DRL led regler??

Chekow
6 januari 2013 · 8 Inlägg

Okej så jag blev stoppad utav polisen angående mina drl lysen, polismannen sa då att de ska sitta 60 cm ifrån varanda? är det någon som har koll på hur reglerna ser ut inom det området.

Kia Ceed "Abo 3antar" (2013)
Toyota Corolla "Ln" (1986)
kwansa Hmm, vet inte?
6 januari 2013 · 1 775 Inlägg

Det är inte tillåtet att ha främre parkeringslyktor eller baklyktor (positionslyktor) över hela bilens bredd, samma regler gäller för både lastbilar och personbilar. Både fram och bak gäller max 400 mm från bilens sida och minst 600 mm mellan de innersta lyktorna.

DRL borde gå under denna lag tycker jag! smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Chekow
11 januari 2013 · 8 Inlägg

mm men ifall du kollar på min bil då tycker du att det ser "lagligt" ut?

Kia Ceed "Abo 3antar" (2013)
Toyota Corolla "Ln" (1986)
it_mutt Avstängd
11 januari 2013 · 10 388 Inlägg

kwansa skrev:
Det är inte tillåtet att ha främre parkeringslyktor eller baklyktor (positionslyktor) över hela bilens bredd, samma regler gäller för både lastbilar och personbilar. Både fram och bak gäller max 400 mm från bilens sida och minst 600 mm mellan de innersta lyktorna.

DRL borde gå under denna lag tycker jag! smile

Ja, och har inte bilen blivit godkänd med det, så får du inte heller ha mer än 2 ljuspunkter fram (parkeringsljuset "försvinner" ju normalt i skenet från halvljuset) om man nu ska vara riktigt petig (och jo, DRL faller under det)


Chekow skrev:
mm men ifall du kollar på min bil då tycker du att det ser "lagligt" ut?

Problemet är väl nog snarare att det syns att det är eftermonterat, vilket per automatik drar till sig "blickar"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Chekow
12 januari 2013 · 8 Inlägg

it_mutt skrev:

kwansa skrev:
Det är inte tillåtet att ha främre parkeringslyktor eller baklyktor (positionslyktor) över hela bilens bredd, samma regler gäller för både lastbilar och personbilar. Både fram och bak gäller max 400 mm från bilens sida och minst 600 mm mellan de innersta lyktorna.

DRL borde gå under denna lag tycker jag! smile

Ja, och har inte bilen blivit godkänd med det, så får du inte heller ha mer än 2 ljuspunkter fram (parkeringsljuset "försvinner" ju normalt i skenet från halvljuset) om man nu ska vara riktigt petig (och jo, DRL faller under det)


Chekow skrev:
mm men ifall du kollar på min bil då tycker du att det ser "lagligt" ut?

Problemet är väl nog snarare att det syns att det är eftermonterat, vilket per automatik drar till sig "blickar"

Exakt men enligt polisen så kollar inte besiktningen på det?? fattade 0 antigen så skojade polisen med mig eller så vettefan men vi får nog se vad som händer..

Toyota Corolla "Ln" (1986)
Kia Ceed "Abo 3antar" (2013)
crescentcompact
12 januari 2013 · 280 Inlägg

kwansa skrev:
Det är inte tillåtet att ha främre parkeringslyktor eller baklyktor (positionslyktor) över hela bilens bredd, samma regler gäller för både lastbilar och personbilar. Både fram och bak gäller max 400 mm från bilens sida och minst 600 mm mellan de innersta lyktorna.

DRL borde gå under denna lag tycker jag! smile

Nya SAAB 9-5 klarar sig inte isf, hela baken lyser ju på dem.

/Fredrik

Senast redigerat av crescentcompact (12 januari 2013)

mb_pucken
12 januari 2013 · 5 088 Inlägg

kwansa skrev:
Det är inte tillåtet att ha främre parkeringslyktor eller baklyktor (positionslyktor) över hela bilens bredd, samma regler gäller för både lastbilar och personbilar. Både fram och bak gäller max 400 mm från bilens sida och minst 600 mm mellan de innersta lyktorna.

DRL borde gå under denna lag tycker jag! smile

har för mig att det ska vara 20 eller 25 cm från backen med och sedan tror ja det finns ett max höjd från marken mått.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
it_mutt Avstängd
12 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Och sen så är det skillnad på bilar som lyckats få det godkänt som original och bilar där det är eftermonterat (givetvis)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Peppes Bodega
13 januari 2013 · 261 Inlägg

Max 400mm in från bilens yttre begränsning ska ljusen vara monterade.Men hade du främre reg.skylten innanför rutan som på en del bilder kanske det var därför dom stoppade dig? wink

Seth
13 januari 2013 · 3 354 Inlägg

crescentcompact skrev:

kwansa skrev:
Det är inte tillåtet att ha främre parkeringslyktor eller baklyktor (positionslyktor) över hela bilens bredd, samma regler gäller för både lastbilar och personbilar. Både fram och bak gäller max 400 mm från bilens sida och minst 600 mm mellan de innersta lyktorna.

DRL borde gå under denna lag tycker jag! smile

Nya SAAB 9-5 klarar sig inte isf, hela baken lyser ju på dem.

/Fredrik

njae. bakre saabmärket delar av ljuset så wink kan va nån sån liten kryphål

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
it_mutt Avstängd
14 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Seth skrev:

crescentcompact skrev:

kwansa skrev:
Det är inte tillåtet att ha främre parkeringslyktor eller baklyktor (positionslyktor) över hela bilens bredd, samma regler gäller för både lastbilar och personbilar. Både fram och bak gäller max 400 mm från bilens sida och minst 600 mm mellan de innersta lyktorna.

DRL borde gå under denna lag tycker jag! smile

Nya SAAB 9-5 klarar sig inte isf, hela baken lyser ju på dem.

/Fredrik

njae. bakre saabmärket delar av ljuset så wink kan va nån sån liten kryphål

Ja, sen är det ju som sagt skillnad på bilar som blir godkända så från "fabrik" och på bilar som Pelle i kurvan bygger om hela äschlet på smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Chekow
18 januari 2013 · 8 Inlägg

Peppes Bodega skrev:
Max 400mm in från bilens yttre begränsning ska ljusen vara monterade.Men hade du främre reg.skylten innanför rutan som på en del bilder kanske det var därför dom stoppade dig? wink

nä hade satt dit skylten

Kia Ceed "Abo 3antar" (2013)
Toyota Corolla "Ln" (1986)
granadadr
18 januari 2013 · 7 295 Inlägg

kan förstå polisen om det gäller Kian,, de sitter mkt nära varandra wink därmed inte sagt att man ska ge böter wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang