3767
Sök

Större bromsar bak Skoda Fabia

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
Funderar på att sätta större bromsar bak på min Skoda racer mest för syns skull o undrar om nån vet om det finns nåt som passar bolt on från en annan VAG?
Skivor är dim på 232mm o funderar på nåt som får plats i en 16" fälg, äldra Golf VR kanske med 5/100 bult?

grön aktivist
846 Inlägg
22 december 2012
Finns flera alternativ men i ditt fall så hade jag undvikit det!
Bromsarna bak är för stora från början då dom har en tendens att rosta på motorsvagare bilar samt bilar som inte körs entusiastiskt wink.
Om du mot all förmodan MÅSTE ha större bromsar så finns Golf 4:ans bakbromsar som ska passa rakt på.
GTI:n som sista årsmodell har större skivor (250) men då måste du dimensionera upp fram med 312mm... som jag har till salu snart wink.

grön aktivist
846 Inlägg
22 december 2012
Även Golf 4 4-motion (2.8liters V6:a) har dessa större bromsar (256mm för att vara exakt)!

Dock så är oken helt fel, så detta är egentligen irrelevant!
Senast redigerat av Confide (22 december 2012)

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
Jo, jag vet att dom rostar o det gör dom väldigt bra oxå! Fick byta skivor o belägg på Polon trots bara 4 år/7500 mil!

Fram får jag inte plats med så mycket större då jag har 16" på vinter o trots sina 105hk så körs den väldigt entusiastiskt.
Gti:n, är det IV vi pratar om?
Senast redigerat av Grabber (22 december 2012)

grön aktivist
846 Inlägg
22 december 2012
Har du 16":are så får du plats med 312:orna fram och dom gör en jätteskillnad i jämförelse med 280mm som jag hade från början (så dom kommer göra ännu större skillnad för dig helt enkelt wink ). Golf 4 är det vi pratar om... Tror även att dom sitter på TT mk1, Octavia vRS mk1 samt audi A3 innan dom bytte över till 5*112!

EDIT : har du vägarna förbi så kan du få känna på hur 312mm-bromsarna känns wink.
Senast redigerat av Confide (22 december 2012)

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
Ok, vet inte om jag ska byta men det vore snyggare!
232 vs 256 är inte mycket skillnad o troligen kommer inte att märkas med 12mm mer i radien....

Får tacka för hjälpen än då! Nu vet jag vad jag ska leta efter om jag bestämmer mig.

1 948 Inlägg
22 december 2012
Passa dig för hur det blir med bromsfördelningen, större kolv behöver mer olja dvs kommer knappt bromsa något på bakbromsarna.

Finns många där ute som fått en läskig överraskning efter att ha bytt till STORA bromsar fram och när dom sedan bromsat så har det varit som att rycka i handbromsen big_smile

Edit: om du är ute efter bättre bromsar, byt belägg till bra grejjer. Och då menar jag inte ebc greenstuff big_smile pfc är prisvärt fast dyra (hur går det ihop? big_smile ) carbotech är riktigt bra för sitt pris. Pean sweden är en bra firma som gärna snackar skit i en timma för att komma fram till vad du behöver big_smile
Senast redigerat av baltis (22 december 2012)

Offroad Racing
3 123 Inlägg
22 december 2012
baltis skrev:
Edit: om du är ute efter bättre bromsar, byt belägg till bra grejjer. Och då menar jag inte ebc greenstuff big_smile pfc är prisvärt fast dyra (hur går det ihop? big_smile ) carbotech är riktigt bra för sitt pris. Pean sweden är en bra firma som gärna snackar skit i en timma för att komma fram till vad du behöver big_smile

Han var ju ute efter större bromsar pga utseendet, så det fyller upp fälgen bättre...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

grön aktivist
846 Inlägg
22 december 2012
baltis skrev:
Passa dig för hur det blir med bromsfördelningen, större kolv behöver mer olja dvs kommer knappt bromsa något på bakbromsarna.

Finns många där ute som fått en läskig överraskning efter att ha bytt till STORA bromsar fram och när dom sedan bromsat så har det varit som att rycka i handbromsen big_smile

EBC har bra bromsar med, allt förutom Ultimax och Green Stuff är prisvärt wink.

1 948 Inlägg
22 december 2012
henke_99 skrev:
baltis skrev:

Han var ju ute efter större bromsar pga utseendet, så det fyller upp fälgen bättre...

Så sant, men tänkte ändå tipsa honom om att ifall han vill ha BÄTTRE bromsar så är det bättre med belägg. Just eftersom jag precis sa åt honom att passa sig för att hänga dit större saker.

Men ditt inlägg uppskattas säkert smile

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
Jag är medveten om vilka problem kan dyka upp men det känns som bromsar bak slits snabbare/hårdare än fram av nån anledning iaf på Polon som har samma bromsar på bakaxel som Skodan.

Verkar som VAGarnas (iaf på Polon) material är inte av den bästa kvalitén då skivor är väldigt ojämnt slita redan efter 3 år.
baltis skrev:

Handbromsen används ganska frekvent speciellt på vinter! wink

grön aktivist
846 Inlägg
23 december 2012
Jag jagar själv 256mm-bromsar så att jag kan dimensionera upp från mina 232:or!
Men får se om jag får tag på några ok, ska jag kolla för dig med smile?

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
Confide skrev:
Jag jagar själv 256mm-bromsar så att jag kan dimensionera upp från mina 232:or!
Men får se om jag får tag på några ok, ska jag kolla för dig med smile?

Du får gärna meddela om du hittar nåt.

1 948 Inlägg
23 december 2012
Grabber skrev:
Jag är medveten om vilka problem kan dyka upp men det känns som bromsar bak slits snabbare/hårdare än fram av nån anledning iaf på Polon som har samma bromsar på bakaxel som Skodan.

Verkar som VAGarnas (iaf på Polon) material är inte av den bästa kvalitén då skivor är väldigt ojämnt slita redan efter 3 år.
baltis skrev:

Handbromsen används ganska frekvent speciellt på vinter! wink

Samma sak på min golv iv, inne på 3e paret bromskivor bak på 5 år... dock är dom ju så billigare så har aldrig orkat leta på några bättre eftermarknads skivor.

En liten roliga parantes... ju mer/lättare en bromsskiva rostar, desto bättre e den smile

Sök