Krockad V50, lagas eller lösas in? :)

isak90
1 februari 2013 · 1 997 Inlägg

Är nog inte helt omöjligt att dom löser in den med dom skadorna. hmm

Försäkringsbolaget fick betala 26k för denna skadan som jag hade på min s60 för några år sedan (2009).. (Marknadspriset låg då på ca 60-70k)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42550/595851_75ji81.jpg

Senast redigerat av isak90 (1 februari 2013)

Mangeman Mr.RoadRage
1 februari 2013 · 428 Inlägg

Som plåtslagare på bilia, kan jag säga utan att ha läst hela tråden, att denna kommer ligga precis på gränsen, beroende på hur mycket beg dom hittar!

Mangeman a.k.a Mr.Roadrage.
Hilmer
1 februari 2013 · 1 792 Inlägg

tal0n skrev:

Hilmer skrev:
Om bilen står i 90k ser jag inget hinder för en reparation.

Vet du vad det kostar att laga det där då?, helt beroende på om de löser in eller inte. Att dom lagar upp för upp till 80% av bilens värde som jag tyckte jag läste längre upp måste vara extremt sällsynt., Som även inlägget ovanför från han som jobbade på volvo, det är mindre skadade bilar som även löses in, Tyvärr men ser det själv varje dag också alla bilar som kommer in på jobbet som blivit inlösta, helt beroende på vem som bedömmer skadorna.

Eftersom jag inte sett bilen live och kunnat räkna efter de skador som finns så är det så klart lite av en gissning.
Men stämmer uppgifterna tidigare kring marknadsvärdet så bör det bli rep.
80% på första kalkylen gör att man måste göra en hårdare och mer utförlig undersökning innan repstart för att den slutgiltiga kalkylen inte ska överstiga bilens marknadsvärde.
Man strävar ju efter det billigaste alternativet, men man kan i princip alltid reparera skador upp till bilens marknadsvärde. Så klart under förutsättning att skadans art är sådan att det är rimligt att till fullo kunna återställa bilens funktionalitet och säkerhet.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 februari 2013 · 13 810 Inlägg

skulle inte en massa firmor som tar ockerpriser för att laga bilen så skulle det inte kosta 20K att laga bilen men när dom ska ha 2000% vinst på allt så är det nog gränsfall smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Henrik-N
1 februari 2013 · 450 Inlägg

Growe skrev:
skulle inte en massa firmor som tar ockerpriser för att laga bilen så skulle det inte kosta 20K att laga bilen men när dom ska ha 2000% vinst på allt så är det nog gränsfall smile

Om allt hela tiden är alldeles för dyrt kan man göra jobbet själv tycker jag.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 februari 2013 · 13 810 Inlägg

Henrik-N skrev:

Growe skrev:
skulle inte en massa firmor som tar ockerpriser för att laga bilen så skulle det inte kosta 20K att laga bilen men när dom ska ha 2000% vinst på allt så är det nog gränsfall smile

Om allt hela tiden är alldeles för dyrt kan man göra jobbet själv tycker jag.

mm men eftersom försäkringsbolagen är så lättlurade så låter dom företagen tjäna stora pengar på dessa grejer.

skulle utan tvekan kunna fixa det där för runt 20K

inga skador att tala om det där

min 940 såg betydligt mycket värre ut efter ett helvarv i ett vajer räcke smile

var inga problem att fixa till den

tror det kosta mig ett par 1000 att fixa den
detta var 2006 eller nått sånt så bilen var bara 10år gammal då

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
sleepyoh
1 februari 2013 · 1 319 Inlägg

Skärm lampa front och dörrar är ju skruva av skruva dit sen fixa till högerbak är inga konstigheter för en plåtslagare. Upphängning och sådant har jag inte mycket att kommentera om, men tvekar på att så mycket är paj. Hur som helst är ju det inte heller så svårt att fixa, skruva bort skruva dit.

Jag tror du kommer få den lagad, håller en tumme. Men Bilia har ju omänskliga priser så man vet ju aldrig.

_----------'
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 februari 2013 · 13 810 Inlägg

sleepyoh skrev:
Skärm lampa front och dörrar är ju skruva av skruva dit sen fixa till högerbak är inga konstigheter för en plåtslagare. Upphängning och sådant har jag inte mycket att kommentera om, men tvekar på att så mycket är paj. Hur som helst är ju det inte heller så svårt att fixa, skruva bort skruva dit.

Jag tror du kommer få den lagad, håller en tumme. Men Bilia har ju omänskliga priser så man vet ju aldrig.

ungefär visst bakskärmen är inte roligt att hållas med men på min 940 hade vajern karvat sig in lite över allt.


men eftersom det är försäkringsärende är det en helt annan 5:a

men rep marknaden har spårat ur totalt

vet när min faster krockade med deras 240 detta var väldigt länge sen typ 15år sen
så var bilen värd 60k
den vart smäld i front och bak rätt ordenkligt och den lagade dom utan minsta tvekan.

mätt ur  skade synpunkt så var det rejält skadad mot denna v50 endå så kostar v50 idagens läge mer att laga.
fast det är skruvdelar detta handlar om medans 240 fick röven på en 245:A i fronten och en golf som klipte arslet och plöjde sig fram till tanken

tror den kostade 40-50k att laga på den tiden

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
myran Foto/Bilnörd
1 februari 2013 · 1 541 Inlägg

Problemet idag är inte att delarna är dyra utan arbetstiden för den som ska laga bilen är svindyr.

Plåtskadorna tror jag inte är någon större kostnad. Det som lätt kan sticka iväg är om det även är skador på fram/bakvagn.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
sleepyoh
1 februari 2013 · 1 319 Inlägg

Kika in detta http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … &saved
Gjorde ett album av ett axplock av en lagning av en frontal krockad Fiat. Kanske inte svarar så mycket på TS frågor men om man vill se hur det kan gå till att laga en trasig bil till minimum pengar i sitt garage kanske det kan vara intressant. Ni får se början och slutet.

Kostade mig typ 4k, fick köpa kylare, kylfläkt, insugsrör, färg, spackel, grundfärg, huvlås och en kylarslang. Gick säkert några kronor till skruv och något annat. Så man kan ju komma undan billigt om man bara har en 'slit och släng' bil så att säga. (Givetvis hade skärm, huv och front kunnat bytas, hade kostat typ 3k men är man ute efter 20lappar så). wink

Senast redigerat av sleepyoh (1 februari 2013)

_----------'
skjortan Down n`out
1 februari 2013 · 514 Inlägg

Growe skrev:

Henrik-N skrev:

Growe skrev:
skulle inte en massa firmor som tar ockerpriser för att laga bilen så skulle det inte kosta 20K att laga bilen men när dom ska ha 2000% vinst på allt så är det nog gränsfall smile

Om allt hela tiden är alldeles för dyrt kan man göra jobbet själv tycker jag.

mm men eftersom försäkringsbolagen är så lättlurade så låter dom företagen tjäna stora pengar på dessa grejer.

skulle utan tvekan kunna fixa det där för runt 20K

inga skador att tala om det där

min 940 såg betydligt mycket värre ut efter ett helvarv i ett vajer räcke smile

var inga problem att fixa till den

tror det kosta mig ett par 1000 att fixa den
detta var 2006 eller nått sånt så bilen var bara 10år gammal då

klart det går att fixa det för 20k, men arbetskostnad då?
kan ju inte jobba gratis..

Down n`out
andreasliljemark
2 februari 2013 · 210 Inlägg

Mangeman skrev:
Som plåtslagare på bilia, kan jag säga utan att ha läst hela tråden, att denna kommer ligga precis på gränsen, beroende på hur mycket beg dom hittar!

Precis som du säger, ligger bilen precis på gränsen.

Ringe mitt FB idag och dom hade fått en kostnadskalkyl från Helmia.

Bilens marknadsvärde är enligt deras snabba koll (via regnr. och utrustningsnivå) ungefär 95k
Skadekalkylen utan prisuppgift på ligger på 74k

Alltså väldigt nära deras "gräns".

Han ja pratade med sa att han just fått priskalkylen från Helmia och att han skulle gå igenom den noga på måndag, för att kolla att deras priser verkar rimliga. Han sa dock att dom kommer räkna med några tusenlappar extra, ifall att något drar ut en aning på tiden, och några tusenlappar för däck och fälg.

På måndag kommer han även "fastställa" värdet på min bil, genom att antingen själv, eller med hjälp av verkstadskillen på Helmia få fram i exakt vilket skick just min bil är.

Med dessa saker, plus att lagningen skulle ta cirka 2månader tyckte han att jag skulle ställa in mej på inlösen.
(dock inte helt spikat som sagt)

Så måndag eftermiddag eller som senast tisdag förmiddag får ja de slutliga beskedet.


Förresten, kul med så stort gensvar! smile

Hilmer
2 februari 2013 · 1 792 Inlägg

Growe skrev:
skulle inte en massa firmor som tar ockerpriser för att laga bilen så skulle det inte kosta 20K att laga bilen men när dom ska ha 2000% vinst på allt så är det nog gränsfall smile

Karosseri har alltid och ligger fortfarande lågt i timdebitering jämfört med t ex allmänverkstan, på stora jobb är det svårt att få det att gå ihop alls. Karosseriverkstäderna handlar egentligen enbart om en service för sina kunder, inget man kan leva enbart på i många fall.
Vid en seriös reparation av bilen i fråga hamnar priset på delar betydligt högre än dina fantasisummor, bara byte av bakskärm och med allt som detta innebär hamnar i dessa summor.
Om man inte har insikt alls bör man kanske vara lite försiktig med sina uttalanden...

Sen en aspekt till i det hela, det är stor skillnad beroende på ort också, storstäder har en högre timdebitering som regel och då är det fler bilar som blir inlösen så klart.

marcus0510
2 februari 2013 · 243 Inlägg

Eftersom Volvo är det dyraste man kan köra i Sverige så lär det inte lagas.
Dom kommer väl antagligen få fram en räkning på ca 70-100k för att laga det.

Vi klippte en stolpe med en volvo för ett tag sen. Bilen låg i värde på ca 60.000:-,
Vi räknade på delar och det skulle gå på ca 10-15k att laga bilen exkl. arbete.. Men via Volvo skulle det hela gå på ca 50.000:- att laga så blev inget med det...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 februari 2013 · 13 810 Inlägg

Hilmer skrev:

Growe skrev:
skulle inte en massa firmor som tar ockerpriser för att laga bilen så skulle det inte kosta 20K att laga bilen men när dom ska ha 2000% vinst på allt så är det nog gränsfall smile

Karosseri har alltid och ligger fortfarande lågt i timdebitering jämfört med t ex allmänverkstan, på stora jobb är det svårt att få det att gå ihop alls. Karosseriverkstäderna handlar egentligen enbart om en service för sina kunder, inget man kan leva enbart på i många fall.
Vid en seriös reparation av bilen i fråga hamnar priset på delar betydligt högre än dina fantasisummor, bara byte av bakskärm och med allt som detta innebär hamnar i dessa summor.
Om man inte har insikt alls bör man kanske vara lite försiktig med sina uttalanden...

Sen en aspekt till i det hela, det är stor skillnad beroende på ort också, storstäder har en högre timdebitering som regel och då är det fler bilar som blir inlösen så klart.

även om jag inte är utbildad plåtslagare så har jag hållit på med mycket plåtjobb och riktningar på bilar
dock inte på bilar som varit ramsnea

men denna bil är inget som behövs upp i bänk.

men det handlar inte om något annat än ockerpriser! dagens verkstäder tar ut för alla sina jobb.
går dom inte med stora vinster så kanske dom ska låta huvuden rulla och börja fundera hur deras tankesätt ser ut.


när det kostar nästan 30K för att byta en dörr så är det ett stort skämnt


mina priser är så klart privat gjort utan arbetskostnad men inget är något som tar skit lång tid att fixa.

katastrof att bilar skrotas för skitskador! pga verkstäderna tar ut orimliga summor och att försäkringsbolagen går med på det är lika illa.

det blir bara värre och värre utan att någon reagerar

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mangeman Mr.RoadRage
2 februari 2013 · 428 Inlägg

Hilmer skrev:

Growe skrev:
skulle inte en massa firmor som tar ockerpriser för att laga bilen så skulle det inte kosta 20K att laga bilen men när dom ska ha 2000% vinst på allt så är det nog gränsfall smile

Karosseri har alltid och ligger fortfarande lågt i timdebitering jämfört med t ex allmänverkstan, på stora jobb är det svårt att få det att gå ihop alls. Karosseriverkstäderna handlar egentligen enbart om en service för sina kunder, inget man kan leva enbart på i många fall.
Vid en seriös reparation av bilen i fråga hamnar priset på delar betydligt högre än dina fantasisummor, bara byte av bakskärm och med allt som detta innebär hamnar i dessa summor.
Om man inte har insikt alls bör man kanske vara lite försiktig med sina uttalanden...

Sen en aspekt till i det hela, det är stor skillnad beroende på ort också, storstäder har en högre timdebitering som regel och då är det fler bilar som blir inlösen så klart.

Skönt att läsa att det finns folk som förstår verkligheten!
Där är material kostnad för mer än deras 20 papp.....

Mangeman a.k.a Mr.Roadrage.
twin_cam Smålänning
2 februari 2013 · 7 877 Inlägg

Jag tror tyvärr på inlösen. P.g.a bakskärmen.

Det andra är bara en fråga om bolt off-bolt on.

Jag jobbar på bildemontering, och vi får inte helt sällan in bilar som är mindre skadade än din, som även är nyare.

Härnere är det sällan som det är själva reparationen som kostar massor med pengar, utan det som kostar är lack, lackerare är duktiga på att ta bra betalt. I ditt fall kan jag tänka mig att BARA lacken kostar lika mycket som allt annat.

För ett FB är det inte heller fråga om knacka ut och spackla som man kanske gjort på sin egen bil, utan i det fallet ska den bli som ny eller bättre.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 februari 2013 · 13 810 Inlägg

1550kr för lyse+105kr frakt
672Kr för framskärmen frakt?
1665kr för framdörren frakt?
2025:- för bakdörr frakt?

summa 6000kr sen frakt för 1000-1500
då har man fortfarande pengar att köpa bakskärmen och några liter färg.

så jag kan laga upp den där för 20k utan problem
men visst jag gör det själv då.
att det blir dyrare på en verkstad förstår jag så klart men 80K?

har sätt uppspacklade dörrar och skit direkt från plåtverkstäder där det inte sätt speciellt trevligt ut

kan spara över 3000kr på att bara laga dörrarna som sitter där som ett exempel

men som sagt dom byter inte delar som är små ruliga även om dom påstår att dom gör det smile

vet ett exempel när vi fick in en relativt ny bil där ägaren hade fått en skada ett antal år tidigare på sin bil där en märkesverkstad fick jobbet att fixa plåtskadan detta var då ett försäkringsjobb

när vi 3-4år senare fick samtal från kunden och frågade om vi kunde ta en titt på hans bil
då han hade problem med bubblig lack så visade det sig att det var ett rejält tjockt lager spackel där det kommit in fukt och spacklet börjat spricka
slutade med att vi fick jobbet med att fixa till det så det såg okej ut
fick slå bort spacklet och börja om.

så att dom inte spacklar rätt rejäla grejer är b-s
ser dessutom dagligen last som går från märkesverkstäder till lackeringen där man ser tydligt att dom gjort riktningar på dörrar och skärmar
dock svårt att veta hur stora skadorna är då dom är spacklade och målade med grund
men det är rätt tydligt då bara det skadade området är målade smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
twin_cam Smålänning
2 februari 2013 · 7 877 Inlägg

Mitt tips är då att du ber honom att ta sin bil om man får 20k och laga den själv för, sen fixar du den, då är alla nöjda och glada smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 februari 2013 · 13 810 Inlägg

twin_cam skrev:
Mitt tips är då att du ber honom att ta sin bil om man får 20k och laga den själv för, sen fixar du den, då är alla nöjda och glada smile

kan han försöka med men dom betalar inte ut ersättning när man själv orsakar en krock

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang