Byta Framruta på bilen

Evildan
15 april 2013 ·

Smajly skrev:

Evildan skrev:

Smajly skrev:
Kolla dessa ang. byte av vindrutan (FRAMRUTAN):

http://www.carglass.se/Laga-eller-byta- … 701.0.html

Framrutespolare?
Framrutetorkare?
Eluppvärmd framruta?

Nä, det heter alltjämt vindruta oavsett vad Carglass skriver för att underlätta för dom som inte klarar språket särskilt väl eller är allmänt förvirrade.
(är väl därför dom skriver framruta inom parantes?)

ÖHHH, ja o varför skrev jag inom parantes??? JO för att sånna som du som kladdar ner tråden hela tiden skulle hålla tyst.
Och va händer.. jo du va tvungen att fortsätta med ditt dagisprat om vad det heter o inte heter..
Sä du vindruta om du vill o dom som vill säga framruta får göra de.. det är samma sak..

Skapa en egen tråd om saker o tings heta eller inte heta om du tycker det är så jädra viktigt för dig.

Sånna som jag? Utveckla det gärna på ett konkret och moget vis?

Du var mig en kittslig typ, det vore ju prima om vi gör så som du anser ovan och slutade skriva i trådarna och ingen fick ha en annan åsikt än den sista som skrevs?
Ett diskussionsforum är just det, ett diskussionsforum?

Jag anpassar oftast språket efter målgruppen, i det här fallet stämmer den nivån du anser att språket håller.

Det är däremot viktigt vad saker och ting heter, eller?
Vindruta kan inte missförstås på något vis, framruta är som redan påvisat mkt tvetydigt.
Så som mitt exempel tidigare ang dämpare.
Kalla gärna saker för vad dom inte heter det måste göra livet så mycket enklare, kalla gurkan för banan eller zucchini dom har ju samma form och ibland liknande färg så det bör ju gå utmärkt även det eller säg bränsle istället för bensin/etanol/diesel och chansa på macken, det är ju bränsle och brännbart så en bestämd artikel borde vara underordnad även i det fallet.

Nu blev det ännu mera "kladd" i tråden enkom för att du anser dig ha någon typ av bestämmanderätt att censurera andra skribenter, på dagisnivåspråk, att avgöra vem som ska skriva vad och var.

Senast redigerat av Evildan (15 april 2013)

Constantine
15 april 2013 · 679 Inlägg

Smajly skrev:

carlgustavoberg skrev:
Ett tips! Om du vill få fram kostnaden för att byta vindrutan kan du knappa in alla uppgifter och få en prisuppgift direkt på http://www.mobilglas.se/tidsbokning

Synd att dom bara finns i övre halvan av sverige.. Går inte att söka pris eller nått längre ner i landet för då visas bara: "Angiven position är utanför vårt täckningsområde sad"
Trodde det företaget fanns i hela landet.

Det är därför man vänder sig till Carglass wink

WhoZWoddl3r Karosstekniker
15 april 2013 · 288 Inlägg

kan tillägga att de flesta BMW verkstäder byter även vindrutor på försäkringen till kostnaden av självrisken.

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
Constantine
15 april 2013 · 679 Inlägg

WhoZWoddl3r skrev:
kan tillägga att de flesta BMW verkstäder byter även vindrutor på försäkringen till kostnaden av självrisken.

BMW själva byter inte längre, utan de lämnar jobben vidare till någon riktig bilglasverkstad.

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
15 april 2013 · 1 778 Inlägg

Nu bor ju inte trådskaparen här, och det gäller garanterat inte alla carglass.
Men efter en upplevelse från min närmsta carglass firma skulle jag hellre åka utan vindruta/framruta än att vända mig till dom.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Constantine
15 april 2013 · 679 Inlägg

76Lubricants skrev:
Nu bor ju inte trådskaparen här, och det gäller garanterat inte alla carglass.
Men efter en upplevelse från min närmsta carglass firma skulle jag hellre åka utan vindruta/framruta än att vända mig till dom.

Jaså! får man fråga varför?

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
15 april 2013 · 1 778 Inlägg

Constantine skrev:

76Lubricants skrev:
Nu bor ju inte trådskaparen här, och det gäller garanterat inte alla carglass.
Men efter en upplevelse från min närmsta carglass firma skulle jag hellre åka utan vindruta/framruta än att vända mig till dom.

Jaså! får man fråga varför?

För att göra en lång historia kort.
Det var min mamma som fick ett elakt stenskott på sin 7veckor gamla bil.
Rutan var tvungen att bytas.
När hon och jag lämnade bilen på carglass var det fullt med bilar i hallen trots att vi hade avtalat tid.
Så en av killarna byter rutan utomhus. Vi går och handlar medan bytet sker.
När vi kommer tillbaka sitter det en skitig liten tomte i bilen och monterar tillbaka lite små grejer, med en CIGG i mungipan!
Förutom röklukten i bilen så lämnade han svarta handavtryck på dom ljusa A-stolparna och på den ljusa klädseln i sätena, i en 7 veckor gammal bil!
Men dom ersatte iallafall en invändig rekond hos vaxman efter mycket bråk.
Nu 8 månader efter bytet har rutan börjat knaka något fruktansvärt när bilen rör sig, det syns tydligt att det beror på att rutan är monterad snett. Den ligger imot ena A-stolpen på utsidan. Den har inte knakat fram till nu på grund av att det ligger en liten gummilist där imellan, men nu är den genom nött och rutan ligger direkt mot plåten.
Och dom vägrar göra om arbetet!

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
OpelP1
15 april 2013 · 1 412 Inlägg

76Lubricants skrev:

Constantine skrev:

76Lubricants skrev:
Nu bor ju inte trådskaparen här, och det gäller garanterat inte alla carglass.
Men efter en upplevelse från min närmsta carglass firma skulle jag hellre åka utan vindruta/framruta än att vända mig till dom.

Jaså! får man fråga varför?

För att göra en lång historia kort.
Det var min mamma som fick ett elakt stenskott på sin 7veckor gamla bil.
Rutan var tvungen att bytas.
När hon och jag lämnade bilen på carglass var det fullt med bilar i hallen trots att vi hade avtalat tid.
Så en av killarna byter rutan utomhus. Vi går och handlar medan bytet sker.
När vi kommer tillbaka sitter det en skitig liten tomte i bilen och monterar tillbaka lite små grejer, med en CIGG i mungipan!
Förutom röklukten i bilen så lämnade han svarta handavtryck på dom ljusa A-stolparna och på den ljusa klädseln i sätena, i en 7 veckor gammal bil!
Men dom ersatte iallafall en invändig rekond hos vaxman efter mycket bråk.
Nu 8 månader efter bytet har rutan börjat knaka något fruktansvärt när bilen rör sig, det syns tydligt att det beror på att rutan är monterad snett. Den ligger imot ena A-stolpen på utsidan. Den har inte knakat fram till nu på grund av att det ligger en liten gummilist där imellan, men nu är den genom nött och rutan ligger direkt mot plåten.
Och dom vägrar göra om arbetet!

Riktigt illa. hmm

Det verkar tydligen vara svårt att få en vindruta bytt utan problem.
Morsans bil kom tillbaka med ett knivmärke i instrumentpanelen och en firmabil hade dom limmat så dåligt så det regnade in i den.

Senast redigerat av OpelP1 (15 april 2013)

chryslerstratus
16 april 2013 · 440 Inlägg

OpelP1 skrev:

76Lubricants skrev:

Constantine skrev:

Jaså! får man fråga varför?

För att göra en lång historia kort.
Det var min mamma som fick ett elakt stenskott på sin 7veckor gamla bil.
Rutan var tvungen att bytas.
När hon och jag lämnade bilen på carglass var det fullt med bilar i hallen trots att vi hade avtalat tid.
Så en av killarna byter rutan utomhus. Vi går och handlar medan bytet sker.
När vi kommer tillbaka sitter det en skitig liten tomte i bilen och monterar tillbaka lite små grejer, med en CIGG i mungipan!
Förutom röklukten i bilen så lämnade han svarta handavtryck på dom ljusa A-stolparna och på den ljusa klädseln i sätena, i en 7 veckor gammal bil!
Men dom ersatte iallafall en invändig rekond hos vaxman efter mycket bråk.
Nu 8 månader efter bytet har rutan börjat knaka något fruktansvärt när bilen rör sig, det syns tydligt att det beror på att rutan är monterad snett. Den ligger imot ena A-stolpen på utsidan. Den har inte knakat fram till nu på grund av att det ligger en liten gummilist där imellan, men nu är den genom nött och rutan ligger direkt mot plåten.
Och dom vägrar göra om arbetet!

Riktigt illa. hmm

Det verkar tydligen vara svårt att få en vindruta bytt utan problem.
Morsans bil kom tillbaka med ett knivmärke i instrumentpanelen och en firmabil hade dom limmat så dåligt så det regnade in i den.

Tyvärr så verkar det vara såhär på alla större firmor som byter bilglas, de anställda har ingen respekt och vill bara få jobbet gjort snabbast möjligt, det är kvantitet som går före kvalitet. Tänk bara om någon missar att lägga rostskydd där dom rensat bort limmet i falsen, då kan hela metallen vara förstörd av rost, det är inget man ser förrän efter några månader!

WhoZWoddl3r Karosstekniker
16 april 2013 · 288 Inlägg

Constantine skrev:

WhoZWoddl3r skrev:
kan tillägga att de flesta BMW verkstäder byter även vindrutor på försäkringen till kostnaden av självrisken.

BMW själva byter inte längre, utan de lämnar jobben vidare till någon riktig bilglasverkstad.

Jag jobbar själv på en BMW verkstad o vi byter genomsnittligt 5 rutor i veckan, ibland mer smile

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
Constantine
16 april 2013 · 679 Inlägg

WhoZWoddl3r skrev:

Constantine skrev:

WhoZWoddl3r skrev:
kan tillägga att de flesta BMW verkstäder byter även vindrutor på försäkringen till kostnaden av självrisken.

BMW själva byter inte längre, utan de lämnar jobben vidare till någon riktig bilglasverkstad.

Jag jobbar själv på en BMW verkstad o vi byter genomsnittligt 5 rutor i veckan, ibland mer smile

Här i Stockholm på Bavaria byter dem inte själva längre iaf, de lämnar väldigt många jobb till oss. Vet inte hur det är med Biliagroup men de ligger en bit ifrån oss. Sen tycker jag nästan att det är bättre att dem lämnar ifrån sig dem jobben till oss för vanligtvis kan märkesverkstäder inte ett piss om att byta rutor. (Ta inte illa upp, jag kan bara tala för hur det är här i sthlm)

chryslerstratus skrev:
Tyvärr så verkar det vara såhär på alla större firmor som byter bilglas, de anställda har ingen respekt och vill bara få jobbet gjort snabbast möjligt, det är kvantitet som går före kvalitet. Tänk bara om någon missar att lägga rostskydd där dom rensat bort limmet i falsen, då kan hela metallen vara förstörd av rost, det är inget man ser förrän efter några månader!

Precis, man märker inte om de har slarvat med underarbetet eller inte, de märker man först flera år efteråt om det börjar regna in pga rosten har gjort att limbädden har släppt eller liknande. Jag kan bara tala för hur vi själva gör och vi är stenhårda på att ta bort silikonet på rutan (som ingen annan är) samt primern och aktivatorn.

OpelP1: Jäkligt tråkig upplevelse, tyvärr så finns det alltid rötägg, oavsett vilken firma man än vänder sig till när det gäller bilglas. Kan tillägga att jag också jobbar på Carglass, misstänker att om någon har gjort som du beskriver så har den personen fått en varning eller i värsta fall fått gå.

WhoZWoddl3r Karosstekniker
16 april 2013 · 288 Inlägg

Constantine skrev:

WhoZWoddl3r skrev:

Constantine skrev:
BMW själva byter inte längre, utan de lämnar jobben vidare till någon riktig bilglasverkstad.

Jag jobbar själv på en BMW verkstad o vi byter genomsnittligt 5 rutor i veckan, ibland mer smile

Här i Stockholm på Bavaria byter dem inte själva längre iaf, de lämnar väldigt många jobb till oss. Vet inte hur det är med Biliagroup men de ligger en bit ifrån oss. Sen tycker jag nästan att det är bättre att dem lämnar ifrån sig dem jobben till oss för vanligtvis kan märkesverkstäder inte ett piss om att byta rutor. (Ta inte illa upp, jag kan bara tala för hur det är här i sthlm)

de gör jag inte, du har rätt till din åsikt men de e klart att där alltid finns folk som slarvar o vill göra bytet så fort som möjligt men kan säga att dom märkesverkstäderna jag har jobbat på har alltid varit ordentliga. jag har väll själv bytt ca 200 st och haft 2 backjobb av dom. kan tillägga att ja hellre byter mina rutor själv än lämna iväg smile

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2013 · 17 485 Inlägg

Evildan skrev:

mb_pucken skrev:

Evildan skrev:

Givetvis ska det då genast hoppas på och hackas på just det specifika bilmärket som opponenten i tråden kör.

Jo, för en okunnig mekaniker är det säkert på det viset med bakdörren och oljepluggen.

Har du framrutetorkare eller vindrutetorkare? roll

Om då din bakre dämpare på en exempelvis AUDI A4 1.8T -06 är slut, vad byter du då?
Stötdämpare eller ljuddämpare?

Att inte skriva med rätt benämning gör att -framruta- är ett högst tvetydigt utryck precis så som jag påvisade i exemplet ovan ang dämpare.

Vindrutan, sitter för övrigt endast fram på en bil, har sett flertalet som inbillat sig att dom har bakre vindrutetorkare på sina bilar.
Bakrutetorkare heter det snarare.

Några andra benämningar jag ev behöver räta ut för dig? smartass big_smile

Men om jag vevar ner sidorutan blir det blåsigt. Så även en sidoruta håller ju ute vind wink då blir väl det med en vindruta eller blir det en sidovindruta?

lol Det heter då halv vindruta när vinden kommer sidledes på bogsidan och kryssruta om vinden kommer rakt framifrån, så vindruta är numera ett helt förlegat utryck. big_smile

Ibland undrar jag hur du mår Evildan? Och i egenskap av moderator är jag tvungen att läsa skiten... :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Constantine
16 april 2013 · 679 Inlägg

WhoZWoddl3r skrev:

Constantine skrev:

WhoZWoddl3r skrev:

Jag jobbar själv på en BMW verkstad o vi byter genomsnittligt 5 rutor i veckan, ibland mer smile

Här i Stockholm på Bavaria byter dem inte själva längre iaf, de lämnar väldigt många jobb till oss. Vet inte hur det är med Biliagroup men de ligger en bit ifrån oss. Sen tycker jag nästan att det är bättre att dem lämnar ifrån sig dem jobben till oss för vanligtvis kan märkesverkstäder inte ett piss om att byta rutor. (Ta inte illa upp, jag kan bara tala för hur det är här i sthlm)

de gör jag inte, du har rätt till din åsikt men de e klart att där alltid finns folk som slarvar o vill göra bytet så fort som möjligt men kan säga att dom märkesverkstäderna jag har jobbat på har alltid varit ordentliga. jag har väll själv bytt ca 200 st och haft 2 backjobb av dom. kan tillägga att ja hellre byter mina rutor själv än lämna iväg smile

Jo men det är ju klart att om man kan jobbet så vill man ju själv fixa det och inte lämna iväg! smile

Evildan
17 april 2013 ·

Dieselsmurfen skrev:

Evildan skrev:

mb_pucken skrev:

Men om jag vevar ner sidorutan blir det blåsigt. Så även en sidoruta håller ju ute vind wink då blir väl det med en vindruta eller blir det en sidovindruta?

lol Det heter då halv vindruta när vinden kommer sidledes på bogsidan och kryssruta om vinden kommer rakt framifrån, så vindruta är numera ett helt förlegat utryck. big_smile

Ibland undrar jag hur du mår Evildan? Och i egenskap av moderator är jag tvungen att läsa skiten... :-)

Han mår alldeles stålande utmärkt, tackar som frågar.
Men tursamt nog tvivlar jag emellanåt på min sundhet, men det påstås att de som aldrig tvivlar på den snarare ligger närmare vansinnets brant.
I egenskap av moderator har du ynnesten att få ta del av en uppsjö kloka inlägg, du borde tacka oss innovationsbenägna skribenter. cool
Nu ska jag äta godis, ferrari, big_smile

fluppidupp ...
17 april 2013 · 757 Inlägg

det där är största problemet med just bilglasfirmor som skastressa in så mycket jobb som det bara går och bara tänker på att försöka ta marknadsandelar genom att hålla priset nere och vara snabba. kvaliteten blir lidande ( har jobbat som bilglasmontör men tröttnade på just sånt)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang