Bil: Volkswagen Passat variant kombi 2.0 16v 150hp Motorkod: ABF Årsmodell: 1996
Tjodilo!
Fick gjort ett kamremsbyte nu i helgen ute hos en vän. Men nu beter sig oljetempen och vattentempen underligt.
Sedan bytet håller sig vatten/kylartempen runt 95-105 c och oljan runt 98-105 c. Tidigare höll sig kylartempen prick på 90 grader - varesig man stod i kö eller körde hårt. Oljan han alltid stannat på 92-96 grader. Dessa grader har alltid varit densamma varesig det varit på motorväg eller stan. Vattnet höll normaltemp runt 90km/h. Över detta börjar tempen stiga. Oljan har dock aldrig gått över 105 (ännu!)
Så något känns ju fel.. Både vattenpumpen och termostaten är byta. Termostaten har samma öppningstemp som original. Alla övriga remmar är också byta och passar (kamrem, flerspårsrem, kilrem.) Oljestickan står på lite mer än mini. Nya tändstift hade nog behövts. Där är tillräckligt med kylarvätska! (står visserligen på minst, ska fylla nu på morgonen!)
Är det någon som har ett förslag vad detta kan vara? Det är ungefär 200 mil kvar till service. (kör 800 mil/intervall på oljebytet. Bilen körs på vanlig delsyntet 10w40w) Vågar jag köra med den?
.
Jag tycker personligen bilen går mycket jämnare sedan bytet och bensinförbrukningen håller sig väldigt låg nu!
Hjälp? ![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Senast redigerat av Elipowe (22 maj 2013)