6622
Sök

Volvo 16v Turbo med Nira sprut hur mkt av kablar ska man använda?? Elhjälp!

BonnaMeck
1 augusti 2013
Tjoo!

Bygger som sagt en B230 16v Turbo och har bestämt mig för att köra med ett Nira sprut till detta. Nu när jag står och river i detta undrar jag om hur mkt av kablage jag ignetligen kan ta bort från original systemet? Sitter ju en grov kabel härva i min 940 och undrar om man i stort sett kan ta bort hela utan att förstöra för lampor och allt sådant. Eller är det mera värt att dra nytt? Och när jag köper mitt Nira följer allt med för att koppla in det då eller ska man behöva stå och skaffa kabel och grejer för att de ska fungera och dra allting själv? Är lite frågetecken jag har så hade varit tacksam för all hjälp jag kan få!

Robin.

10 287 Inlägg
2 augusti 2013
Man kan riva bort en hel del men inte hela stammar. Det går att göra detta på flera olika nivåer allt ifrån att bara tejpa över gamla kontakter och lägga Nira kablaget ovanpå till att bygga om hela elsystemet och integrera Nira i härvorna. Allt beror på vilken kunskap man har, hur mycket tid man har och vad det får kosta samt hur mycket man bryr sig om hur "snyggt" det skall se ut.
När jag har byggt om "hela skiten" som jag har gjort på flera bilar varav ett par Volvo så har det tagit mig ca 40 - 50 timmars jobb för motorutrymmet och måhända runt 100 timmar för en hel bil.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

VD Hammar
613 Inlägg
2 augusti 2013
bara en tanke, det går inte att ta kabelstammen från 240 som har löst kabel härva sen låta den gamla typ sitta kvar fast man rensar allt till motorn?

MVH Johan

10 287 Inlägg
2 augusti 2013
Det är ingen väg framåt. Då får man bara ännu mera LH2.4 kablage.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Försöker iaf
1 998 Inlägg
5 augusti 2013
Ta bara av originalkablarna och låt dem hänga. Då är det lätt att köra bilen via standardsprutet om du skulle ha oturen att åka på regbesiktning.

Nirat drar du bara snyggt brevid i kabelstrumpor eller krympslangar.

Jag valde dock att ta bort hela mitt LH2.4 i min 240 och dra helt nytt.

Nirahärvan är ett riktigt virrvarr av kablar men på alla kablar står de vad de är till för så det är inga som helst problem.

Använde gamla kontaktstycken och köpte nya stift
Kabelstrumpor osv köpte jag i England.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Fri fart för ett fritt folk!
15 103 Inlägg
6 augusti 2013
vorre jag dig skulle jag montera det senare 940 elsystemet det är mycket enkelt att hållas med
när man har härvorna till motorutrymmet lösa så tar man bara bort alla kontakter till motorhärvan och följer allt fram till kontaktstyckena.
samma sak med spridarmotstånd osv

sen den dagen man tex måste montera i orginalsprut så skaffar man dom 2kabelpiskorna och monterar dit dom gjort på 2-3timmar

håller på med mitt system till mitt t5bygge där jag rensar allt orginal till motorn

Kör fort så hinner inget hända...

Sök