4687
Sök

Problem med att få på slicks på breddade plåtisar. Behöver experthjälp! (Felbreddade???)

Industritekniker
433 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#1
Jag tänkte att jag skulle provmontera fälgar och däck och därför kränga på förra säsongens slicks på mina nyinköpta breddade plåtisar som är 9" breda. Men icke! Det går fan inte utan att ha sönder däcket. Däcken är hoosier 9" breda 26"höga för 15" fälgar.

Är det någon som har råkat ut för detta tidigare? Själva monteringsdiket är typ för långt in på fälgbanan. Däcket blir för spännt och skärs sönder mot fälgkanten. Vad göra? Är de nå fel på mina fälgar? Finns det något beprövat knep för att lyckas på på slicksen? Kan man smörja med något som sedan torkar? Eller hur fan ska man göra??? Det har ju suttit däck på dem sen innan jag köpte dem. Det syns på dem.

Bilder på fälgarna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-86fef4c6f06157c2013bda8e008684d1_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-bed5e1f01c553cbd59a3251c06211d87_large.jpg(det ser ju ut som om man har stuckit av och svetsat ihop 2 st fälgar)

Är väldigt tacksam för svar.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

5 149 Inlägg
28 februari 2013
#2
har du provat att vända fälgen upp och ned i däckmaskinen? smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Industritekniker
433 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#3
mb_pucken skrev:
har du provat att vända fälgen upp och ned i däckmaskinen? smile

Hej yes. vi provade men det var än värre åt det hållet:(

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Livsnjutare
207 Inlägg
28 februari 2013
#4
Om man har en hjälparm på krängaren som pressar ner däcket så borde de vara mycket lättare att nå där fälgen är
som smalast. Smörj med vanlig däckpasta. (Stelnar efter ett tag)
Det ska inte kosta många 100 lappar för att kränga på dom hos en däckverkstad med modern krängare, om du inte har hjälparm på din.

Industritekniker
433 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#5
erichson skrev:
Om man har en hjälparm på krängaren som pressar ner däcket så borde de vara mycket lättare att nå där fälgen är
som smalast. Smörj med vanlig däckpasta. (Stelnar efter ett tag)
Det ska inte kosta många 100 lappar för att kränga på dom hos en däckverkstad med modern krängare, om du inte har hjälparm på din.

Hur menar du hjälparm? Min polare använde en rätt ny maskin (jobbar på en bilverkstad)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Livsnjutare
207 Inlägg
28 februari 2013
#6
Magistern skrev:
erichson skrev:
Om man har en hjälparm på krängaren som pressar ner däcket så borde de vara mycket lättare att nå där fälgen är
som smalast. Smörj med vanlig däckpasta. (Stelnar efter ett tag)
Det ska inte kosta många 100 lappar för att kränga på dom hos en däckverkstad med modern krängare, om du inte har hjälparm på din.

Hur menar du hjälparm? Min polare använde en rätt ny maskin (jobbar på en bilverkstad)

http://youtube.com/watch?v=Y-EuJO3o3B8

Spola till 8.18 så ser du hur en tryckluftdsdriven hjälparm fungerar.

Mvh

Industritekniker
433 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#7
erichson skrev:
Magistern skrev:
erichson skrev:
Om man har en hjälparm på krängaren som pressar ner däcket så borde de vara mycket lättare att nå där fälgen är
som smalast. Smörj med vanlig däckpasta. (Stelnar efter ett tag)
Det ska inte kosta många 100 lappar för att kränga på dom hos en däckverkstad med modern krängare, om du inte har hjälparm på din.

Hur menar du hjälparm? Min polare använde en rätt ny maskin (jobbar på en bilverkstad)

http://youtube.com/watch?v=Y-EuJO3o3B8

Spola till 8.18 så ser du hur en tryckluftdsdriven hjälparm fungerar.

Mvh

Okej ja någon sådan hade han INTE. Måste hitta en firma som har en sån då?

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Livsnjutare
207 Inlägg
28 februari 2013
#8
Magistern skrev:
erichson skrev:
Magistern skrev:

Hur menar du hjälparm? Min polare använde en rätt ny maskin (jobbar på en bilverkstad)

http://youtube.com/watch?v=Y-EuJO3o3B8

Spola till 8.18 så ser du hur en tryckluftdsdriven hjälparm fungerar.

Mvh

Okej ja någon sådan hade han INTE. Måste hitta en firma som har en sån då?

Ja alla större verkstäder har en sån smile
Du behöver ju inte balansera hjulen så de kostar nog inga stora pengar.
Synd du har ju en bit till Skåne annars kunde jag fixat de åt dig smile
Mvh

149 Inlägg
28 februari 2013
#9
Däckias verkstäder har sånna maskiner smile...

#SwedenRing

Industritekniker
433 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#10
erichson skrev:
Magistern skrev:
erichson skrev:

http://youtube.com/watch?v=Y-EuJO3o3B8

Spola till 8.18 så ser du hur en tryckluftdsdriven hjälparm fungerar.

Mvh

Okej ja någon sådan hade han INTE. Måste hitta en firma som har en sån då?

Ja alla större verkstäder har en sån smile
Du behöver ju inte balansera hjulen så de kostar nog inga stora pengar.
Synd du har ju en bit till Skåne annars kunde jag fixat de åt dig smile
Mvh

aa ska kolla med INTERA här i Stockholm. Dom är ju experter och har sponsrat mig med en del jobb tidigare. Riktigt sköna snubbar faktiskt.

Men än så länge är inte problemet löst,s å fortsätt bomba med tips på lösningar!!!

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se


Sök