Vad brukar det kosta att sänka en bil (alltså på ett ungefär)

Musikern
19 februari 2013 · 4 Inlägg

Ja hur långt är ett snöre? Ja så exakt är denna fråga. Men mellan tummen och pekfingret. Vad kan det kosta att sänka en bil från 1990-talet i genomsnitt?

Lofarn
19 februari 2013 · 218 Inlägg

Beror på vilken metod.  Men ett par sänkfjädrar går på runt 1500-2000

Följ gärna mitt projekt på dieseln och lämna en kommentar! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282638
partyvan
19 februari 2013 · 1 071 Inlägg

Kapskivan som redan ligger i garaget kostar inget. coils till typ en golf 1900:-

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
zovix Maskinbefäl
19 februari 2013 · 1 038 Inlägg

Beror på om du ska göra det seriöst och med väghållningen i tanken eller vill bottsänka din 740.

Från 50kr, (några skivor till rondellen) till 10.000kr eller mer.
Normalt väghållningskit brukar ligga på ca4-5000kr med fjädrar och dämpare. Ska du fixa själv så glöm inte hjulinställning efteråt eftersom en sänkning påverkar hjulvinklarna.

Mvh

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Musikern
19 februari 2013 · 4 Inlägg

Lofarn skrev:
Beror på vilken metod.  Men ett par sänkfjädrar går på runt 1500-2000

Okey, en seriös och av besiktningen godkänd metod. Alltså inte kapning smile

Carlee82 Icke gående Hellaflush wannabe
19 februari 2013 · 287 Inlägg

Glöm inte att du måste göra en hjulinställning när du monterat sänksatsen ~600kr

Såhär beter sig ryggradslösa kräk! http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … 884#997884
rcy
19 februari 2013 · 1 705 Inlägg

Ställ den på en sjöis och vänta på våren så har du sänkt den alldeles gratis.

Skämt åsido, din fråga är nästan omöjlig att svara på om du inte berättar vad du är ute efter.
Vill du bara att den ska bli låg så kostar ett bågfilsblad inte många kronor. Vill du ha bra väghållning så handlar det om nya stötdämpare/fjädrar eller eventuellt coilovers, och då kostar det förstås mer.

Min 9-5 kostade typ 1500:- och en timme i garaget att sänka, min 9-3 har jag precis fått en offert på strax över 15.000:- för ungefär samma jobb.
9-5'an fraktar jag runt familjen i och köpte nåt billigt skit, 9-3'an är en banracer så där blir det märkesgrejer och proffsmekaniker. Allt beror på vad du är ute efter.

Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
dfine BMW entusiast
19 februari 2013 · 579 Inlägg

En sänkningssats brukar kosta mellan 1.400-2.000:-till dom lite äldre bilarna. Sen ska man göra en hjulinställning och beroende på vad det är för bil så kostar det mellan 600-1.200:-.

Så totalt runt 2-3.000:- om du kan byta fjädrarna själv, ska du lämna iväg det till en verkstad får du nog lägga till 1.500:-

jocke855R Fullvärdig medlem i NordicR
20 februari 2013 · 119 Inlägg

jocke855R skrev:
köpte sänkningssats till min för ca 1400 eftersom jag inte hade tid till att byta dem fram (en fjäder var av så va lite panik att byta fram) så det kostade ca 14-1500 extra då jag var tvungen att lämna in den. allt beror ju på vad man är ute efter och om man har möjlighet till att göra arbetet själv

Go Hard Or Go Home
silversnurran
20 februari 2013 · 773 Inlägg

komplett 60-40 sänkning till saab 9000 beg gav jag 4500 kr för plus 800 för hjulinställning, nypris ca 8-9000 kr beroende på märke etc

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Turbovin Turbo lover
20 februari 2013 · 555 Inlägg

Det folk inte tänker på eller väljer att blunda för är att ofta är fjäderbenslagringar, damasker och andra gummin helt slut om det inte är relativt nya bilar. Jag vägrar ens ge mig på att sänka mina bilar om jag i princip inte har allt nytt liggandes hemma. Så jag brukar räkna nåra tusen extra på såna delar. Men det kanske bara är jag som är petig, men så satans drygt att riva ner allt en gång till bara för att man vart dumsnål.

Senast redigerat av Turbovin (20 februari 2013)

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
silversnurran
20 februari 2013 · 773 Inlägg

Turbovin skrev:
Det folk inte tänker på eller väljer att blunda för är att ofta är fjäderbenslagringar, damasker och andra gummin helt slut om det inte är relativt nya bilar. Jag vägrar ens ge mig på att sänka mina bilar om jag i princip inte har allt nytt liggandes hemma. Så jag brukar räkna nåra tusen extra på såna delar. Men det kanske bara är jag som är petig, men så satans drygt att riva ner allt en gång till bara för att man vart dumsnål.

Precis köpte min sats för 4500 kr då jag visste att förra ägaren bytt just dessa delar:D Annars blir den sunking etc igen väldigt snabbt då du inte får stabilitet i kaross

Senast redigerat av silversnurran (20 februari 2013)

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
mb_pucken
20 februari 2013 · 5 087 Inlägg

min dänkning kostade 250kr. fjädrar 200kr. nästan nya beggade H&R fjädrar och en kaptrissa wink hjulinställning gjordes på jobbet smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
ekelund88
20 februari 2013 · 2 656 Inlägg

silversnurran skrev:

Turbovin skrev:
Det folk inte tänker på eller väljer att blunda för är att ofta är fjäderbenslagringar, damasker och andra gummin helt slut om det inte är relativt nya bilar. Jag vägrar ens ge mig på att sänka mina bilar om jag i princip inte har allt nytt liggandes hemma. Så jag brukar räkna nåra tusen extra på såna delar. Men det kanske bara är jag som är petig, men så satans drygt att riva ner allt en gång till bara för att man vart dumsnål.

Precis köpte min sats för 4500 kr då jag visste att förra ägaren bytt just dessa delar:D Annars blir den sunking etc igen väldigt snabbt då du inte får stabilitet i kaross

ser ut att ha varit ganska instabil i karrosen med med tanke på den feta bulan

silversnurran
20 februari 2013 · 773 Inlägg

ekelund88 skrev:

silversnurran skrev:

Turbovin skrev:
Det folk inte tänker på eller väljer att blunda för är att ofta är fjäderbenslagringar, damasker och andra gummin helt slut om det inte är relativt nya bilar. Jag vägrar ens ge mig på att sänka mina bilar om jag i princip inte har allt nytt liggandes hemma. Så jag brukar räkna nåra tusen extra på såna delar. Men det kanske bara är jag som är petig, men så satans drygt att riva ner allt en gång till bara för att man vart dumsnål.

Precis köpte min sats för 4500 kr då jag visste att förra ägaren bytt just dessa delar:D Annars blir den sunking etc igen väldigt snabbt då du inte får stabilitet i kaross

ser ut att ha varit ganska instabil i karrosen med med tanke på den feta bulan

sen att så danna personer som du inte vet hur bulorna i detta fall uppkommit och gör en sådan dum kommentar passar ju inte riktigt in här eller hur? Men ang bulorna så är det avundsjuka eller fulla personer i Malmö som fixat, så enough med onödigt kommenterande och håll dig till topic

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Eddy Galen, inte dum.
20 februari 2013 · 1 324 Inlägg

Jag lyckas nog komma undan med ca 6000kr för en komplett renovering med bussningar, damasker, ställbara coilisar (camber, höjd och jag tror toe) och leder på min s13. Och då får jag en rätt seriös setup. Hjälper dock att känna folk med press, samt ha lite tur med inköpet.

Jag hittade en tråd på nissan forumet av ett gruppköp av coilovers så jag får hem mina för 4400 inkl frakt, moms och tull, och det är billigt för en s13. Som sagt; Det beror på bilen.

Senast redigerat av Eddy (20 februari 2013)

drazen_gti
20 februari 2013 · 807 Inlägg

rcy skrev:
Ställ den på en sjöis och vänta på våren så har du sänkt den alldeles gratis.

Skämt åsido, din fråga är nästan omöjlig att svara på om du inte berättar vad du är ute efter.
Vill du bara att den ska bli låg så kostar ett bågfilsblad inte många kronor. Vill du ha bra väghållning så handlar det om nya stötdämpare/fjädrar eller eventuellt coilovers, och då kostar det förstås mer.

Min 9-5 kostade typ 1500:- och en timme i garaget att sänka, min 9-3 har jag precis fått en offert på strax över 15.000:- för ungefär samma jobb.
9-5'an fraktar jag runt familjen i och köpte nåt billigt skit, 9-3'an är en banracer så där blir det märkesgrejer och proffsmekaniker. Allt beror på vad du är ute efter.

hahaha helt rätt prioriteringar:)

I'd rather die like a man, than live like a coward
caromania Forummoderator
20 februari 2013 · 9 296 Inlägg

Jamexfjädrar, under 1000kr ink frakt. Stenhård och fördjävlig att åka i men onekligen snygg.
https://www1.garaget.org/archive/63/62494/126259/large_126259-1397389.jpg

Senast redigerat av caromania (20 februari 2013)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mattyyy DMNDphoto
24 februari 2013 · 727 Inlägg

Till min Golf 2a gav jag 1600kr inkl frakt för sprillans nya coilovers från tyskland och sen med fjäderbenslagringar så går det sammanlagt på ca 2000kr och jag gör hjulinställning själv.

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang