Saab 9 3 Aero, vad är fel?? (motorlampa, oljelampa, varningslampa)

plexi22
14 juni 2013 · 7 Inlägg

För att göra en lång historia kort.
Jag köpte för några dagar sedan en Saab 9 3 Aero -02 som gått 21000 mil. Köpte den för 15 000 kr, och ajg vet det är så pass billigt att man direkt frågar sig vad som är fel. Den har en hel del kosmetiska defekter men vid tillfället sket jag i det o slog till....
Nu 2 dagar senare så börjar både oljelampa och varningstraingel lysa till och från varannan minut, men det är inte konstant. Ibland kan jag köra några km innan det börjar hålla på.. men lamporna går på lite då och då, de lyser aldrig i mer än 5 sekunder. Häromdagen gick även motorlampan igån, då åkte jag kvickt till en verkstad som konstaterade att det var tändkassetten som spökade. efter lite meck så löste dom problemet och det har inte återkommit. Men fortfarande när jag kör så blir det ibland diskomusik med "ding dong" från varningslamporna när jag kör. Det jag inte förstår är, om nu oljetrycket är så dåligt borde väl lampan lysa konstant?? plus att motorn borde havererat för länge sen? o övrigt så växlar den bra o startar alltid. Kan inte hör anågra konstiga ljud från motorn och jag kan inte se något ovanligt i avgaserna.

Vad göra?!roll

Tpos Bt
14 juni 2013 · 19 Inlägg

Har du kollat oljenivån?

"Racing in a honda is like the special olympics, Even if you win you are still retarded."
plexi22
14 juni 2013 · 7 Inlägg

blev lite för kortfattat, oljenåvin är precis vid max.

jojje81 George
14 juni 2013 · 1 956 Inlägg

Låter som igensatt oljesil. Kör inte fören du åtgärdat det!

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
gurragas
14 juni 2013 · 269 Inlägg

Om det inträffar när du kört en stund så att tempen gått upp till max så kan det vara att ramlagrena är på upphällningen, min blev så, gick ända tills motorn blev varm, då dingdongade det och oljelampan började lysa när varven gick ner, började man varva så släcktes lampan, det var ramlagrena som "blödde" så att trycket sjönk i systemet, på 9-5:an går det att byta underifrån rätt smärtfritt i alla fall, bytte ram och vev på min och det tog väl ca: 3 timmar, hade dock tillgång till brygga.

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
plexi22
15 juni 2013 · 7 Inlägg

efter lite testing idag på hem fårn jobbet så har jag konstaterat att lamporna går igång efter ca 5 min körande. Dom går igång specielt när jag bromsar, eller svänger. När jag kommit hem till parkeringen lyste dom fortfarande när jag var stillastående, provade att varva lite och lamporna slocknar så fort jag ger den lite varv. Nån mer tänkbar diagnos?

ValP2k
15 juni 2013 · 1 122 Inlägg

plexi22 skrev:
efter lite testing idag på hem fårn jobbet så har jag konstaterat att lamporna går igång efter ca 5 min körande. Dom går igång specielt när jag bromsar, eller svänger. När jag kommit hem till parkeringen lyste dom fortfarande när jag var stillastående, provade att varva lite och lamporna slocknar så fort jag ger den lite varv. Nån mer tänkbar diagnos?

Igensatt sil som den andra sa. Ju mer varv desto mer oljetryck

gasa nu foer faen!
TyraX
15 juni 2013 · 526 Inlägg

skicka tillbaka bilofan... du har 7 dagar på dig att häva köpet enligt lag!

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
plexi22
15 juni 2013 · 7 Inlägg

något man kan byta själv?? har inte tillgång till någon lyft eller garage.

azid Det som inte dödar gör ont
15 juni 2013 · 2 668 Inlägg

TyraX skrev:
skicka tillbaka bilofan... du har 7 dagar på dig att häva köpet enligt lag!

Källa eller länk till detta påstående.

2slow
gurragas
15 juni 2013 · 269 Inlägg

ValP2k skrev:

plexi22 skrev:
efter lite testing idag på hem fårn jobbet så har jag konstaterat att lamporna går igång efter ca 5 min körande. Dom går igång specielt när jag bromsar, eller svänger. När jag kommit hem till parkeringen lyste dom fortfarande när jag var stillastående, provade att varva lite och lamporna slocknar så fort jag ger den lite varv. Nån mer tänkbar diagnos?

Igensatt sil som den andra sa. Ju mer varv desto mer oljetryck

Hade fullt med oljesludge i mitt tråg, detta resulterade sedemera i turboras, men den tappade aldrig oljetrycket under körning, däremot så tog det ca: 3-5 sek innan oljetryckslampan släcktes vid kallstart och i början lät det som ett generatorljud när oljepumpen sög febrilt för att få upp trycket.

Fem minuters körning i varmt väder = full arbetstemeratur på oljan och då är oljan så flyktig att lagerspelet på ett kass lager inte klarar att hålla emot trycket och lagret "blöder" ut trycket, detta tips fick jag av maptune här i stan och det stämde på min saab som höll på exakt som trådstartarens saab.

Om du nu väljer att fixa felet själv och tar ned tråget för att kolla om du har igensatt sil, eller egentligen är det oljesludge som lägger sig i botten av tråget och gör så att silen inte har möjlighet att suga upp oljan fritt, ta då ned treans ramöverfall och kolla om det ser friskt ut, det är det lagret som tydligen tar mest stryk, om detta är dåligt så har förhoppningsvis inte veven tagit stryk, då är det en kostnad på ca: 12-1500 för ram och vevlager + ca: 3-5 timmars jobb...

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
plexi22
16 juni 2013 · 7 Inlägg

vem kontaktar man för att häva köpet?? har redan ringt säljaren som givetvis säger att bilen är köpt i befintligt skick etc.

azid Det som inte dödar gör ont
16 juni 2013 · 2 668 Inlägg

plexi22 skrev:
vem kontaktar man för att häva köpet?? har redan ringt säljaren som givetvis säger att bilen är köpt i befintligt skick etc.

Du får gå igenom tingsrätten, alltså får du kontakta en advokat om du köpte privat.

Om det var en firma så är det Arn som gäller.

2slow
Tpos Bt
16 juni 2013 · 19 Inlägg
"Racing in a honda is like the special olympics, Even if you win you are still retarded."
plexi22
16 juni 2013 · 7 Inlägg

det var ju just det jag trodde.. köpte ju bilen provat.. ingen bilfirma altså.. då är det är det ju bara knyta näven i fickan med andra ord??
orkar inte hålla på o jiddra med advokater o grejer.. kostar ju också pengar.. för 15k spönn.

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
16 juni 2013 · 839 Inlägg

Laga det relativt smärtfritt innan det blir skrot av motorn. Det är mindre jobb än att gå igenom den där processen med tingsrätt osv.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
plexi22
18 juni 2013 · 7 Inlägg

var köper man en ny oljesil?? har googlat på nätet men kan fan inte hitta ngn som säljer sktien

jojje81 George
18 juni 2013 · 1 956 Inlägg

Du behöver inte köpa en ny.  Allt du behöver är 3 o-ringar och saabs flänstätning

Senast redigerat av jojje81 (18 juni 2013)

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
18 juni 2013 · 839 Inlägg

jojje81 skrev:
Du behöver inte köpa en ny.  Allt du behöver är 3 o-ringar och saabs flänstätning

Och allt detta köper du på Saab.
Det du gör är att göra rent silen med förslagsvis avfettningsmedel och en stålborste.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang