tooffen skrev:
myran skrev:
Du ska "konsulta" som bil-mekaniker?
Tycker inte du ska fakturera under 400-450kr i timmen iaf om du ska skatta osv.
Många märkesverkstäder debiterar kunden över 2000kr/h idag så skäms inte för att ta betalt.
precis de är så cp dyrt att lämna i bilen men dom har utrusting som är dyrt och tex bara för att vara aktoriserad vag måste man tex. ha senaste data systemet och datorn och allt och bara datorn och att vara aktoriserad kan kosta en mille så.
är dom aktoriserade flera så blire dyrt.
så ne bilmeck bara som meck borde inte få mer än 200k/timmen för då skulle dom tjäna mer än en snickare och de bör dom inte göra.
ps ärligt talat jag har mecat lite bil säger de fyyy fan vilket skitjobb skitigt tråkigt allt sitter fast på gamla äckliga rostiga bilar och trångt och jävligt e fy fan tummen upp till dom som står ut med att mecka:D jag lämnar in bilen här laga får den fixad:D puss på er
Har du hört talas om sociala avgifter, administrativa påslag, debiteringsgrad osv?
Om du tror att du kan hyra ut dig först för 100kr sen för 200kr i timmen så är det lite optimistiskt. Är dina siffror inkl eller exkl moms?
Mer rimligt vid långtidshyra med 100% beläggning är minst 250kr + moms och vid tillfälliga inhopp minst 300-350kr + moms.
Hyr du ut dig för 100kr i timmen vid en beläggning på 90% samt inkl semester och ev sjukdom (kalkyl 1v om året) så kommer du ha en lön enligt följande:
224 arbetsdagar - 25 dagars semester - 5 dagar sjukdom = 194 arbetsdagar.
100 kr / timme + moms minus arbetsgivaravgift (31,42%) extra pension (3%) = 91.602 kr i årslön
Dessutom måste du räkna på lite administrativa kostnader, marknadsföring/reklam/sälj, ev. lokal, ev revisor, dator + programvara för ekonomi, hemsida, etc. Om vi bortser från det tjänar du alltså 7633 kr i månaden. Vill du börja jobba för de pengarna hos mig är du mer än välkommen så länge du gör ett bra jobb!