5483
Sök

Handbromsen fast i ena bakhjulet

13 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
Hej!

Misstänkte ett deffekt kullager och hissa upp bilen och kolla vilket hjul det var.
När jag ska snurra ena bakhulet så vill det inte snurra utan att jag med kraft får det att snurra.
Tänkte först att jag glömde att slå av handbromsen men det hade jag inte.
Vilken överraskning, jag har kännt att bilen accelerat lite dålig den senaste tiden.
Det måste väll vara handbromsen som har fastnat mot ena hjulet eller?
Har säkert kört en tid så här, vad kan ha hänt mer bakom hjulet? Kolvar osv kan nog ha tagit skada?

Har en verkstad som ska kolla på detta om 2 veckor och borde nog inte köra bilen mer tills dess...

682 Inlägg
2 juni 2013
Hjullager? Då brukar det bli sådär. Morsan hade samma på sin golf från 07, däcket var jääkligt svårt att dra runt för hand!

Vettemannen
2 juni 2013
alexhgren skrev:
Hej!

Misstänkte ett deffekt kullager och hissa upp bilen och kolla vilket hjul det var.
När jag ska snurra ena bakhulet så vill det inte snurra utan att jag med kraft får det att snurra.
Tänkte först att jag glömde att slå av handbromsen men det hade jag inte.
Vilken överraskning, jag har kännt att bilen accelerat lite dålig den senaste tiden.
Det måste väll vara handbromsen som har fastnat mot ena hjulet eller?
Har säkert kört en tid så här, vad kan ha hänt mer bakom hjulet? Kolvar osv kan nog ha tagit skada?

Har en verkstad som ska kolla på detta om 2 veckor och borde nog inte köra bilen mer tills dess...

Är det handbromsen som fastnat så hade du känt det på lukten. Det luktar fan om brända bromsar. Jag hade så på Vetten nyligen och det kändes på lukten efter bara ett par kilometer att bromsarna låg på.

/Benny

13 Inlägg
3 juni 2013
Trådstartare
Vad kan det vara då? hmm Som får hjulen att inte snurra? (Man kan få det snurra men endast med styrka)
Har tid hos mekanikern först nästa vecka, vågar inte köra bilen tills dess...
Senast redigerat av alexhgren (3 juni 2013)

2 452 Inlägg
3 juni 2013
är säkert handbromsen som fastnat så att du får dra i ...hade så på min med....

döden kommer tillbaka

682 Inlägg
3 juni 2013
Kolla hjullager.. Ta tag med en hand övredel och en i undredel av däcket, sen börjar du jucka på däcket. Glappar det = hjullager.

Men om ett hjullager är så pass skuret så däcket knappt snurrar är det inte så bra. Då blir det ny spindel om man fortsätter...

Sök