerformance skrev:
240 Husvgansfjädrar har ja kört på många volvos, räcker gott. Annars får du sätta dit coils smile

Jag funderade på de faktiskt, e dom såpass mycket hårdare alltså? Jag har förresten byggt dubbla krängare bak nu som vi pratade om å de blev grym skillnad :-)

Jasså de är mkt skillnad med dubbla krängare? Gött sugen att häva på min 940:)

Jag blev väldigt överraskad att de blev sån skillnad så satsa på de för de tar ju bara ca 30 minuter att svetsa ihop och montera dom å de är de ju värt :-)

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen
KHRacing
20 december 2012 ·

"Skruva" ihop två fjädrar per fjäderben bak samt montera dubbla krängare = klart

4ndreas
21 december 2012 · 130 Inlägg

Hör ju inte till frågan men är det dubbla 19mm krängare? Och svetsat en plåt/flatjärn i det ena eller hur har du gjort?

Volvo 240 -83
Sahl_83
21 december 2012 · 149 Inlägg

4ndreas skrev:
Hör ju inte till frågan men är det dubbla 19mm krängare? Och svetsat en plåt/flatjärn i det ena eller hur har du gjort?

Det är en 19mm och en 23mm tror jag, jag svetsade bara ihop ändarna i infästningen mot länkarmarna alltså under varann

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang