6004
Sök

Konstigt bränsle problem?? s70 2.5T

265 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
Hej!

Bilen:
Kkk 24 turbo
Modelanpassad IC
BSR steg 2
3 tum hela vägen
Öppet sportluftfilter
Japan grenrör.

Problem:
Bilen går hur bra som helst när den är medelvarm.
Men när man kört ett bra tag med bilen så har den inget "skjut" som den har när den är lite
Kallare.
Turbon laddar 1bar med det är konstant ladd som inte svajar, och när man kör fullgas så känns det som att
Turbon bara laddar o laddar och att inget händer, ibland kan
Jag köra på fullt ladd och kanske efter 5sekunder kommer "skjutet"
Och den går som fan medan ibland så märker man inte av varvstoppet.
I bland på fullgas så kommer effekten i vågor, alltså inga ryck eller tvekningar.

Detta fenomenet hände efter att jag bytte luftfilter och grenrör.

Har inget svajande laddtryck, mätaren är inkopplad i insuget.
Inga läckage heller.
Alla vakuum slangar håller tätt när jag suger o blåser i dem

Bilen drog jämt med V70R steg 3 ATM innan och nu drar han ifrån mig utan problem.
Bytte tändstift och bränslefilter i lördags.

Något är ju fel men vad kan det vara?

Tacksam för all hjälp!

2 452 Inlägg
27 maj 2013
kolla tändstift igen så inte nått av dom gått av hände mig o hittade inte felet förrän gått igenom allt o då byttes rotor fördelarlock i onödan kändes det som,det var när jag köpte nya tändkablar som jag hittade felet ett av tändstiften hade gått av på mitten värmen hade knäckt det.

döden kommer tillbaka

265 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
Tändstiften har inte gått av för den går precis likadant som innan jag bytte tändstift, dem var också hela smile
Har tändspolar på min så ingen fördelare, rotor eller tändkablar wink

8 294 Inlägg
27 maj 2013
Kan bero på flera saker. Dels så kan givaren som läser på svänghjulet vara på väg att ge sig. Sen blir det ju inte bättre om man kör med dåligt anpassad mjukvara.

265 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
Hej!

Men detta är ju något som uppkommit plötsligt?
Mjukvaran är dåligt anpassad, javisst men har funkat utan problem innan. Ska ta o kolla på den givaren, sitter på blocket upptill mellan motor och låda?

8 294 Inlägg
28 maj 2013
MikkoHansen skrev:
Mjukvaran är dåligt anpassad, javisst men har funkat utan problem innan

Eftersom du skriver att det började efter att du bytte grenrör så är det inte osannolikt att problemet beror på din mjukvara. För kört du med steg 2 så är inte den anpassad för större downpipe och tryckbyggnadsen man kan få då. Med bättre grenrör så blir det ännu svårare för styrboxen att lista ut vad som händer. Så "vågorna" i effekt du känner kan vara att du ligger på gränsen i bränslemängd eller tändläge som gör att boxen "känner" sig fram efter vad som funkar.

MikkoHansen skrev:
Ska ta o kolla på den givaren, sitter på blocket upptill mellan motor och låda?

Japp. Dem mäter annorlunda när dem blir varma än när dem är kalla. Det ligger det en kompensering för i styrboxen, men när dem börjar bli dåliga så mäter dem annorlunda vilket kan lura styrboxen.

265 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
Okej!

Jo jag har planer på att mappa bilen, har ju spridare o allt annat klart, men tyvärr så utsattes min bil för skadegöresle i helgen som va så tyvärr så går ju en del av pengarna till självrisken.

Så planerna på att mappa bilen måste ju skjutas upp! Men då ska jag testa att byta denna givare o så om de blir lite bättre. Förstår att styrsystemet har de lite jobbigt just nu. Tack för hjälpen!smile

Mvh Hansen

265 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
Löste problemet, tankade 98 oktan och bilen går som en dröm nu! smile

Sök