[Bilköp] 7-sitsig bil. Gärna hög under, ev. 4-hjulsdriven. Prestanda/utseende ointressant. Vad finns att välja på?

granite
25 augusti 2013 · 150 Inlägg

Funderar på att byta bil. Önskemålen är många.

1. Vill gärna ha 7-sitsig för att kunna skjutsa barn och deras kompisar. Bra lastutrymme är +

2. Jag pendlar inte och kör inte i stan, så det ska vara en långfärdsbil för landsväg. Den behöver inte vara jättesnål, kör inte så många mil om året i alla fall.

3. Prestanda och utseende skiter jag fullständigt i. Den ska vara pålitlig och inte kräva massa dyr service (typ +20.000 för kamremsbyten osv).

4. Eftersom jag bor i Dalarna och gillar bärplockning, MTB, skidåkning mm och ofta kör in på småvägar så är det bra om bilen inte är alltför låg undertill. Alltså, en gammal 240 räcker ju oftast, men en del nya bilar är väldigt låga. Har haft både Subaru och quattro, 4-hjulsdrift är ett plus, men inget måste.

Vad finns det att välja på? XC90 skulle ju duga, men det kanske finns nåt bättre?

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
alexander87
25 augusti 2013 · 171 Inlägg

skulle lätt tipsa om någon wv sharan vr6 med 4x4 isåfall..hade en sån nu under sommaren..

granite
25 augusti 2013 · 150 Inlägg

Har inte Sharan 4x4 syncro? Eller är det Haldex?

Hade förresten tänkt ett pris mellan 20.000-90.000, så nya bilar går bort

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
Mack Forum- och sitemoderator
25 augusti 2013 · 26 151 Inlägg

Jag skulle faktiskt hålla med om Volvo XC90 i det här fallet.
Finns även lite olika motorer att välja på, även om man såklart nog i det fallet helst väljer diesel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang