Köpråd: nyare Volvo diesel

eferm
13 mars 2013 · 245 Inlägg

ToXtreme skrev:
Att en manuell D5a skulle dra 0.54L/mil blandat är ju bara drömsiffror, möjligen vid landsvägskörning.

Sen är jag lite nyfiken på hur de där sifforna med 0.33L/mil kunnat mätas upp? Inte för att ifrågasätta men du skrev att den mätningen gjordes i 85km/h under 70mil. Är det i omgångar då som slagits ihop och man har dragit ett medelvärde eller hur har det gått till? För det lär ju knappast finnas en enda väg i hela detta land där man kan hålla konstant 85km/h under 70mil? smile (eller någon som orkar göra det heller för den delen roll )

haha, ja du får gärna drömma hur mycket du vill, när jag tankar min bil och räknar ut förbrukningen blir den ändå, 0,60l/milen

Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Volvo 744 "Yngve" (1989)
ToXtreme
13 mars 2013 · 3 627 Inlägg

eferm skrev:

ToXtreme skrev:
Att en manuell D5a skulle dra 0.54L/mil blandat är ju bara drömsiffror, möjligen vid landsvägskörning.

Sen är jag lite nyfiken på hur de där sifforna med 0.33L/mil kunnat mätas upp? Inte för att ifrågasätta men du skrev att den mätningen gjordes i 85km/h under 70mil. Är det i omgångar då som slagits ihop och man har dragit ett medelvärde eller hur har det gått till? För det lär ju knappast finnas en enda väg i hela detta land där man kan hålla konstant 85km/h under 70mil? smile (eller någon som orkar göra det heller för den delen roll )

haha, ja du får gärna drömma hur mycket du vill, när jag tankar min bil och räknar ut förbrukningen blir den ändå, 0,60l/milen

Men är det blandad körning då?

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Volvo_Mannen Volvoskadad
13 mars 2013 · 6 017 Inlägg

Känns som det blir en sen S60 iaf. Bilen kommer rulla ca 80 mil i veckan, så gott som bara landsväg.

Jonas
eferm
13 mars 2013 · 245 Inlägg

ToXtreme skrev:

eferm skrev:

ToXtreme skrev:
Att en manuell D5a skulle dra 0.54L/mil blandat är ju bara drömsiffror, möjligen vid landsvägskörning.

Sen är jag lite nyfiken på hur de där sifforna med 0.33L/mil kunnat mätas upp? Inte för att ifrågasätta men du skrev att den mätningen gjordes i 85km/h under 70mil. Är det i omgångar då som slagits ihop och man har dragit ett medelvärde eller hur har det gått till? För det lär ju knappast finnas en enda väg i hela detta land där man kan hålla konstant 85km/h under 70mil? smile (eller någon som orkar göra det heller för den delen roll )

haha, ja du får gärna drömma hur mycket du vill, när jag tankar min bil och räknar ut förbrukningen blir den ändå, 0,60l/milen

Men är det blandad körning då?

det tycker jag absolut, lämna barnen på förskolan, handla mat, pendla till jobbet, blir även lite turer till bygghandeln med släp och även till soptippen.

Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Volvo 744 "Yngve" (1989)
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
13 mars 2013 · 296 Inlägg

S40/V50 2.0d går bra , kört en s40 från 2011 på 0.55 l/mil blandad körning , men den är tyvärr lite tråkig , trång och effekten är lite för klen! Beror givetvis på vad personen i fråga tycker , alltså min uppfattning! Däremot äger jag själv en V70 2.4D från 2009 , 0.68 blandad körning , helt underbar komfort jämfört med v50/s40 och mer effekt som underlättar omkörningar , 6vxl manuell och skatten ligger på 3980kr om jag inte minns fel! Ska man ändå pendla och sitta i bilen ofta så tycker jag en v70/s60 passar bättre! Mer rejäl bil

Det blir som det blir!
torpis Forummoderator
13 mars 2013 · 10 572 Inlägg

ToXtreme skrev:
Att en manuell D5a skulle dra 0.54L/mil blandat är ju bara drömsiffror, möjligen vid landsvägskörning.

Min ligger där blandat, då pendlar jag motorväg, landsväg med lägre fart ger mindre förbrukning som du ser i min film.

ToXtreme skrev:
Sen är jag lite nyfiken på hur de där sifforna med 0.33L/mil kunnat mätas upp? Inte för att ifrågasätta men du skrev att den mätningen gjordes i 85km/h under 70mil. Är det i omgångar då som slagits ihop och man har dragit ett medelvärde eller hur har det gått till? För det lär ju knappast finnas en enda väg i hela detta land där man kan hålla konstant 85km/h under 70mil? smile (eller någon som orkar göra det heller för den delen roll )

Det är få som gör denna grej som du säger men jag har gjort det. Körde från Houthalen-Helchteren, Belgien till Puttgarden i Tyskland med farthållaren på lastbilsfart pga igensatt sil på tankpumpen. Gasa mera = bilen dog. En verkstad i Belgien tömde tanken och fyllde på 70.1liter min trippmätare sa ganska exakt 700km när jag var framme i puttgarden. I Puttgarden mötte en kompis upp med biltransport och jag fick skjuts hem med den. Tankpumpen skar på väg ner från färjan i Rödby.

Väl hemma demonterade jag tanken och tömde då över kvarvarande bränsle i dunkar. Konstaterade då att bilen dragit exakt samma som färddatorn sade, 0.33/mil.

Det må låta otroligt men jag själv VET att det stämmer :-)  färddatorn sa 140mil till tom tank väl framme i Puttgarden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
ToXtreme
13 mars 2013 · 3 627 Inlägg

torpis skrev:

ToXtreme skrev:
Att en manuell D5a skulle dra 0.54L/mil blandat är ju bara drömsiffror, möjligen vid landsvägskörning.

Min ligger där blandat, då pendlar jag motorväg, landsväg med lägre fart ger mindre förbrukning som du ser i min film.

ToXtreme skrev:
Sen är jag lite nyfiken på hur de där sifforna med 0.33L/mil kunnat mätas upp? Inte för att ifrågasätta men du skrev att den mätningen gjordes i 85km/h under 70mil. Är det i omgångar då som slagits ihop och man har dragit ett medelvärde eller hur har det gått till? För det lär ju knappast finnas en enda väg i hela detta land där man kan hålla konstant 85km/h under 70mil? smile (eller någon som orkar göra det heller för den delen roll )

Det är få som gör denna grej som du säger men jag har gjort det. Körde från Houthalen-Helchteren, Belgien till Puttgarden i Tyskland med farthållaren på lastbilsfart pga igensatt sil på tankpumpen. Gasa mera = bilen dog. En verkstad i Belgien tömde tanken och fyllde på 70.1liter min trippmätare sa ganska exakt 700km när jag var framme i puttgarden. I Puttgarden mötte en kompis upp med biltransport och jag fick skjuts hem med den. Tankpumpen skar på väg ner från färjan i Rödby.

Väl hemma demonterade jag tanken och tömde då över kvarvarande bränsle i dunkar. Konstaterade då att bilen dragit exakt samma som färddatorn sade, 0.33/mil.

Det må låta otroligt men jag själv VET att det stämmer :-)  färddatorn sa 140mil till tom tank väl framme i Puttgarden.

Okej! smile Var mest nyfiken på hur denna mätning gjorts och du verkar gjort den på det mest röriga men mest exakta sätt man kan göra på tongue

Men det är klart, på landsväg kan jag la iofs gå med på att D5an inte drar så mycket då turbon knappt behöver jobba, är la framförallt i stadskörning som man märker skillnad på en 2.0D och en D5a

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Westergren Large Cap
13 mars 2013 · 1 816 Inlägg

Rquired skrev:
Jag har förstått det som tvärt om att fyrorna ligger ganska nära femman i förbrukning utan att vara i närheten av lika pigga, det finns en längre tråd på Volvoforumet jagrullar.se där missnöjda ägare vittnat om lite väl hög förbrukning i förhållande till effekten.

Dessutom har vissa årsmodeller ett partikelfilter som skall bytas med 12.000mils intervall och där ett additiv (vätska till att rena filtret) skall tillsättas med 6000mils intervall, det blir dyrt i längden jämfört med det "underhållsfria" filter D5 har även om det också behöver bytas förr eller senare.

D5 är inte särskilt snål men det verkar inte fyrorna heller vara så varför inte välja lite mer kraft och motor?

Nej D5:orna går inte särskilt snålt. Vår V70 D5 AWD snittar ca 0,8-0,9 l/milen blandad körning, 50/50 stad och landsväg/motorväg oftast. Dock drar väl automat och fyrhjulskrafset lite extra kanske... Går att få ner till ca 0,6 l/mil vid landsväg men utgår man från blandad körning så drar den som en bensinare i stort sätt!

Dock går te.x C30 D2 eller D3 riktigt snålt!

torpis Forummoderator
13 mars 2013 · 10 572 Inlägg

ToXtreme skrev:
Men det är klart, på landsväg kan jag la iofs gå med på att D5an inte drar så mycket då turbon knappt behöver jobba, är la framförallt i stadskörning som man märker skillnad på en 2.0D och en D5a

Nu lånade jag bara V50 drivE över två dagar och den hade bara gått 1500mil men den gick aldrig snålare än V70.  Sen får man tänka på att alla bilar är individer, lufttryck i däcken utetemperatur ev extrautrustrning så som automat eller AWD och inte minst föraren.  Jag jämför alltid tvåhjulsdrivna manuella bilar som jag testat personligen för att jämföra rättvist.  Men det är också bara för eget huvud och bruk och inga heltäckande tidningstester eller eligt körcykler.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo_Mannen Volvoskadad
30 maj 2013 · 6 017 Inlägg

Blev en V50 1.6D

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang