Köpråd: nyare Volvo diesel

Volvo_Mannen Volvoskadad
12 mars 2013 · 6 017 Inlägg

Nu är det så att min tjej ska börja pendla så en dieselbil är ju intressant.

Tanken är typ en S60 facelift 2.4D el D5 alternativt en S40/V50 facelift 2.0D eller någon 5cyl. Manuell endast.

S60 känns ju mera bekväm, tyst och gedigen. Men törstigare och något äldre konstruktion och betydligt svårare att få tag på.

Någon som har några tips och tankar kring dessa bilar?

Jonas
ToXtreme
12 mars 2013 · 3 627 Inlägg

S40/V50 har fått rätt bra begagnatbetyg och är faktiskt riktigt trevliga att köra, jag gillar iaf sätena och allt det! Köper man en som är lite nyare än första årsmodellen så slipper man ju ifrån barnsjukdomarna med smile

Angående motor så räcker 2.0D gott och väl till för S40/V50in, den är inte heller överdrivet törstig, speciellt dyr i skatt eller så.

S60 må vara en bekväm bil! Men som du själv sa en äldre konstruktion, sen är la inte motorerna supersnåla heller. Dessutom är den större och tyngre så den drar betydligt mer och skatten ligger på 3-4k mer om året så det är ett ganska mycket dyrare alternativ driftmässigt.

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
H3dlund Med lem
12 mars 2013 · 1 127 Inlägg

Finns en tråkig utgift på 2,0d man bör tänka på när man letar milmässigt.. Vid stora servicen, 24 000 mil tror jag den är. Så ska kamrem och partikelfilter bytas ut. Så den servicen är megadyr, bättre köpa den större motorn som inte har partikelfilter. Förbrukningsmässigt är det ingen skillnad.

Har kört både s60/v70 diesel och en v50 diesel. Det är inte svårt val för mig iaf, v50n tilltalar mig inte alls. Trång och obekväm jämfört med s60. Sen om man inte köper en alltför gammal s60/v70 så går de väldigt billigt de med. Körde fars v70 2,4d på 0,47 långkörning senast. I norge visserligen så inte så hög fart, annars ligger den på 0,5-0,6 blandad körning. Men jag tror inte en v50 går värst mycket billigare än så?

Rquired Allmänt envis
12 mars 2013 · 12 512 Inlägg

Jag har förstått det som tvärt om att fyrorna ligger ganska nära femman i förbrukning utan att vara i närheten av lika pigga, det finns en längre tråd på Volvoforumet jagrullar.se där missnöjda ägare vittnat om lite väl hög förbrukning i förhållande till effekten.

Dessutom har vissa årsmodeller ett partikelfilter som skall bytas med 12.000mils intervall och där ett additiv (vätska till att rena filtret) skall tillsättas med 6000mils intervall, det blir dyrt i längden jämfört med det "underhållsfria" filter D5 har även om det också behöver bytas förr eller senare.

D5 är inte särskilt snål men det verkar inte fyrorna heller vara så varför inte välja lite mer kraft och motor?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Brådhis * Voff voff *
12 mars 2013 · 10 244 Inlägg

Rquired skrev:
D5 är inte särskilt snål men det verkar inte fyrorna heller vara så varför inte välja lite mer kraft och motor?

Håller med helt här! Välj en rejälare motor, skillnaden är så pass liten i kostnad ändå.

Jag har en V70 D5:a från 2007 och under dom drygt 2000 mil jag haft den hittills har jag pendlat drygt 7 mil om dagen tvärs igenom Stockholm, dragit släp då och då, dragit båttrailer, kört dieselvärmaren i princip dagligen och har ändå en snittförbrukning på 0,74 l/milen. Det är med dagens mått mätt kanske inte direkt snålt, men för 1,7 ton bil med automat och 185 hk under ovanstående förhållanden tycker iaf jag att det är riktigt okej! Detta är alltså verklig förbrukning uträknad utifrån tankningarna och inte baserad på färddatorn som är en riktig glädjemätare på dessa (man kan mer eller mindre konstant lägga på 0,1 l/mil på vad färddatorn visar).

Årsskatten ligger på 5600:- från och med januari i år (sänkning på c:a 300:-...).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
12 mars 2013 · 346 Inlägg

Det billigaste vore ju en D24a i 245an smile , och utan turbo då alltså wink

Volvo_Mannen Volvoskadad
12 mars 2013 · 6 017 Inlägg

Aronsson skrev:
Det billigaste vore ju en D24a i 245an smile , och utan turbo då alltså wink

Haha, hon ska ju vilja köra bilen också wink

Jonas
eferm
12 mars 2013 · 245 Inlägg

V70 D5 2006 185hk 6-växlad manuell. FWD
skatt 4400kr
drar enligt färddatorn 0,54l/milen på 5år och 10 tusen mil, vintertid har jag kollat förbrukningen när jag tankar och då ligger den på exakt 0,6l/milen (då kör jag även rätt ofta med dieselvärmaren)
rullar på 16Tum på vinter och 19 på sommaren.

har dock stött på några problem såhär på 10 tusen mil, sprucken slavcylinder på kopplingen, trasigt frihjul på generatorn, brustet rör till styrservon.

annars bara sånt som normalt slits.
/mvh erik

Senast redigerat av eferm (13 mars 2013)

Volvo 744 "Yngve" (1989)
Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Brådhis * Voff voff *
13 mars 2013 · 10 244 Inlägg

eferm skrev:
V70 D5 2006 185hk manuell. FWD
skatt 4400kr
drar enligt färddatorn 0,54l/milen på 5år och 10 tusen mil, vintertid har jag kollat förbrukningen när jag tankar och då ligger den på exakt 0,6l/milen (då kör jag även rätt ofta med dieselvärmaren)
rullar på 16Tum på vinter och 19 på sommaren.

har dock stött på några problem såhär på 10 tusen mil, sprucken slavcylinder på kopplingen, trasigt frihjul på generatorn, brustet rör till styrservon.

annars bara sånt som normalt slits.
/mvh erik

Hur kan din 06:a kosta 1200:- mindre i skatt än min 07:a? Iofs är din manuell...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
eferm
13 mars 2013 · 245 Inlägg

Brådhis skrev:

eferm skrev:
V70 D5 2006 185hk manuell. FWD
skatt 4400kr
drar enligt färddatorn 0,54l/milen på 5år och 10 tusen mil, vintertid har jag kollat förbrukningen när jag tankar och då ligger den på exakt 0,6l/milen (då kör jag även rätt ofta med dieselvärmaren)
rullar på 16Tum på vinter och 19 på sommaren.

har dock stött på några problem såhär på 10 tusen mil, sprucken slavcylinder på kopplingen, trasigt frihjul på generatorn, brustet rör till styrservon.

annars bara sånt som normalt slits.
/mvh erik

Hur kan din 06:a kosta 1200:- mindre i skatt än min 07:a? Iofs är din manuell...?

//Brådhis

bra fråga, det är 44XXkr, kommer inte ihåg dom 2 sista siffrorna men skumt att din 07 var såpass mycket dyrare..

Volvo 744 "Yngve" (1989)
Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
torpis Forummoderator
13 mars 2013 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:

eferm skrev:
V70 D5 2006 185hk manuell. FWD
skatt 4400kr
drar enligt färddatorn 0,54l/milen på 5år och 10 tusen mil, vintertid har jag kollat förbrukningen när jag tankar och då ligger den på exakt 0,6l/milen (då kör jag även rätt ofta med dieselvärmaren)
rullar på 16Tum på vinter och 19 på sommaren.

har dock stött på några problem såhär på 10 tusen mil, sprucken slavcylinder på kopplingen, trasigt frihjul på generatorn, brustet rör till styrservon.

annars bara sånt som normalt slits.
/mvh erik

Hur kan din 06:a kosta 1200:- mindre i skatt än min 07:a? Iofs är din manuell...?

//Brådhis

-07 manuell D5 V70  4228kr/år i skatt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
13 mars 2013 · 10 572 Inlägg

Rquired skrev:
D5 är inte särskilt snål men det verkar inte fyrorna heller vara så varför inte välja lite mer kraft och motor?

Yada yada från dig som vanligt...   film från mig som vanligt...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
13 mars 2013 · 10 572 Inlägg

eferm skrev:
V70 D5 2006 185hk manuell. FWD
skatt 4400kr
drar enligt färddatorn 0,54l/milen på 5år och 10 tusen mil, vintertid har jag kollat förbrukningen när jag tankar och då ligger den på exakt 0,6l/milen (då kör jag även rätt ofta med dieselvärmaren)
rullar på 16Tum på vinter och 19 på sommaren.

