Lurad av bilhandlare?

TeQuilla
13 maj 2013 · 764 Inlägg

Hur som, så borde han kontakta konsumentverket.

it_mutt skrev:

TeQuilla skrev:
Konsumentköplagen är en tvingande lag och säger att alla fel som uppstår inom 6 månader antas ha funnits vid köpet och säljaren ska årgärda det!

Nej. Och det säger själv länken du postar till;

"Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Men alla fel som visar sig inom sex månader är inte säljarens ansvar."

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
Iggge
13 maj 2013 · 241 Inlägg

Har försäljaren påpekat felen som finns gäller inte något skydd, men har han inte det så gäller skyddet.

Saab forever wolf in sheeps clothing
fshaug
13 maj 2013 · 16 Inlägg

Jag har i dag varit i kontakt med bilfirman, dom sa att jag kunde ta den till en volvoverkstad och kolla ev fel. så får man ta det därifrån sen.

Däremot har jag via omvägar fått bekräftat att bilen har varit av vägen kort innan firman köpte in den. volvoverkstan som lagade den vill dock inte berätta vad som hade hänt med den och vilka reparationer dom hade utfört, försäkringsbolaget som hade försäkringen på den vid skadetillfället hade en skada anmält, men inga noteringar om att den hade blivit åtgärdad, dom visste inte heller hur allvarlig skadan hade varit eftersom den inte var slutreglerad...

fshaug
14 maj 2013 · 16 Inlägg

Tänkte bjuda på en uppdatering eftersom en diagnos är gjord nu...

Följande fel kunde konstateras:
Framvagnsram skadad
Ratt sned (antagligen pga ovan fel)
Trycker ut olja mellan växellåda och motor
Stolsvärmare passagerare delvis defekt
Inneskärmar bristfällig montering

Utöver detta så kan den ev ha följande fel (kräver ytterligare koll för att säkerställas)
Fjäderbenslagringar (om det hette så)
AC kompressor som inte är helt ok

Det jag upplevde som ett missljud i motorn var dock ingen fara, och att det kan vara tungt att lägga i backen
gick inte att återskapa under diagnostestet.

"Du kommer ha svårt att hitta en finare av årsmodellen" hette det vid inköpet, inte helt rätt
kan jag nu konstatera.



Nu är det bara att vänta på vilka reparationer som bilhandlaren vill ersätta.

Rensvinf
14 maj 2013 · 528 Inlägg

Och, då ska jag villigt erkänna att jag tror att du har ett case.   Jag hoppas verkligen du får rätt gentemot firman och antingen får det lagat eller häver köpet.  Ser ju inte allt för kul ut sad

turbodeath
14 maj 2013 · 2 452 Inlägg

men då är det ju lätt att det har funnits fel på bilen då dom inte är åtgärdade enligt försäkringsbolaget då,samnt inte slutreglerade är kanske så att bolaget hade skrotat bilen med o då visste nog bilhandlaren detta....bara o få han till att betala tillbaka pengar då.

döden kommer tillbaka
fshaug
14 maj 2013 · 16 Inlägg

Innan jag köpte den här bilen ägnades ca 2 månader av letande efter en bra bil, så jag vill helst inte häva köpet då det kommer innebära ett långt letande igen... Så jag hoppas att dom vill hjälpa mig att laga dom fel som är på ett bra sätt.

Att en bil köpt av en större firma skulle kunna ha så här många fel som inte var antecknade i varudeklaration trodde jag aldrig!

Ska man vara lite positiv så var det ju bra att man såg problemen på det här sättet istället för att det kanske skulle ha lett till ett allvarligare haveri under sommarens bilsemester:)

För mig var det här bilköpet en stor affär (och ännu större för min sambo då hon stod för fiolerna... och gissa om hon är arg på mig nu för att ha köpt en dålig bil...big_smile

fshaug
15 maj 2013 · 16 Inlägg

Nu skriver jag ett sista (förhoppningsvis) inlägg i den här tråden.

Bilhandlaren har lovat att ta tillbaks bilen, exakt hur vi ska lösa det är inte klart då jag har 65 mil t&r till affären,
men det känns som att det hålle på att ordna sig nu!

Tack alla ni som har skrivit i tråden!

Evildan
15 maj 2013 ·

Har läst hela tråden och den lösningen är kanonbra, ta tåg, buss, hundsläde, utmärkt att slippa den, du kommer antagligen aldrig få en bra känsla för den bilen när det är en så här tråkig början.
Se till och gör det fort så inte handlaren ändrar sig då denna har rätt att försöka åtgärda felen innan köpet hävs.

Leta på, det finns många bra bilar till salu.
Lycka till.

piano
15 maj 2013 · 106 Inlägg

Är det bara jag som tänker, hallå, det är en 11år gammal bil med 20.000mil på mätaren? Vill man ha en ny bil så köper man en sån och betalar 200.000kr mer..

Framvagnsram skadad ----- skadad? Defekt eller repad/skavd? Är den inte trafikfarlig/sned så vad spelar det för roll?
Ratt sned (antagligen pga ovan fel) ----hjulinställning 750kr
Trycker ut olja mellan växellåda och motor---- droppar det? Oljefukt finns garanterat på 99% av alla 10år gamla bilar
Stolsvärmare passagerare delvis defekt--- som sagt 10år gammal...
Inneskärmar bristfällig montering--- 10kr att laga?

Utöver detta så kan den ev ha följande fel (kräver ytterligare koll för att säkerställas)
Fjäderbenslagringar (om det hette så) ---- standardfel på dessa volvo modeller, störande och kan kosta 2000-3000kr att lämna iväg...(för båda)
AC kompressor som inte är helt ok--- funkar eller funkar inte? Vadå "Inte helt okej" men som sagt 10år gammal...

Vadå lurad... Du har köpt en begagnad bil...

Henrik-N
15 maj 2013 · 450 Inlägg

piano skrev:
Är det bara jag som tänker, hallå, det är en 11år gammal bil med 20.000mil på mätaren? Vill man ha en ny bil så köper man en sån och betalar 200.000kr mer..

Framvagnsram skadad ----- skadad? Defekt eller repad/skavd? Är den inte trafikfarlig/sned så vad spelar det för roll?
Ratt sned (antagligen pga ovan fel) ----hjulinställning 750kr
Trycker ut olja mellan växellåda och motor---- droppar det? Oljefukt finns garanterat på 99% av alla 10år gamla bilar
Stolsvärmare passagerare delvis defekt--- som sagt 10år gammal...
Inneskärmar bristfällig montering--- 10kr att laga?

Utöver detta så kan den ev ha följande fel (kräver ytterligare koll för att säkerställas)
Fjäderbenslagringar (om det hette så) ---- standardfel på dessa volvo modeller, störande och kan kosta 2000-3000kr att lämna iväg...(för båda)
AC kompressor som inte är helt ok--- funkar eller funkar inte? Vadå "Inte helt okej" men som sagt 10år gammal...

Vadå lurad... Du har köpt en begagnad bil...

Eller hur. håller med. vill man ha en 110 procentig bil så köper man en ny... men i dagens samhälle ska allt va gratis och bättre än nyskick smile

turbodeath
15 maj 2013 · 2 452 Inlägg

vadå det är ingen ny bil nä men om man nu har klara papper som bilförsäljare att bilen är okej o inga fel finns på den,sen vissar det sig att det är fel på den så vill man inte betala själv,för då hade han ju lika gärna kunnat köpa en ny bil med ja.sen är det inga garantier med ny bil heller till 110% även dom går sönder,vi hade en helt ny bil med som köptes o den gick 100 km sen gick växellådan o det gjorde den 3 gånger på mindre än 3 månader.

döden kommer tillbaka
fshaug
16 maj 2013 · 16 Inlägg

Eftersom det verkar vara några som tycker att jag gnäller i onödan:

Framvagnsramen är ordentligt tilltryckt i bakkant alltså "inte lite" det har varit ordentliga krafter som orsakat detta.

AC`n kommer inte att klara att kyla bilen en varm sommardag, men nu när det är 10+ så blåser den kallt.

Oljeläckaget berodde antagligen (gissning) på defekt packbox, samt något annat som jag inte minns vad dom sa Volvo (riktig verkstad) trodde även att spjällhus alt ngt annat var på väg att ge upp dom dom upplevde den som "orolig" inget jag eller bilbesiktningen märkt, men en gammal volvoreparatör kan nog ha bra koll...

Ett lager i växellådan håller på att skära ihop (låter åt hellvete högt ibland, givetvis inte när jag provkörde bilen...)

Stolsvärmen skulle funka, men gör det inte, det räcker för mig!

Att skärmarna är bristfälligt monterad är kanske en skitsak i sammanhanget.

Jag har svårt att se att "Det är sånt man ska räkna med eller godta när man köper en begagnad bil i bra skick, Volvoverkstan tyckte inte ens att det var värt att räkna på vad det skulle gå lös på att reparera den.

Jag förstod att jag köpte en begagnad bil, men det är skillnad på bil och skrot.

Senast redigerat av fshaug (16 maj 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang