1838
Sök

Saab 9.3 1.8T -04, dör ibland, auktoriserad verkstad hittar inget.

3 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
Hej,

Vi har ett problem med en Saab 9.3 1.8T -04 som under körning har dött ett fåtal gånger, men då har det bara varit att starta och köra vidare.

För ett tag sedan så dog den dock helt och hållet och det tjöt från motorn, något slags elektriskt tjutande, även fast bilen var avstängd. Bogserade hem bilen och även där så tjöt den i ett par timmar.

Vi lämnade då in den på en Saab-auktoriserad bilverkstad som inte hittade något alls, inga felkoder eller liknande. Så de hade den på underhåll tills vi kom och hämtade den.

En dag senare, läs igår, så dog den igen.

- Hur kan en Saab-auktoriserad verkstad inte hitta något fel alls på en Saab som krånglar?

- Vad tror ni att det kan vara för något och vad tror ni det hade gått på att laga? Best/worst?

- Vad tycker ni att vi ska göra, för att va helt ärlig?

Tackar på förhand!
Mvh

562 Inlägg
4 januari 2013
Vad menar du med att den tjöt, vart lät det ifrån?

Det kan ju vara många olika saker, bränslepump, vevaxelgivare, elektriska fel i kablage/styrdon, kanske även tjuvluft osv. Svårt att sitta och peka ut något riktigt klockrent såhär på rak arm över internet tyvärr.

Det bästa vore att få verkstaden att provköra och lyckas få fram felet, och utgå felsökningen ifrån det, jag menar exempelvis har man inget bränsletryck när den har dött och spänning osv finns fram till pumpen så är det ganska klockrent.

Har råkat ut för några bilar (9-3 SS/SC) som har haft bränslepumpar som pajjar på det här sättet, dock biopower, men din bil kan lika gärna ha ett annat fel.

9-5 Aero Sedan -05

3 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
Det tjöt från motorutrymmet, vart i motorn det tjöt kan jag inte riktigt peka ut inte men det lät elektroniskt och konstant.

Skulle det vara något mekaniskt så tycker jag ju att verkstaden borde ha sett det, så jag antar att det är nånting med elen, men de hittade ju inga felkoder heller så jag har faktiskt ingen aning.

Jag vet bara att den inte fungerar som den ska, att den dör, och när den dör så är det inget bubbel eller hackande utan den bara slocknar, tyst och "elegant" roll

3 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
Dump!

Har på känn att det kan va vevaxelgivaren?

Truckreparatör
221 Inlägg
5 januari 2013
Hej!
Jättesvårt att säga vad som är fel. Ända sättet att din mek skall kunna ha någon möjlighet att hitta felet är att det uppstår när han/hon kör bilen.
fel som bara uppstår ibland är de svåraste felen att hitta speciellt när bilen inte lämnar några ledtrådar som ex felkoder. Det ända man kan göra är att byt delar på måfå och hoppas att man byter rätt del. Men det kan bli väldigt dyrt. Har din verkstad tech2 utrustning eller bara en vanlig obd2 läsare? tech2:an kan hämta med info från bilen än vad en vanlig obs2 kan.

Brukar säga till mina kunder när sånt här händer "att man kan inte laga något som fungerar"

mvh
Freddy

Sök