3106
Sök

Bilen går "rikt"? BMW 318is -90

47 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#1
När jag står utanför bilen när den är igång så känner jag extremt mycket avgaslukt. Det luktar inte ren bensin men inte heller helt förbrända avgaser.

Då jag inte kan sätta fingret på hur det luktar så vet jag heller inte vad det är jag ska felsöka. Tips?

2 397 Inlägg
25 februari 2013
#2
Kuggarna skrev:
När jag står utanför bilen när den är igång så känner jag extremt mycket avgaslukt. Det luktar inte ren bensin men inte heller helt förbrända avgaser.

Då jag inte kan sätta fingret på hur det luktar så vet jag heller inte vad det är jag ska felsöka. Tips?
bil och årsmodell? Oavsett bil så kan du alltid göra en mindre service med olja, stift, filter osv


47 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#3
Nybergrobin skrev:
Kuggarna skrev:
När jag står utanför bilen när den är igång så känner jag extremt mycket avgaslukt. Det luktar inte ren bensin men inte heller helt förbrända avgaser.

Då jag inte kan sätta fingret på hur det luktar så vet jag heller inte vad det är jag ska felsöka. Tips?
bil och årsmodell? Oavsett bil så kan du alltid göra en mindre service med olja, stift, filter osv
E30 318is -90.

Då jag är fattig student och nätt och jämt har råd att köra bil (jag är illa tvungen) så servar jag endast bilen vid behov. Jag tänkte mer om det finns någonting man kan kolla om är slut. Ta upp filter och rengöra, kolla lambdan osv. Nu bara gissar jag förstås!

5 659 Inlägg
25 februari 2013
#4
Går bilen dåligt?
Ojämn ryckig gång?
Drar den mycket soppa?
Är det när motorn var varm som du kände "extremt mycket avgaslukt"?

För om det var vid kall motor så är det inte så förvånansvärt eftersom insprutet då fettar på ordentligt med bränsle, dvs chokar.


47 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#5
simlar skrev:
Går bilen dåligt?
Nej

Ojämn ryckig gång?
Nej

Drar den mycket soppa?
Nej

Är det när motorn var varm som du kände "extremt mycket avgaslukt"?
Ja

5 659 Inlägg
25 februari 2013
#6
Jadu det låter väldigt konstigt om det är illaluktande avgaser och bilen inte drar onormalt mycket soppa.

Hur länge sedan servades bilen? (service = åtminstone ett olja och oljefilter byte)

Har den luktat så länge?

Kan du försöka beskriva lukten lite tydligare, luktar det bränt? Luktar det bensin? Luktar det glykol?

Hur ser tändstiften ut?


47 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Jadu det låter väldigt konstigt om det är illaluktande avgaser och bilen inte drar onormalt mycket soppa.

Hur länge sedan servades bilen? (service = åtminstone ett olja och oljefilter byte)
Olja och oljefilter byttes enligt förra ägaren för ca 2 000 km sedan.

Har den luktat så länge?
Ja, ända sen jag fick den


Kan du försöka beskriva lukten lite tydligare, luktar det bränt? Luktar det bensin? Luktar det glykol?
Det luktar varken glykol, bensin, äckligt eller bränt. Jag vet inte hur oförbrända avgaser luktar men det luktar inte milt i alla fall.


Hur ser tändstiften ut?
Har inte kollat men kan gå och kika.

47 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#8
Kuggarna skrev:
simlar skrev:
Jadu det låter väldigt konstigt om det är illaluktande avgaser och bilen inte drar onormalt mycket soppa.

Hur länge sedan servades bilen? (service = åtminstone ett olja och oljefilter byte)
Olja och oljefilter byttes enligt förra ägaren för ca 2 000 km sedan.

Har den luktat så länge?
Ja, ända sen jag fick den


Kan du försöka beskriva lukten lite tydligare, luktar det bränt? Luktar det bensin? Luktar det glykol?
Det luktar varken glykol, bensin, äckligt eller bränt. Jag vet inte hur oförbrända avgaser luktar men det luktar inte milt i alla fall.


Hur ser tändstiften ut?
Har inte kollat men kan gå och kika.
Kollade bara första och andra tändstiftet men de var gyllenbruna. OBS, jag kollade tändstiften när motorn var kall och hade stått några timmar.
Senast redigerat av Kuggarna (25 februari 2013)

5 659 Inlägg
25 februari 2013
#9
Hmm, ja jag är då helt ställd just nu.

2000km är då inte långt, man brukar ju byta 10000km (1000mil) eller 1ggr/år.

Ja oföbränt bränsle brukar lukta starkt, länge sedan jag kände doften då jag kör på E85 men har du någon gång känt avgaslukten från en kall Volvo 240 med förgasarmotor så vet du hur oförbrända avgaser luktar, och det luktar inte hallontårta så att säga tongue


47 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#10
simlar skrev:
Hmm, ja jag är då helt ställd just nu.

2000km är då inte långt, man brukar ju byta 10000km (1000mil) eller 1ggr/år.

Ja oföbränt bränsle brukar lukta starkt, länge sedan jag kände doften då jag kör på E85 men har du någon gång känt avgaslukten från en kall Volvo 240 med förgasarmotor så vet du hur oförbrända avgaser luktar, och det luktar inte hallontårta så att säga tongue
Förra ägaren bytte tändstift precis innan jag köpte bilen, sen dess har jag kört 2 000 km = tändtiften byttes för 2-3 000 km sen förutsatt att ägaren talar sanning.

Helt seriöst, är det oförbrända avgaser som luktar prutt?

Mina avgaser luktar inte prutt. De luktar inte alls äckligt utan bara... mycket. :S

Jag tror att det luktar gas!

Om bilen går rikt så betyder det väl att den drar mer än vad den borde? Jag kör den på ungefär 0.8 big_smile
Senast redigerat av Kuggarna (25 februari 2013)

5 659 Inlägg
25 februari 2013
#11
Kuggarna skrev:
simlar skrev:
Hmm, ja jag är då helt ställd just nu.

2000km är då inte långt, man brukar ju byta 10000km (1000mil) eller 1ggr/år.

Ja oföbränt bränsle brukar lukta starkt, länge sedan jag kände doften då jag kör på E85 men har du någon gång känt avgaslukten från en kall Volvo 240 med förgasarmotor så vet du hur oförbrända avgaser luktar, och det luktar inte hallontårta så att säga tongue
Förra ägaren bytte tändstift precis innan jag köpte bilen, sen dess har jag kört 2 000 km = tändtiften byttes för 2-3 000 km sen förutsatt att ägaren talar sanning.

Helt seriöst, är det oförbrända avgaser som luktar prutt?

Mina avgaser luktar inte prutt. De luktar inte alls äckligt utan bara... mycket. :S
Luktar prutt? Det låter väldigt konstigt att avgaserna skulle gör det, måste vara ordentligt med skit i tanken tongue

Ja låter konstigt, med tanke på att bilen varken drar onormalt mycket bränsle och tändstiften ser bra ut.
Du har inget papper från senaste besiktningen?
Tänkte hur avgasvärdena var då.


47 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#12
simlar skrev:
Kuggarna skrev:
simlar skrev:
Hmm, ja jag är då helt ställd just nu.

2000km är då inte långt, man brukar ju byta 10000km (1000mil) eller 1ggr/år.

Ja oföbränt bränsle brukar lukta starkt, länge sedan jag kände doften då jag kör på E85 men har du någon gång känt avgaslukten från en kall Volvo 240 med förgasarmotor så vet du hur oförbrända avgaser luktar, och det luktar inte hallontårta så att säga tongue
Förra ägaren bytte tändstift precis innan jag köpte bilen, sen dess har jag kört 2 000 km = tändtiften byttes för 2-3 000 km sen förutsatt att ägaren talar sanning.

Helt seriöst, är det oförbrända avgaser som luktar prutt?

Mina avgaser luktar inte prutt. De luktar inte alls äckligt utan bara... mycket. :S
Luktar prutt? Det låter väldigt konstigt att avgaserna skulle gör det, måste vara ordentligt med skit i tanken tongue

Ja låter konstigt, med tanke på att bilen varken drar onormalt mycket bränsle och tändstiften ser bra ut.
Du har inget papper från senaste besiktningen?
Tänkte hur avgasvärdena var då.
Jag kom på att avgaserna luktar lite gasaktigt.

Jag har träffat på bilar vars avgaser luktat prutt. Riktigt äckligt.

Jag har tyvärr inga papper på avgasvärdena till bilen. Kanske besiktningen har kvar de senaste papperen?

5 659 Inlägg
25 februari 2013
#13
Hmm, ja det låter väldigt underligt.
Men avgaser är ju en blandning av gaser wink

Jag har för mig det ska gå att få fram om man loggar in på bilprovningen, men är inte säker att det går det fortfarande nu sen bilbesiktningen har blivit privatiserat.

Men jag skulle säga att så länge motorn inte drar onormalt mycket bränsle och går jämnt och fint och inte låter konstigt så borde det ju inte vara något att oroa sig över.


47 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#14
simlar skrev:
Hmm, ja det låter väldigt underligt.
Men avgaser är ju en blandning av gaser wink

Jag har för mig det ska gå att få fram om man loggar in på bilprovningen, men är inte säker att det går det fortfarande nu sen bilbesiktningen har blivit privatiserat.

Men jag skulle säga att så länge motorn inte drar onormalt mycket bränsle och går jämnt och fint och inte låter konstigt så borde det ju inte vara något att oroa sig över.
Kan det bero på att jag har hål i avgasröret före katalysatorn? Då borde det väl lukta mycket starkare, för jag ser att avgasröret läcker aningen vid lambdan.

5 659 Inlägg
25 februari 2013
#15
Kuggarna skrev:
simlar skrev:
Hmm, ja det låter väldigt underligt.
Men avgaser är ju en blandning av gaser wink

Jag har för mig det ska gå att få fram om man loggar in på bilprovningen, men är inte säker att det går det fortfarande nu sen bilbesiktningen har blivit privatiserat.

Men jag skulle säga att så länge motorn inte drar onormalt mycket bränsle och går jämnt och fint och inte låter konstigt så borde det ju inte vara något att oroa sig över.
Kan det bero på att jag har hål i avgasröret före katalysatorn? Då borde det väl lukta mycket starkare, för jag ser att avgasröret läcker aningen vid lambdan.
Ja det kan göra väldigt mycket eftersom avgaser läker ut orenade före katalysatorn och om lambdan sitter efter hålet så blir även lambda-värdet för högt för det kommer in syre i avgaserna framför lambdan = insprutningen tror motorn går snålt och fettar därmed på bränsleblandningen.
(Lambda-sond brukar ibland kallas syre-sensor/O2-sensor då den mäter syret i avgaserna)

Avgaserna brukar luktar ungefär som en gräsklippares avgaser när dem kommer ut före katalysatorn, brukar även komma in avgaser i kupén.


47 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#16
simlar skrev:
Kuggarna skrev:
simlar skrev:
Hmm, ja det låter väldigt underligt.
Men avgaser är ju en blandning av gaser wink

Jag har för mig det ska gå att få fram om man loggar in på bilprovningen, men är inte säker att det går det fortfarande nu sen bilbesiktningen har blivit privatiserat.

Men jag skulle säga att så länge motorn inte drar onormalt mycket bränsle och går jämnt och fint och inte låter konstigt så borde det ju inte vara något att oroa sig över.
Kan det bero på att jag har hål i avgasröret före katalysatorn? Då borde det väl lukta mycket starkare, för jag ser att avgasröret läcker aningen vid lambdan.
Ja det kan göra väldigt mycket eftersom avgaser läker ut orenade före katalysatorn och om lambdan sitter efter hålet så blir även lambda-värdet för högt för det kommer in syre i avgaserna framför lambdan = insprutningen tror motorn går snålt och fettar därmed på bränsleblandningen.
(Lambda-sond brukar ibland kallas syre-sensor/O2-sensor då den mäter syret i avgaserna)

Avgaserna brukar luktar ungefär som en gräsklippares avgaser när dem kommer ut före katalysatorn, brukar även komma in avgaser i kupén.
Kommer in avgaser som fan i kupen, jag dör varje gång jag kör bilen. big_smile

5 659 Inlägg
25 februari 2013
#17
Kuggarna skrev:
simlar skrev:
Kuggarna skrev:

Kan det bero på att jag har hål i avgasröret före katalysatorn? Då borde det väl lukta mycket starkare, för jag ser att avgasröret läcker aningen vid lambdan.
Ja det kan göra väldigt mycket eftersom avgaser läker ut orenade före katalysatorn och om lambdan sitter efter hålet så blir även lambda-värdet för högt för det kommer in syre i avgaserna framför lambdan = insprutningen tror motorn går snålt och fettar därmed på bränsleblandningen.
(Lambda-sond brukar ibland kallas syre-sensor/O2-sensor då den mäter syret i avgaserna)

Avgaserna brukar luktar ungefär som en gräsklippares avgaser när dem kommer ut före katalysatorn, brukar även komma in avgaser i kupén.
Kommer in avgaser som fan i kupen, jag dör varje gång jag kör bilen. big_smile
Måste vara ett ganska stort hål då, bra för hjärncellerna sånt där wink


47 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#18
simlar skrev:
Kuggarna skrev:
simlar skrev:

Ja det kan göra väldigt mycket eftersom avgaser läker ut orenade före katalysatorn och om lambdan sitter efter hålet så blir även lambda-värdet för högt för det kommer in syre i avgaserna framför lambdan = insprutningen tror motorn går snålt och fettar därmed på bränsleblandningen.
(Lambda-sond brukar ibland kallas syre-sensor/O2-sensor då den mäter syret i avgaserna)

Avgaserna brukar luktar ungefär som en gräsklippares avgaser när dem kommer ut före katalysatorn, brukar även komma in avgaser i kupén.
Kommer in avgaser som fan i kupen, jag dör varje gång jag kör bilen. big_smile
Måste vara ett ganska stort hål då, bra för hjärncellerna sånt där wink
Mm smile

Har fått fram avgasvärdena. Jag fick dom via mail av besiktningen så jag kan inte hjälpa att det ser ut som det gör...

Bromsvärden                    Avgasmätning, värden
Färdbroms(kN)     Avv-% Max-%  Tomgång       Max-v   Varv          Max-v
      Vänster Höger             CO %           3,5    CO%
Fram                     30
Bak                            HC ppm         600    HC ppm

Parkeringsbroms(kn)            LAMBDA              - LAMBDA              -
                          70
                                Varv     800          Varv    2000
Mätarstälning
        305 000km               Värden  diesel l/m    K-värde

5 659 Inlägg
26 februari 2013
#19
Hmm, ser inte ut att vara några värden där. Bara max-värden men inte uppmätta värden :S



Sök