/mvh erik

Har nästan exakt samma siffror som dig. Min bil har rullat nästan 44000mil och jag har kört de senaste 10000milen med bara slitprylar utbytta.  Samma turbo, partikelfilter etc som från fabrik.

Innan jag köpte V70 D5 provade jag en V50 drivE och den drog MERA än vad V70 visade sig göra så som jag kör med pendling 11mil/dag och en smula stadstrafik till det.

Är jag snäll på gasen utan att för den delen vara en snigel så kliver jag under 0.5/mil på sommaren. Det man skall titta efter är den 6växlade manuella lådan som kom -07(!)


Provade en V70III 2.4D med 18000mil på mätaren här om dagen, denna drog i samma härad som min V70II under en rundtur på ett par mil. Inget vetenskapligt, men att åka på 0.5X/mil med den var absolut inga problem. Annars har man hört att de skall dra mera soppa än V70II

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Rquired Allmänt envis
13 mars 2013 · 12 512 Inlägg

torpis skrev:

Rquired skrev:
D5 är inte särskilt snål men det verkar inte fyrorna heller vara så varför inte välja lite mer kraft och motor?

Yada yada från dig som vanligt...   film från mig som vanligt...

Och vad bevisar den filmen överhuvudtaget bortsett från att 185hk Volvo plus trim kan accelerera vilket knappast är någon överraskning, eller du påstår att den tar 0.3L/mil i praktiken? Jag konstaterade samma sak som du gör ett inlägg senare, en V50 diesel med fyra dricker inte mindre än en starkare maskin.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
torpis Forummoderator
13 mars 2013 · 10 572 Inlägg

Rquired skrev:
eller du påstår att den tar 0.3L/mil i praktiken?

I 85km/h gör den det! (mätt upp 0.33/mil över 70mil)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
13 mars 2013 · 10 244 Inlägg

Verkar vara automaten som ställer till skatten då kanske? Men 1200:- dyrare är ändå en avsevärd skillnad... Man kanske borde kolla med Transportstyrelsen så det inte blivit nå´t fel...? Är det möjligen nå´n här som har en automatare som kan bekräfta att dom kostar som min?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
13 mars 2013 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:
Verkar vara automaten som ställer till skatten då kanske? Men 1200:- dyrare är ändå en avsevärd skillnad... Man kanske borde kolla med Transportstyrelsen så det inte blivit nå´t fel...? Är det möjligen nå´n här som har en automatare som kan bekräfta att dom kostar som min?

//Brådhis

Den drar mycket mera soppa också 0.74 mot 0.54 och det är väl koldioxiden man betalar för ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Rquired Allmänt envis
13 mars 2013 · 12 512 Inlägg

torpis skrev:

Rquired skrev:
eller du påstår att den tar 0.3L/mil i praktiken?

I 85km/h gör den det! (mätt upp 0.33/mil över 70mil)

Jaha då har väl de D5 jag kört och följande elva Volvo ett stort hål i tanken då:
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Brådhis * Voff voff *
13 mars 2013 · 10 244 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Verkar vara automaten som ställer till skatten då kanske? Men 1200:- dyrare är ändå en avsevärd skillnad... Man kanske borde kolla med Transportstyrelsen så det inte blivit nå´t fel...? Är det möjligen nå´n här som har en automatare som kan bekräfta att dom kostar som min?

//Brådhis

Den drar mycket mera soppa också 0.74 mot 0.54 och det är väl koldioxiden man betalar för ;-)

För all del... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
ToXtreme
13 mars 2013 · 3 627 Inlägg

Att en manuell D5a skulle dra 0.54L/mil blandat är ju bara drömsiffror, möjligen vid landsvägskörning.

Sen är jag lite nyfiken på hur de där sifforna med 0.33L/mil kunnat mätas upp? Inte för att ifrågasätta men du skrev att den mätningen gjordes i 85km/h under 70mil. Är det i omgångar då som slagits ihop och man har dragit ett medelvärde eller hur har det gått till? För det lär ju knappast finnas en enda väg i hela detta land där man kan hålla konstant 85km/h under 70mil? smile (eller någon som orkar göra det heller för den delen roll )

Senast redigerat av ToXtreme (13 mars 2013)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang