Vilken fälg storlek passar? Volvo 740 med S60R bromsar med Volvo R-fälg

skanepiraten
21 januari 2013 · 466 Inlägg

Ja som topic säger roll

Har ett bygge som jag nu smällt på S60 r bromsar men blivit så jäkla osäker om vilken tum jag ska ha på fälgen?

Jag i min värld gissar på att 18 tum ska få gott om plats men jag har kanske fel? "8.0x18 5x108 CB67.1 ET43"

//skane

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
schnauz
22 januari 2013 · 1 758 Inlägg

17" är minimum vad gäller innerdiametern, men det beror också på hur fälgarna ser ut på insidan. Finns större fälgar som ändå inte passar för att ekrarna är "fel".

NeoPHreaK
23 januari 2013 · 124 Inlägg

ja kommer köra med 19" 9,5" ET25 med spacer fram på 3 el 4cm. bak blir det nog ingen, får bredda fram och kanske bak smile

Betygsätt gärna bilen och vad du tycker, så gör ja lika så!
Volvo 960 16v Turbo "S90R - Back To Original" (1992)
skanepiraten
26 januari 2013 · 466 Inlägg

schnauz skrev:
17" är minimum vad gäller innerdiametern, men det beror också på hur fälgarna ser ut på insidan. Finns större fälgar som ändå inte passar för att ekrarna är "fel".

Okej, ja för väll mäta lite och se om måtten stämmer invändigt då på fälgarna smile

NeoPHreaK skrev:
ja kommer köra med 19" 9,5" ET25 med spacer fram på 3 el 4cm. bak blir det nog ingen, får bredda fram och kanske bak smile

OKej smile  Ja jag får jaga fram mer info och se hur det blir smile

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
TyraX
26 januari 2013 · 526 Inlägg

17" är absolut minimum!

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
Xuri One Man Clan
26 januari 2013 · 4 287 Inlägg

17" måste du ha å ET46 ska de vara. bara volvos orginal R-fälgar + en annan modell som passar utan att de tar i bromsoket. Du måste ha typ 5-10mm spacers på vanliga fälgar för att de ska gå fritt utan att ta i bromsoket.

R-kopiorna tar även dom i bromsoken...

Likaså om du kör R-bromsarna bak på bilen...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
putte16v
26 januari 2013 · 440 Inlägg

Xuri skrev:
17" måste du ha å ET46 ska de vara. bara volvos orginal R-fälgar + en annan modell som passar utan att de tar i bromsoket. Du måste ha typ 5-10mm spacers på vanliga fälgar för att de ska gå fritt utan att ta i bromsoket.

R-kopiorna tar även dom i bromsoken...

Likaså om du kör R-bromsarna bak på bilen...

Jag vill inflika här att jag körde R-kopiorna i 17tum på min gamla s60r. Det funkar men jävlar vad tajt det var.
Så jo, kopior kan funka.

Volvo S70R "Det svenska guldet" (1998)
Xuri One Man Clan
26 januari 2013 · 4 287 Inlägg

putte16v skrev:

Xuri skrev:
17" måste du ha å ET46 ska de vara. bara volvos orginal R-fälgar + en annan modell som passar utan att de tar i bromsoket. Du måste ha typ 5-10mm spacers på vanliga fälgar för att de ska gå fritt utan att ta i bromsoket.

R-kopiorna tar även dom i bromsoken...

Likaså om du kör R-bromsarna bak på bilen...

Jag vill inflika här att jag körde R-kopiorna i 17tum på min gamla s60r. Det funkar men jävlar vad tajt det var.
Så jo, kopior kan funka.

finns väl olika fabrikat där också..

jag vet ett par R-kopior som skavde av färgen på oken i alla fall.
de var dock inte på min bil å de är jag jävligt glad för big_smile

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
putte16v
26 januari 2013 · 440 Inlägg

Xuri skrev:

putte16v skrev:

Xuri skrev:
17" måste du ha å ET46 ska de vara. bara volvos orginal R-fälgar + en annan modell som passar utan att de tar i bromsoket. Du måste ha typ 5-10mm spacers på vanliga fälgar för att de ska gå fritt utan att ta i bromsoket.

R-kopiorna tar även dom i bromsoken...

Likaså om du kör R-bromsarna bak på bilen...

Jag vill inflika här att jag körde R-kopiorna i 17tum på min gamla s60r. Det funkar men jävlar vad tajt det var.
Så jo, kopior kan funka.

finns väl olika fabrikat där också..

jag vet ett par R-kopior som skavde av färgen på oken i alla fall.
de var dock inte på min bil å de är jag jävligt glad för big_smile

Antagligen så är det så. Olika fabrikat eller olika ET.
Provmontera innan man kör kan vara bra i alla fall så slipper man skrapa bort färg från okena i onödan big_smile

Volvo S70R "Det svenska guldet" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang