Byta olja i drivlinan Passat -00 4-motion

hangman
20 januari 2013 · 2 174 Inlägg

osterback skrev:

hangman skrev:

Tobbetdi skrev:
Motorolja v-lådeolja och slutväxelolja är de oljor som byts ut. Har du manuell låda så har oljan aldrig bytts ut.
Besök din lokala VW-återföräljare och fråga vad det ska vara för oljor i resp enhet så kanske du kan hitta det billigare på annat håll?

När du ändå håller på så byt bromsvätskan, ska bytas vart annat år, var även beredd på att byta bromsvätskebehållare om du täner byta vätska med hjälp av tryckluft, då den runda behållaren blir klen efter åren. Jag har själv sprängt 2st såna behållare.

några kommentarer på det där inlägget...


Har du manuell låda har oljan aldrig bytts ut? Den är nog bytt på 30 tusen mil det finns folk som sköter bilarna, jag byter alltid alla oljor på mina bilar så det var löjligaste jag hört, om du inte köpte den bilen ny och körde alla mil, då vet du ju det.

Besök ditt lokala vw återförsäljare, står klart och tydligt på oljeguiden, eller är man osäker ändå (import speciell modell kanske) ringer man dom så får man svar, varför stressa hem efter jobbet för åka fråga vilken olja då man inte tänkt köpa oljan där förmodligen?

bromsvätska vartannat år, det har jag ingen kommentar på.

lycka till

Så sant!
jag bytte alla oljor vid 24000mil på min 00:a 4-motion

kanon, jag är väl löjlig men jag byter olja var 750 mil på diesel, och 500 på bensin/turbo bilar, kör rätt hårt, kostar så lite pengar och känns bättre att det är fräscht.

Köpte te förra bmwn med zf låda nån riktigt fin vxl lådsolja med små kulor i som hjälper till och smörjer upp, klarade mycket högre temperaturer och efter det kändes lådan som ny, då den gärna blev lite segare när man buskört ett tag. Så lite olja gör skillnad smile

vet att många tillverkare säger att man inte behöver byta vxllåds oljan, men det är sunt förnuft om man förstår hur en drivlina är uppbyggd att man byter oljorna smile

Tobbetdi Diesel ska man ha!
20 januari 2013 · 482 Inlägg

hangman skrev:

Tobbetdi skrev:
Motorolja v-lådeolja och slutväxelolja är de oljor som byts ut. Har du manuell låda så har oljan aldrig bytts ut.
Besök din lokala VW-återföräljare och fråga vad det ska vara för oljor i resp enhet så kanske du kan hitta det billigare på annat håll?

När du ändå håller på så byt bromsvätskan, ska bytas vart annat år, var även beredd på att byta bromsvätskebehållare om du täner byta vätska med hjälp av tryckluft, då den runda behållaren blir klen efter åren. Jag har själv sprängt 2st såna behållare.

några kommentarer på det där inlägget...


Har du manuell låda har oljan aldrig bytts ut? Den är nog bytt på 30 tusen mil det finns folk som sköter bilarna, jag byter alltid alla oljor på mina bilar så det var löjligaste jag hört, om du inte köpte den bilen ny och körde alla mil, då vet du ju det.

Besök ditt lokala vw återförsäljare, står klart och tydligt på oljeguiden, eller är man osäker ändå (import speciell modell kanske) ringer man dom så får man svar, varför stressa hem efter jobbet för åka fråga vilken olja då man inte tänkt köpa oljan där förmodligen?

bromsvätska vartannat år, det har jag ingen kommentar på.

lycka till

Jag menar att om man ska lämna in bilen hos VW med manuell låda så byts aldrig oljan, det får man antingen be dom göra eller göra själv. De kontrollerar endast oljan. Är det en automatlåda så byts oljan däremot vid 6000 mils intervall. En fyrhjulsdriven bil inom vag som inte är av haldextyp (dvs torsen) kontrolleras endast nivån. Den byts självklart ut om man ändå ska byta packboxar eller göra någon anann reparation.

Jag byter alla oljor på mina bilar inom tänkta intervaller, motoroljan byts oftare.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang