4150
Sök

Bromsarna tar inte, ibland

2 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
Har råkat ut för bromsbortfall flera gånger med min nya Toyota från oktober 2012.
Står parkerad i ett garage som sluttar något utåt.
Jag startar därför oftast inte motorn förrän jag stängt garageporten och ska köra iväg, utan låter bilen rulla ut.
När jag ska stanna har det då hänt, tre gånger, att bromspedalen gått i botten utan att ta överhuvudtaget.
Att pumpa pedalen har inte heller hjälpt.
Jag har ändå lyckats stanna bilen med den elektriska parkeringsbromsen som är en knapp.

Den sista gången rullade jag dock 40 m baklänges och fick inrikta mig på att styra undan för hinder innan jag fick stopp på bilen. Jag pumpade även då ett antal gånger (3-5) utan att få bromseffekt.

Vid ett annat tillfälle upptäckte jag att min parkering var dålig och borde åtgärdas. Jag skulle rulla framåt några decimeter utan att sätta igång motorn. Fick inte stopp på bilen med fotbromsen utan stannade mot framförvarandes bils dragkrok.

Efter den långa rullningen är jag numera alert och beredd med växel och finger på bromsknapp.
Men tänk om. Det kan ju bli fel i högre hastighet!!

Innan och efter bromsbortfallen har bromsarna fungerat normalt, med motorn igång.
Felet har hittills bara uppstått med motorn avstängd.

Toyota har haft bilen på verkstad under 3 dagar men inte hittat något fel. Förstås!
De har rullat och trampat och testat. Och de hittar inga felkoder.

Anser också att jag har god körrutin med 2500-3000 mil per år under många år.
Jag trodde de första gångerna att det var jag som tog fel pedal, fast jag inte vill tro detta.
Har ju aldrig tagit fel på pedal förr.

Finns det någon här på forumet som har bättre kunskap än vad Toyotas verkstad har?
Själv tror jag på något strul med huvudbromscylindern t.ex. skräp, defekta packningar, fel toleranser.
ABS-delen har jag ingen kunskap om.

Finns det någon här på forumet som har någon idé om vad som kan vara fel?
Ja mer än på chauffören då, tack!

Forummoderator
26 595 Inlägg
22 mars 2013
Skriv gärna vad det exakt är för Toyota också, tack.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 174 Inlägg
22 mars 2013
Garanti, åk in med den, efter 3 gånger får man en ny.

2 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
Har inte lyckats framkalla felet efter verkstadsbesöket hos Toyota.
Tack! Ja jag vet att det är ett garantiärende men de kan inte/vill inte....
De tror väl att det är jag som fumlat.

Känner också till att konsumentköplagen säger tredje gången gillt.

Fel som finns hela tiden är ju enkla att fixa.
Fel som dyker lite då och då är värre.
Det kan ju dröja till nästa gång.
Senast redigerat av hafa (22 mars 2013)

2 174 Inlägg
22 mars 2013
hafa skrev:
Har inte lyckats framkalla felet efter verkstadsbesöket hos Toyota.
Ja det är ett garantiärende men de kan inte/vill inte....
De tror väl att det är jag som fumlat.

Fel som finns hela tiden är ju enkla att fixa.
Fel som dyker lite då och då är värre.
Det kan ju dröja till nästa gång.

Säga åt dom byta hela systemet eller söka efter liknande problem hos tillverkarn, tror inte din Toyota är ensam i världen om ha samma problem, lyssnar dom inte bara anmäla till ARN, bra om det finns OM det händer något med bilen eller er, att du bett om hjälp men ingen gör något. Jag skulle inte riskera min familj om jag visste bromsarna var något knas med, stå på dig eller byt bil smile

604 Inlägg
23 mars 2013
Försök få tag i någon längre upp i toyotas organisation som jobbar för generalagenten. Verkstan kan inte få betalt från något håll och kan därför inte lägga hur mycket tid som helst på din bil. Dom kan inte heller byta grejer på chans utan att få ok uppifrån. Tråkigt men så ser verkligheten ut.
Till många andra märken finns det flight recorder utrustning att plugga in på problembilar, vet inte om toyota har detta dock. Ett alternativ en polare gjorde var att rigga videokameran i bilen några dagar och filmade tills felet uppstod=bevis att felet fanns.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

2 271 Inlägg
23 mars 2013
Känns som dom bör veta om problemet då de återkallade Prius för liknade fel för ett par år sen.

Sök