Tänkte höra om någon vet vad det kan vara för fel på min Mazda 323f doch? När bilen e kall går det hur fint och lätt som helst att växla, men efter att man kört ca 10-15 minuter blir det trögare och trögare! Det "gnisslar" eller "knirrar" typ också väldigt mkt när man växlar (när bilen är varm) jag fattar nada... Kall bil = lätt att växla, Varm bil = trögt att växla! =S
Hmm, vad är "splines" för något, och hur kommer man åt dom? Och egentligen ska man väl inte behöva byta växellådsolja någonsin, har jag hört?? Är det svårt att göra det? Tack för svar!
Hmm, vad är "splines" för något, och hur kommer man åt dom? Och egentligen ska man väl inte behöva byta växellådsolja någonsin, har jag hört?? Är det svårt att göra det? Tack för svar!
// Mathias.
"Svensson" byter inte växellåds olja dom vet iten ens att det finns....den kan bli trög att växla pga av värmen och att oljan blir för tunn.....den är ingen svår att byta vet dock inte ritkigt hur man gör det på en mazda bara lägga sig under och kolla oljan lär du köpa hos mazda så du får "Rätt" olja och rätt mängd!....
med tanke på att du säger att de gnisslar å knarrar så säger jag att de är urtrampningslagret som är kass, så vidare de ljuder när du trycker ner kopplingen.
Kan rekomendera Quakers State:s växelådsoljor. Och nej, vad det än står i en insturktionsbok så ska man inte ha vanlig motorolja i en växellåda.. Jag vet att det står så i äldre Mazda instruktionsböcker... Men det är fel..
Köp riktig växelådsolja och tyvärr är det nästan så att man får vad man betalar för..
På en vanlig personbil ska man byta växelådsolja vart 3:e eller 5:e år. Detta beroende på hur mycket man kör..
Går det ens att byta olja i växellådan då? Är det inte bara ett litet hål på sidan man ska "fylla på vid behov"?. Måste man ta bort lådan då, alternativt vända upp-och-ner på bilen?
"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman Min projekt tråd
Mjoo du måste ju ta en gaffeltruck och tejpa eller surra fast bilen i gafflarna sen vänder du bilen upp och ner så ska oljan rinna ut.
Nee, men självklart finns det en avtappningsplugg nere på lådan.
Android skrev:
Går det ens att byta olja i växellådan då? Är det inte bara ett litet hål på sidan man ska "fylla på vid behov"?. Måste man ta bort lådan då, alternativt vända upp-och-ner på bilen?
Det finns 2 hål i växellådan, det enda du behöver göra är att hissa upp bilen på tex okq8:as gör det själv hall.. Där kommer du garanterat se att det är 2 bultar, en för avtappning och en för påfyllning. Den för avtappning sitter i lägre än den för påfyllning. Och har du ingen mätsticka i motorummet för växelådsoljan, så ska du fylla ända tills det blir växellådsoljan börjar rinna över och ut genom påfyllningshålet..
Mjoo du måste ju ta en gaffeltruck och tejpa eller surra fast bilen i gafflarna sen vänder du bilen upp och ner så ska oljan rinna ut.
Mjo det var något sånt jag hade i tankarna.
Men jag kan nästan svära på att i servicehandboken till en Ford Scorpio så står det att det inte finns nån avtappningsplugg, utan bara en på sidan för påfyllning. Jag minns detta för att jag reagerade och tyckte att det var väl konstigt, men jag kan ju kanske läst fel. Jag ifrågasätter inte att det finns avtappningsplugg på de flesta bilar, men om det finns bilar utan, vad 17 gör man då?
"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman Min projekt tråd
Vad gäller kopplingen som PeppeVectra sa, låter det inget alls från den. Det låter snarare ifrån själva växelspaken, liksom ett "knirrande" ljud oavsett vilken växel man lägger i... Och om man har lagt den i friläge och för spaken år höger/vänster så åker den inte riktigt tillbaka av sig själv, utan fastnar nästan ute vid kanterna, om ni fattar? =P Och det blir som sagt värre ju längre man kör...
Tycker det verkar skumt att det blirr värre när den e varm, borde ju bli lättare att växla då?? Aja, får kanske bya oljan trots allt... Eller det kanske räcker med att smörja växelspaken och de rörliga delarna under bilen, på nåt sätt??
Då får man köpa en pump, så pumpar man ut oljan istället, det finns billiga sådana på biltema som fungerar ok. Sen är det bara att fylla på. En sak som kan vara viktig är att man byter packningar innan man drar åt muttrarna.. Så att man inte få ett läkage..
Då får man köpa en pump, så pumpar man ut oljan istället, det finns billiga sådana på biltema som fungerar ok. Sen är det bara att fylla på. En sak som kan vara viktig är att man byter packningar innan man drar åt muttrarna.. Så att man inte få ett läkage..
Det räcker inte med att smörja upp växelspaken.. Kanske fetta in den lite, men jag tror inte att det har ngn betydelse... Att byta växelådsolja i tid, är garanterat billigare än att köpa en ny låda... Det tar inte heller så lång tid, ungefär lika lång tid som att byta motorolja..
Okej... e det inte svårt att komma åt? om man inte har en riktigt lyft dvs, bara vanlig domkraft? Funkar Quaker States olja till min Mazda? Vad ska man ha för nån? finns väl en hel uppsjö kan jag tänka mig...
Har lite samma problem i min golf oxå och ska beställa satsen från den firman för har samma att växlarna fungerar bättre eller går i lättare när bilen är kall och så får jag överhuvudtaget inte i 5ans växel nå mer så har en 4 växlad bil just nu.
Dom har satser till flera olika bilmärken på det företaget.
Har kollat och lådan i min bil är ok, för när jag släpper på en vajer eller ställer in den på en annan växelförare som sitter under huven på lådan så får jag i växlarna men då går bara tex backen 1ans ,3ans & 5ans växel i och ställer jag in den åt andra hållet så har jag ingen back för ettan sitter i backens läge och alla växlar sitter annars oxå helt i fel lägen.
Tänkte bara om du hade samma problem, finns ju många lösningar på ett problem eller ett symptom.
Lycka till!
KG skrev:
Tack för alla svar!
Vad gäller kopplingen som PeppeVectra sa, låter det inget alls från den. Det låter snarare ifrån själva växelspaken, liksom ett "knirrande" ljud oavsett vilken växel man lägger i... Och om man har lagt den i friläge och för spaken år höger/vänster så åker den inte riktigt tillbaka av sig själv, utan fastnar nästan ute vid kanterna, om ni fattar? =P Och det blir som sagt värre ju längre man kör...
Tycker det verkar skumt att det blirr värre när den e varm, borde ju bli lättare att växla då?? Aja, får kanske bya oljan trots allt... Eller det kanske räcker med att smörja växelspaken och de rörliga delarna under bilen, på nåt sätt??
Hmm... typ samma symptom, men min e inte sladdrig eller slapp... kan det ändå vara det?? Min e bara trög när den e varm, och blir allt trögare ju längre man kört...
Har för mig att när lederna är glappa, så hoppar växlarna ur, och är svåra att hitta...
Jag skulle inte lägga mig under en domkraft, inte tillräckligt säkert... Åk till en Okq8 som har en gör det självhall, och hissa upp bilen där istället.. Kostar ju bara 80 spänn / timmen..
Quakerstate:s oljor fungerar till alla olika typer av växellådor. Det finns återförsäljare i nästan varje kommun. Gå in på deras hemsida och kolla.
Jag skulle inte lägga mig under en domkraft, inte tillräckligt säkert... Åk till en Okq8 som har en gör det självhall, och hissa upp bilen där istället.. Kostar ju bara 80 spänn / timmen..
Om du pallar upp bilen ordentligt, och kanske ser till så att inte hålet är den hösta punkten, så borde det ju vara lugnt.
Det kan funka som Android beskriver, men nog är det lättare och snabbare att åka in till en mack med lyft, än att palla upp hela bilen bara för växellådsoljan.. om du är osäker går det ju alltid att åka till en verkstad och låta dem fixa det..