2599
Sök

Volvo S60 2.4T hackar vid gaspådrag.

25 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
Hej!
Jag har nyligen köpt mig en s60 2.4T 01a. När jag köpte den av en gammal gubbe ville ja inte maxxa bilen utan körde väldigt lugnt.
När jag köpte bilen så märkte jag att när man gasar på så "hoppar" bilen det är som att den stryps o sen så blir det en ketchup effekt. Den hackar väldigt mkt på 2ans vxl sen känner man av det när man accelererar på högre växlar.
Jag undrar vad faan felet kan vara? ringde tillbaka till gubben men han hade aldrig märkt det (varvar väl aldrig mer än 2000 gubben)

Så jag hoppas att någon vet eller kan misstänka felet med bilen. Bilen har gått 170000 mil exakt och alla servicar osv är gjorda.

Tack för mig !

Tekniker
624 Inlägg
2 april 2012
Soppa tryck ???
Vaccum läckage ???
Dålig WG ???

danielbrorsson
3 april 2012
Magnetventil?

77 Inlägg
3 april 2012
Har exakt samma problem, dock på trean mestadels. Samma modell, gått lika långt som din tongue

Laddar upp till 2-2.5k rpm sedan pyser dumpen ut och den slutar ladda, sedan börjar den ladda igen vid 3k rpm
Senast redigerat av Nolum (3 april 2012)

danielbrorsson
3 april 2012
Nolum skrev:
Har exakt samma problem, dock på trean mestadels. Samma modell, gått lika långt som din tongue

Laddar upp till 2-2.5k rpm sedan pyser dumpen ut och den slutar ladda, sedan börjar den ladda igen vid 3k rpm

Har du originaldump eller eftermarknads öppen/återcirkulerande/hybrid ?

77 Inlägg
3 april 2012
danielbrorsson skrev:
Nolum skrev:

Har du originaldump eller eftermarknads öppen/återcirkulerande/hybrid ?

Faktiskt inte kollat, ska kika senare under dagen smile läst runt lite dock och verkar kunna
Bero på bränslesystemet också?

982 Inlägg
3 april 2012
stiften gissar ja på till 90% köp volvo orignal stift !

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
3 april 2012
Stift, spolar, magnetventil, lmm, läckage osv.

Finns väl ca 3000 trådar om just detta? smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Tekniker
624 Inlägg
3 april 2012
F4S4N skrev:
Stift, spolar, magnetventil, lmm, läckage osv.

Finns väl ca 3000 trådar om just detta? smile

big_smilebig_smilebig_smile

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
3 april 2012
dra ut kontakten från lmm och se hur den går då. går den jämnt har du felet där.
annars kan det vara precis vad som helst

2 174 Inlägg
3 april 2012
Skit enkelt hitta felet. Koppla in obd läsare kolla felkoden och byt delen. Du har obd2 ser exakt problemet. Du får ge några hundra på firma eller 990 för en bra läsare på Biltema. Dumt krångla till det i onödan för dom där kan ha typ 15 olika fel som beter sig sådär.

Vanligaste är vakumläckage.

Tekniker
624 Inlägg
3 april 2012
hangman skrev:
Skit enkelt hitta felet. Koppla in obd läsare kolla felkoden och byt delen. Du har obd2 ser exakt problemet. Du får ge några hundra på firma eller 990 för en bra läsare på Biltema. Dumt krångla till det i onödan för dom där kan ha typ 15 olika fel som beter sig sådär.

Koppla in obd läsare kolla felkoden och byt delen, om man har många fel ska han byta hela motorn då.. 

haha den var bra den.big_smilebig_smile

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
3 april 2012
hangman skrev:

så enkelt är det inte alltid smile

2 174 Inlägg
4 april 2012
Ravi skrev:
hangman skrev:

Koppla in obd läsare kolla felkoden och byt delen, om man har många fel ska han byta hela motorn då.. 

har man många fel, nollställer man alla felkoder, kör nån timme och kör nya koder, då ser man.

Sluta tramsa dig jag jobbar som bilmekaniker och det är så man gör på alla verkstäder.

Det finns flera givare tex tempgivaren på insuget brukar hänga sig, då tror bilen att den är kall och chokar hela tiden.

Men vanligaste felet är en vakumslang, syns oftast på laddmätaren om man har en extern inkopplad om du har dåligt undertryck.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
4 april 2012
hangman skrev:
Ravi skrev:
hangman skrev:

har man många fel, nollställer man alla felkoder, kör nån timme och kör nya koder, då ser man.

Sluta tramsa dig jag jobbar som bilmekaniker och det är så man gör på alla verkstäder.

Det finns flera givare tex tempgivaren på insuget brukar hänga sig, då tror bilen att den är kall och chokar hela tiden.

Men vanligaste felet är en vakumslang, syns oftast på laddmätaren om man har en extern inkopplad om du har dåligt undertryck.

Jag jobbar också som mekaniker och det är verkligen inte så lätt som du verkar tro. Ett fel innebär inte alltid en felkod

2 411 Inlägg
4 april 2012
Eftersom det finns ungefär 1000 trådar om samma problem har jag även läst några av dessa. Som det verkar så är det ganska vanligt att nån stackars slang trycks ihop så jag skulle kolla konditionen på alla vakumslangar osv om jag var du.

Det kostar inget och utesluter dessutom mycket smile  Istället för att börja byta komponenter som en dåre pga felkoder så är alla slangar ett bra alternativ.
Senast redigerat av Nybergrobin (4 april 2012)

Tekniker
624 Inlägg
4 april 2012
hangman skrev:
Ravi skrev:
hangman skrev:

Jasså det var inte mycket till mekaniker du var då om du bara förlitar dig på OBD , Klart man kan göra som du säger. lät bara så jävla kul som att allt löser sig på ett kick bara för man har en felkod. varit mekaniker länge eller... alla verkstäder jobbar inte på det sättet bara om du tror det.
men jag ska inte klanka ner på dig som mekaniker...

PS jag nämnde vakumslang innan smile
winkwink

Med lem
475 Inlägg
11 april 2013
Om du felsöker allt annat först (billigast så) och inte kommer fram till något, så är det störst troligt att ditt gasspjäll är kasst (jävligt vanligt fel på -01, gasspjällen byttes på årsmodell -02)
Kan även tipsa om att kolla programvaran, då din är chippad, säger inte att den är dålig, men ibland har man otur med den med!

3 860 Inlägg
11 april 2013
*Har du kvar PPC dosan? Isf testa att återställa till org.
  Var den trimmad vid köp? Isf lär han ju ha varvat den över 2 000 rpm wink

*Börja med att kolla slangar som dom sagt.
*Dra ur LMM och se hur den går (du kommer få felkod på detta antagligen).
*Stift, spole.
*Spjällen är som sagt kända på de tidigare modellerna.
*Magnetventil brukar kunna strula.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

25 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
spokenratt skrev:
*Har du kvar PPC dosan? Isf testa att återställa till org.
  Var den trimmad vid köp? Isf lär han ju ha varvat den över 2 000 rpm wink

*Börja med att kolla slangar som dom sagt.
*Dra ur LMM och se hur den går (du kommer få felkod på detta antagligen).
*Stift, spole.
*Spjällen är som sagt kända på de tidigare modellerna.
*Magnetventil brukar kunna strula.

Den var inte trimmad vid köpet. Utan köpte det efteråt..
Men nu verkar det ha försvunnit inte haft hackningar på länge så tackar för din tid för svaren smile
återkommer det ska ja kolla de du skrev

Sök