S60r -05 går skit och ger oljud från turbo

LUCKY_LUKEE
19 april 2013 · 39 Inlägg

Det är minst 3 veckors väntetid för att lämna in bilen på verkstad. Väl inne kommer dom bara läsa ut felkoder, vilket jag för övrigt kan göra själv, och föreslå utbyte av en massa komponenter.

Det blir betydligt enklare, smidigare och billigare om jag redan vet felet och ber verkstan att åtgärda det.

I övrigt var det den röda slangen jag tog till våld med för att koppla in respektiva magnetventil. Vart går den i andra änden? Kan läckage från den orsakta prestandabrister och konstiga dumpljud?

Installation av laddtrycksmätare ger jag mig på under helgen. Jag har också hört att man inte ska ladda över 1.3 med orginal turbo för att behålla hela lager.

Vid köp hävda säljaren att bilen är chippad, men jag har inte hittat några papper/kvitton på det och får inte heller svar från diverse trimföretag av säkerhetskäl. Lär man iofs märka med laddtrycksmätare..

F4S4N CAD-konstruktör
19 april 2013 · 1 392 Inlägg

Om den är chippad bör du fått med en handenhet till den.

Vad har du för felkodsläsare?

Den röda slangen går till kompressorhuset på turbon. Alla dom slangarna kan orsaka fel om dom läcker!

Återkom när du kopplat in mätaren och berätta hur laddtrycket beter sig smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
LUCKY_LUKEE
19 april 2013 · 39 Inlägg

Ingen handenhet här inte.
Jag använder volvo dice och volvo vida.

Återkommer med resultat från laddtrycksmätare, förutsatt att jag lyckas koppla in den.

tack för alla svar

spokenratt
19 april 2013 · 3 860 Inlägg

Vilken fimra har optimerat den?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
F4S4N CAD-konstruktör
19 april 2013 · 1 392 Inlägg

Ja men då har du ju samma tillgång till felkoder som verkstan smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
LUCKY_LUKEE
19 april 2013 · 39 Inlägg

spokenratt skrev:
Vilken fimra har optimerat den?

Det vet jag inte, har hört med både atech och BSR. Ingendera vill ge ut information utan kvitto.

spokenratt
19 april 2013 · 3 860 Inlägg

Ok, gick bilen som den skulle vid köp?
Nämde förra ägaren något om antingen optimering eller fel på gången?

IPD ventilen är kraftigare än orginal, men den är också känsligare för ifall där r något som inte stämmer, alltså kan man vid montering upptäcka fel som kan ha med laddtryck/läckage som man inte gjorde tidigare.

Hur länge körde du med IPD ventilen innan det började stryla, HELT felfri innan dess?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
LUCKY_LUKEE
19 april 2013 · 39 Inlägg

Bilen gick helt felfritt vid köp, och den 50+ mannen jag köpte den av hävda att den va chippad (jag ställde inte mer följdfrågor på det då jag inte visste bättre vid tillfället).

Det enda han upplevde att han behövde byta ofta var fjädersäten, och jag kollade på hans verkstadskvitton från bilia i sthlm, det var ordentliga reperationer varje gång. Dock aldrig något motorrelaterat.

Jag körde ca 10mil felfritt med IPD ventilen, bilen gick också bättre än tidigare.

jag hade också problem med LMM ett tag, men den är bytt nu.

LUCKY_LUKEE
22 april 2013 · 39 Inlägg

Installation av laddtrycksmätaren gick inte så bra. Fick inte loss stereon för att komma åt kablaget (det är inte samma som på videon).

Annars så verkar bilen gå bättre, förutom att motorlampan börja lysa igen med felkod på LMM som nyligen är bytt.

F4S4N CAD-konstruktör
22 april 2013 · 1 392 Inlägg

Varför lossa stereon när du kopplar in mätaren? Du behöver bara vakuum.

http://www.youtube.com/watch?v=XIorgtnduT8

Sök på nätet... tog 3 sekund att hitta en video.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
LUCKY_LUKEE
22 april 2013 · 39 Inlägg

Jaha, det tänkte jag inte på. Tog förgivet att mätarn drevs på el.

Provar på nytt under veckan.

F4S4N CAD-konstruktör
22 april 2013 · 1 392 Inlägg

Nej den är helt mekanisk. Elen behövs endast om du vill att den ska lysa. Vilket kan vara ganska irriterande när man kör i mörker smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
LUCKY_LUKEE
26 april 2013 · 39 Inlägg

laddtrycksmätare är nu installerad. Pekar inledningsvis på 0.7 bar och sjunker vid högre varv till 0,5.

Vad ska man jämföra dessa värden mot?

F4S4N CAD-konstruktör
26 april 2013 · 1 392 Inlägg

Det låter som att den laddar ganska lite....

Ligger den på 0,7 stabilt annars eller? Bortsett från att den sjunker alltså, vilket är normalt.

Har du testat med IPD-ventilen (med rätt inkörning) ?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
volvo142-73
26 april 2013 · 385 Inlägg

Har du kollat så det inte finns luftläckage i tryckrör? Låter lite som att du kan ha en liten spricka eller dyligt någonstans. Provtryck systemet från luftfilterslangen och lyssna efter pysande ljud.
Har du luftläckage någonstans kan du få felkoder på luftmassemätaren.
MVH

Senast redigerat av volvo142-73 (26 april 2013)

LUCKY_LUKEE
26 april 2013 · 39 Inlägg

asså kollat och kollat, kan inte påstå att jag vänt upp och ner under huven. Men visst jag har undersökt tryckröret till viss del utan att upptäcka något..
Har inte verktyg till att provtryck något själv, utan fick tid hos verkstan den 14e maj.

Ingen som har koll på vad en standard chippad r bör ligga på i laddtryck?

LUCKY_LUKEE
26 april 2013 · 39 Inlägg

F4S4N skrev:
Det låter som att den laddar ganska lite....

Ligger den på 0,7 stabilt annars eller? Bortsett från att den sjunker alltså, vilket är normalt.

Har du testat med IPD-ventilen (med rätt inkörning) ?

Det vågar jag inte svara på, körde bara stadstrafik så kunde inte blåsa på ordentligt.

Har inte testad med IPD ventilen ännu, tycker att bilen går förhållandesvis bra för stunden. pendlar trots allt till jobb med den varje dag. Misstänker nu att den inte är chippad så det känns meninglöst med en effektivare magnetventil

F4S4N CAD-konstruktör
27 april 2013 · 1 392 Inlägg

Utan chipp ca 0.9-1.0 bar

Med chipp ca 1.2-1.3 bar

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
LUCKY_LUKEE
28 april 2013 · 39 Inlägg

F4S4N skrev:
Utan chipp ca 0.9-1.0 bar

Med chipp ca 1.2-1.3 bar

Med andra ord är något uppenbarligen fel big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang