Volvo S60R -05 aut, Tomgångsproblem

LUCKY_LUKEE
13 november 2012 · 39 Inlägg

Hej

Min volvo har börjat bete sig konstigt på senare tid. Tomgången gungar mellan 600rpm och 1200rpm, och kan bli riktigt jobbig i "D" läget då den vill rycka framåt. Går även att känna av när man håller jämna hastigheter ex i 70kmh får man känslan att den bromsar någon kvartdels sekund för att sedan återgå till normal hastighet, detta upprepas i jämna intervaller med bara ett par sekunders mellanrum.

Bilen har rullat 8500mil och är mappad av autotech. Fenomenet tycks ha uppstått ett par veckor efter att jag tankat den med 95 oktan bensin då den omedelbart började bete sig konstigt genom att gå in i felsäkert läge och ibland bli helt orklös.

Har i samband med detta noterat att avgassystemet ger ifrån sig ett knall när man släpper gasen och den ska återgå till tomgång.

8000 mils service gjord i Juli och besiktad i slutet av augusti U.A. Tomgångsproblemen började smyga sig på under september månad, och motorn började sluka olja. När jag lämna in den för oljebyte hos Volvo i början av november så svara mekanikern mig att mina problem beror på att lådan måste spolas, utan att ens kolla den oljan. Jag har själv läst ut felkoder och påpekade detta för mekanikern (signalfel på lamda bank1, samt performance problem på LMM) men han ville ändå att jag skulle boka tid för spolning innan vi ger oss på resten.

Vad säger ni? Ska jag punga ut flera tusen för en spolning när det inte alls är säkert att det löser mina problem?
Skulle det hjälpa att byta bara LMM, eller behövs även lamdan bytas? Kan dessa blivit påverkade av bensinen ´jag tankade fel?

spokenratt
13 november 2012 · 3 860 Inlägg

Är där ork i han annars, om du drar på menar jag?

Provat att koppla ur LMM o sett hur den går då? Är LMM hel ska bilen gå kass om man kopplar ur den.

Jag hade nog åtgärdat felkoderna innan jag spolar någon låda! Men en aut med den kraften kanske man ska köra jämnare oljebyten på om inte annat ändå..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
LUCKY_LUKEE
13 november 2012 · 39 Inlägg

spokenratt skrev:
Är där ork i han annars, om du drar på menar jag?

Provat att koppla ur LMM o sett hur den går då? Är LMM hel ska bilen gå kass om man kopplar ur den.

Jag hade nog åtgärdat felkoderna innan jag spolar någon låda! Men en aut med den kraften kanske man ska köra jämnare oljebyten på om inte annat ändå..

Tack för svar.

Oja, den går framåt riktigt bra under acceleration. Det är just när man håller jämn hastighet eller tomgång som den rycker. Dock så har det skett 2-3 ggr att bilen helt enkelt tappat all ork, dvs man gasar och den varvar men går knappt framåt. Livsfarligt, för några minuter senare så kommer orken tebax och bilen börjar nästan spinna i 80kmh och jag kör nästan av vägen. (samtliga gånger detta inträffat har vart under "regniga" förhållanden)

Jag testade att koppla ur LMM för nån månad sen en kortare sträcka och såg då ingen märkbar skillnad på bilens tomgång eller köregenskaper.

Finns det något generellt intervall för oljebyten på volvos automater? Jag tycker den växlar mjukt och fint i övrigt.

Senast redigerat av LUCKY_LUKEE (13 november 2012)

spokenratt
13 november 2012 · 3 860 Inlägg

Ja, men jag vet inte hur ofta man byter olja i dom, har endast ägt manuella...

Men ett tecken på att LMM är trasig är när den går lika bra/dåligt utan.. så där kan man nog brja iaf.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
robbinT
13 november 2012 · 341 Inlägg

Det finns ingen bytesintervall för automatlådor när det gäller volvo, endast taxibilar. Min gissning skulle falla på lmm också. Det är betydligt vanligare att den är trasig än att lambdasonden är trasig. Men felsökning är alltid bättre att göra innan så man är säker på vad som är fel

Christian S
13 november 2012 · 4 816 Inlägg

robbinT skrev:
Det finns ingen bytesintervall för automatlådor när det gäller volvo, endast taxibilar.

precis och det trots att tillvärkaren rekomenderar att man byter olja var 6000mil

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
volvoknasen
22 januari 2013 · 14 Inlägg

kom du fram till vad det var för fel på bilen?

------------------------------------
Kör: S60 T5 2001 (b5234t3)
LUCKY_LUKEE
23 januari 2013 · 39 Inlägg

Ja, jag bytte min luftmassmätare med gott resultat

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang