Saab 9000 RWD

johankallsgard
27 februari 2013 · 54 Inlägg

Hej!

Söker lite hjälp. Har en 9000 långmotor som jag ska bygga rwd på. Och vet att man kan använda opel omega växellådor till kortmotorerna, men vad kan jag använda för växellåda till långmotorn? Vet att man kan bygga en adapter och använda bmw:s lådor men vet inte alls hur man ska tillverka denna adaptern. Så behöver lite hjälp

Tacksam för svar!

MVH Johan

*Mycket vill ha mer*
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
27 februari 2013 · 1 163 Inlägg

Nu har jag ju ingen aning om ifall detta funkar till din bil men jag har kört med bmw låda i min volvo 740 och supran jag har nu kommer det också sitta en bmw låda vilket funkar bra..

Det visen vi gjort på är att man tigar om saabens sprängkåpa och tigar fast den på bmw lådan..

Dvs du tar växellådan som sitter på motorn nu och kapar av på lämpligt ställe, sedan samma vis på bmwn och sedan tigar du på saab lådans sprängkåpa på bmwns..

Nu lät det kanske ganska lätt men det krävs att det blir rätt på längd osv osv osv dvs en hel del mätning..

Sedan har man ju växellänkaget kvar som kan vara lite jäkligt men det brukar lösa sig då det finns många vägar att gå..

Notera dock att jag aldrig sett det i en saab så det kanske inte alls går utan utgår bara ifrån mina erfarenheter..

mvh

~Andy~
johankallsgard
27 februari 2013 · 54 Inlägg

Tjena! Tacksam för svar:)

Okej det låter ju kanon:) Visst är det en del jobb men låter ju faktiskt enklast i detta läget.
Vilken bmw låda rekommenderar du? ZF? Eller finns det lika bra för billigare peng?

Tack på förhand!

MVH

*Mycket vill ha mer*
aliwin
27 februari 2013 · 114 Inlägg

Getrag 260 från BMW e30 är bra låder med utväxling som en m90 så du slipper de höga varvet smile

Gti 16v
Volvo 240 GL "Weber" (1980)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
28 februari 2013 · 1 163 Inlägg

Det finns ju ett par olika men kommer inte ihåg vad den heter men finns listor som du borde kunna googla fram har 0:8 i utväxling på 5an vilket jag tycker är bättre än 1:1 som de flesta har..

~Andy~
aliwin
28 februari 2013 · 114 Inlägg

Getrag 260 hat 0,80 i 5an smile

Gti 16v
Volvo 240 GL "Weber" (1980)
henne_svenne
28 februari 2013 · 668 Inlägg

Varför inte köra på kortmotorn?

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
28 februari 2013 · 1 163 Inlägg

aliwin skrev:
Getrag 260 hat 0,80 i 5an smile

Stämmer inte.. wink

De flesta getrags har dock 0,8.. men inte alla smile

edit: på samma vis har de flesta ZF 1.1 på 5an och på båda växellådorna berodde det tydligen lite på vilken bil det kom ifrån..

Senast redigerat av Andyy90 (28 februari 2013)

~Andy~
aliwin
28 februari 2013 · 114 Inlägg

0,8 stämmer jo smile då ja hitta de på getrag info smile är precis som m90 fast tål fan så mycke mer misshandel smile

Gti 16v
Volvo 240 GL "Weber" (1980)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
28 februari 2013 · 1 163 Inlägg

aliwin skrev:
0,8 stämmer jo smile då ja hitta de på getrag info smile är precis som m90 fast tål fan så mycke mer misshandel smile

De flesta bmw lådorna är överlag grymt mycket skönare att köra med :p därav jag bytte från r154an till bmw wink

De finns som 1.1 wink

~Andy~
johankallsgard
28 februari 2013 · 54 Inlägg

för jag har långmotorn redan

henne_svenne skrev:
Varför inte köra på kortmotorn?

*Mycket vill ha mer*
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang