4160
Sök

Bakvagnsmysterium

Ghostduster
18 februari 2013
Trådstartare
Tjena!

Har ett konstigt fenomen på bakaxeln på min bil.. det klonkar/klockar/knackar bak när jag kör.. mest hörs det när man kör sakta (30-40km/h) och det är ojämnt håligt i vägen och "tvättbrädsväg" när det är snö.

När man gungar på bilen i sidled, då låter ingenting, men om man tar tag vid bakluckan och lägger tyngden på, (gungar i lodrät riktning) så låter det bak (höger mest).. Kan det vara stötdämparen som spökar? Vad finns det mer för något det kan vara? Går det att kolla detta själv eller utesluta något av felen det kan vara med egen kraft?

Har ingen möjlighet att lämna in den p.g.a. att jag är ekonomiskt beroende i nuläget. Sen är jag inte så bra på bilar, men vill gärna försöka göra så mycket jag kan för att kunna lära mig för framtida problem.

Väldigt tacksam för svar! big_smile cool

Tack på förhand!

Forummoderator
26 597 Inlägg
18 februari 2013
Vad för bil är det de hela handlar om?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ghostduster
18 februari 2013
Trådstartare
Smart att glömma det viktigaste.. haha

Men det är en Saab 9-3 Coupé årsmodell -00

Den är heller inte sänkt och har inte krånglat i bakvagnen tidigare (kanske är bra att tillägga)

Forummoderator
26 597 Inlägg
18 februari 2013
Gissar på antingen någon bussning eller liknande. För det är inget metalliskt klonkande, som tex en brusten fjäder?

Ghostduster
18 februari 2013
Trådstartare
ne, och jag kan inte påstå att bilen är konstig på vägen heller. den beter sig som den ska, bara ljudet och känslan av att något känns som att det sitter löst..

Men är detta något som är svårt att kolla själv?

Forummoderator
26 597 Inlägg
18 februari 2013
Ghostduster skrev:
ne, och jag kan inte påstå att bilen är konstig på vägen heller. den beter sig som den ska, bara ljudet och känslan av att något känns som att det sitter löst..

Men är detta något som är svårt att kolla själv?

Njä. Få hjälp av någon att gunga bilen i alla riktningar och försök komma underfund med exakt vart ljudet kommer ifrån till att börja med. Verkar ju inte vara svårt att få det att uppkomma i alla fall.
Sen går det väl alltid, väl lokaliserat, antingen ta lös nåt hjul om ett hjul är i vägen, och undersöka vidare eller om det är alldeles uppenbart vad felet är när det väl är hittat - bedöma hur man ska göra då.

Ghostduster
18 februari 2013
Trådstartare
Får nog göra det.. får se om jag löser det imorgon! Tack för svaren iallafall!

Sök