Varför man inte skall mappa/konvertera sin originalbil till E85

kolvas
8 juli 2009 · 4 001 Inlägg

Dessa problem med E85 har ju varit kända ganska länge och jag vet om flera motortrimmare som inte vill bygga E85-motorer p.g.a att dom är rädda om sitt rykte, en E85-motor kräver en hel del mer omsorg än bensinare.

Sen ang. Race-etanolen så får man en helt annan lukt på avgaserna också med den, kan inte riktigt svara på vad det är som gör det men den är mycket mer stickande i näsan och huvudvärk kommer som ett brev på posten direkt efter man har gjort ljudmätning på 5-10 sådana bilar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Tomas_H
9 juli 2009 · 486 Inlägg

Bytte topplockspackning på 760in igår. Jag har bara kört runt 300mil hittills i sommar, men klägget börjar komma. Jag använder Redlines SI-Alcohol tillsatts normalt sett, men de har vart slut dom senaste två tankningarna så det kan också vara därför det börjar komma klägg nu hmm



http://i27.tinypic.com/24ot0jq.jpg

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Koop
9 juli 2009 · 1 867 Inlägg

Jag skulle vilja se en jämförelse med två likvärdiga bilar där den ena kört med Redlineblasket, och den andra "bara" E85, så vi får se om det faktiskt hjälper nåt.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Tomas_H
9 juli 2009 · 486 Inlägg

Koop skrev:
Jag skulle vilja se en jämförelse med två likvärdiga bilar där den ena kört med Redlineblasket, och den andra "bara" E85, så vi får se om det faktiskt hjälper nåt.

Mot klägget vet jag som sagt inte om det hjälper. Det är främst till för att förebygga slitage på bl.a cylinderväggar. Kör man på E85 så sliter det rätt bra på honingen.

Alla rallybilar t.ex som som kör på E85 använder tillsats och det skulle dom nog inte göra om det inte fungerade wink

Torpis: Körde du med sluten vevhusvent på den motorn?

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Koop
9 juli 2009 · 1 867 Inlägg

Att det förmodligen är skitbra för motorn med redline vet jag, men just mot detta klegg.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
torpis Forummoderator
9 juli 2009 · 10 572 Inlägg

Tomas_H skrev:
Torpis: Körde du med sluten vevhusvent på den motorn?

väldigt öppen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
9 juli 2009 · 10 572 Inlägg

Tomas_H skrev:
Alla rallybilar t.ex som som kör på E85 använder tillsats och det skulle dom nog inte göra om det inte fungerade wink

Jag har fått för mig att tillsatsen inte i sig är till för motorn som sådan utan för bränslepump och spridare.  bränslepumparna skall tydligen inte tåla E85 i längden utan någon tillsats, typ blyersättning, redline eller tripak.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Tomas_H
12 juli 2009 · 486 Inlägg

Koop skrev:
Att det förmodligen är skitbra för motorn med redline vet jag, men just mot detta klegg.

Jasså du menade så.

torpis skrev:
Jag har fått för mig att tillsatsen inte i sig är till för motorn som sådan utan för bränslepump och spridare.  bränslepumparna skall tydligen inte tåla E85 i längden utan någon tillsats, typ blyersättning, redline eller tripak.

Tog en titt på flaskan nu och där står det att det smörjer bränslepump, spridare och cylinderlopp.

Senast redigerat av Tomas_H (26 september 2010)

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Panzar_Audi
12 juli 2009 · 820 Inlägg

Efter att ha läst igenom lite i tråden nu så kan jag bara säga följande:
Bättre att köra på diesel, allt sotar men det gör ingenting wink

Men jag tackar för infon, har faktiskt funderat på att göra detta nångång på nån "skrotbil", då skiter jag i det tongue

Om man säger
DLS
24 april 2013 · 258 Inlägg

Koop skrev:
Jag skulle vilja se en jämförelse med två likvärdiga bilar där den ena kört med Redlineblasket, och den andra "bara" E85, så vi får se om det faktiskt hjälper nåt.

Bumpar upp en gammal tråd o frågar det samma.
Nån som fått bevisat att just Redline funkar på den svarta sörjan?

"She said its just a car, I said you're just a girl"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang