Hur mycket kostar det att få framrutan bytt?

CheeseBalls
27 februari 2013 · 29 Inlägg

ja som rubriken lyder så undrar jag om någon vet va de kan kosta att få vindrutan bytt på bilen? om de spelar någon roll vad det är för bil så är det en volvo v40. eller kan man byta rutan själv på ngt sätt?

C-Herbst Sous Chef
27 februari 2013 · 389 Inlägg

fick nyligen min bytt på bmwn kostade 1700
Men skiljer nog lite från bil till bil smile
Kan väl räkna 1500-2500 skulle jag tippa på.

Ring carglass eller likanande och fråga så ger dem exakt svar smile

CheeseBalls
27 februari 2013 · 29 Inlägg

ok tack för svar smile va de bara jobbet eller va de med kostnaden för rutan också? smile

C-Herbst Sous Chef
27 februari 2013 · 389 Inlägg

allt sammanlagt smile jobb + ruta
Är ju självrisk man betalar.

CheeseBalls
27 februari 2013 · 29 Inlägg

ok smile
fast nu menade ja ju va de kosta om man inte tar de på försäkringen smile

Constantine
27 februari 2013 · 679 Inlägg

Utan försäkring? kanske 3-4 tusen om inte mer.

andreas1
27 februari 2013 · 1 020 Inlägg

Fick pris på mellan 5-6 tusen på en transit o över 8 tusen för en saab og cab, är listen som är svindyr på cabben.
Alla bilar varierar i pris ..
Om man kan göra det själv beror på hur händig du är.
Cabben ska jag göra själv när det blir varmare . Gäller att få den rätt så det inte blir massa vindbrus.
Alt köp egen ruta o låt glasfirma göra jobbet så tjänar du kanske nån tusing

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
thelaughingmadman
27 februari 2013 · 711 Inlägg

Rätta mig om jag har fel, men vissa rutor är väl krångligare än andra också, och däri ligger mycket skillnad i pris?
Jag har fått höra allt mellan 5 och 10 tusen för att byta ruta, men det är förstås inte några säkra uppgifter.

Frågan är om man vågar ge på sig det själv. Bara att passa in rutan lär väl vara svårt utan massa verktyg o grejer?

Tur som är, har jag alltid haft försäkring som täcker vindrutan, så jag har inte behövt tänka på det smile

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Constantine
27 februari 2013 · 679 Inlägg

thelaughingmadman skrev:
Rätta mig om jag har fel, men vissa rutor är väl krångligare än andra också, och däri ligger mycket skillnad i pris?
Jag har fått höra allt mellan 5 och 10 tusen för att byta ruta, men det är förstås inte några säkra uppgifter.

Frågan är om man vågar ge på sig det själv. Bara att passa in rutan lär väl vara svårt utan massa verktyg o grejer?

Tur som är, har jag alltid haft försäkring som täcker vindrutan, så jag har inte behövt tänka på det smile

Man går efter Cabas tider när man byter vindrutor, likadant som vilken annan verkstad som gör jobb åt försäkringsbolag. Ja vissa bilar är mycket krångligare än andra att byta på, alla bilar är olika. Det är billigare med försäkring såklart, skulle absolut inte rekommendera att byta på en nyare bil själv, finns så många moment som kan gå fel.

andreas1
27 februari 2013 · 1 020 Inlägg

Vilka moment syftar du på?
O var drar du gränsen nyare bil?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 februari 2013 · 13 748 Inlägg

på skruvat finns det ett bra verktyg för att plocka ur den gamla rutan sen är det bara köpa några rakbladsknivar och sen är det bara roa sig kungligt

rutlimmet kostar inte flera miljarder.
man får offra någon timme som amatör på rutbytet..

sist jag bytte kostade det mig 500kr inkl lim och framruta detta var på en seat arosa
det jobbiga är när kärringfan dödar rutan redan 3månader senare smile hon har svart bälte i stenskott 1extraljus en ruta och ett framljus =/

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
CheeseBalls
27 februari 2013 · 29 Inlägg

oj trodde inte riktigt de skulle kost 5-6 tusen hmm dum som man va köpte jag bilen med sprucken ruta hmm
de är en 98 hmm så de är väll ganska gammalt?
haha growe! smile
tack för alla svar iaf smile blir nog att sälja ratet till bil, men ville ändå ha ett litet hum av va de kosta smile

CheeseBalls
27 februari 2013 · 29 Inlägg

5-10 tusen*

Bompeman
27 februari 2013 · 679 Inlägg

Säg att du fått en spricka i vindrutan och ta det på försäkringen bara? svårare än så är det inte..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 februari 2013 · 13 748 Inlägg

Bompeman skrev:
Säg att du fått en spricka i vindrutan och ta det på försäkringen bara? svårare än så är det inte..

Man får inte göra så. det räknas som försäkringsbedrägeri.

om det står noterat på bes protokollet så tvärtorskar man på ett sånt försök!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 februari 2013 · 14 066 Inlägg

Bompeman skrev:
Säg att du fått en spricka i vindrutan och ta det på försäkringen bara? svårare än så är det inte..

Han kanske bara har trafikförsäkring och då kan det se illa ut om man tar halvförsäkring och genast åker till glasmästaren.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Bompeman
27 februari 2013 · 679 Inlägg

Growe skrev:

Bompeman skrev:
Säg att du fått en spricka i vindrutan och ta det på försäkringen bara? svårare än så är det inte..

Man får inte göra så. det räknas som försäkringsbedrägeri.

om det står noterat på bes protokollet så tvärtorskar man på ett sånt försök!

Mycket man inte får i livet, Man betalar så mycket till försäkringsbolagen så lika bra man får lite valuta

Jag köpte en bil med riktigt dålig vindruta och ja tog det på försäkringen utan problem

Vettemannen skrev:

Bompeman skrev:
Säg att du fått en spricka i vindrutan och ta det på försäkringen bara? svårare än så är det inte..

Han kanske bara har trafikförsäkring och då kan det se illa ut om man tar halvförsäkring och genast åker till glasmästaren.

/Benny

Jo det har du rätt i, kanske ser illa ut men inget dom kan bevisa?tongue

Senast redigerat av Bompeman (27 februari 2013)

JanZonz
27 februari 2013 · 83 Inlägg

Bytte min vindruta för 1 vecka sen på min s40 -98

3000 totalt.

Toddemannen
27 februari 2013 · 664 Inlägg

Ny ruta 700:- o 1000:- när jag bytte ruta på 240in hos min närmsta glasmästare

carlgustavoberg
13 april 2013 · 10 Inlägg

Tänkte bara tipsa om att du kan få ett uträknat pris för ett bilglasjobb direkt på nätet hos Mobilglas med följande formulär: http://www.mobilglas.se/tidsbokning/

Jobbar med bilglas på http://www.mobilglas.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang