5486
Sök

Saab 9000 ABS-problem

25 Inlägg
6 september 2013
Trådstartare
Hallå alla!
Jag har en Saab 9000 CSE - 97 som besiktningen vägrar godkänna p.ga att ABSen inte vill fungera.
Jag har kollat givarna och testat bilen i omgångar. Givarna verkar det inte vara något fel på.
Sen har det hänt att ABSen sparkat igång i ett fåtal sekunder för att sedan lägga av direkt igen.

Jag blir galen på detta då Saabjäveln verkligen är skitfin.
Uppskattar all hjälp och råd!

241 Inlägg
6 september 2013
kan vara boxen som spökar, någon lödning som är dålig lr nå sånt! va ju samma problem på min 850 ju förmodar jag

414 Inlägg
6 september 2013
Lyser ABS-lampan eller?

Läs ut felkoder i så fall...

25 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
Lillen, kan jag åtgärda det på något vis utan att byta box?
Ja, ABS lampan lyser.

414 Inlägg
9 september 2013
Då sparar du väldigt mycket tid på att läsa ut felkoder.... En 1997 skall ha OBD2 uttag, vet inte om en "vanlig" OBD2-läsare läser ut ABS felkoder dock.

Saabs egna (GM) diagnostikverktyg Tech2 klarar det hur som helst

Glapp i kablaget till ABS-givarna är nog det vanligaste felet, då funkar det av och till
Senast redigerat av joH900 (9 september 2013)

4 299 Inlägg
9 september 2013
OBD2-läsare funkar inte, jag har provat på min -97a smile

Man måste ha Tech2... Det man kan göra med givarna är ju att mäta upp dom, ska ligga på cirkus 1100 ohm.

414 Inlägg
9 september 2013
Fast om det rör sig om glapp så kan det vara svårt och veta om det glappar just när man mäter smile

Läser man ut felkoder så ger en glappande givare typ felkod i stil med "givare höger bak, intermittent avbrott"

4 299 Inlägg
9 september 2013
Jo visst, alltid lättast och bäst att läsa av med datorn i första hand smile

Men med en lampa som bara slocknar ibland kan man ju ha tur att hitta felet utan att behöva betala hundralappar för en avläsning var min tanke smile
Förutsatt att man har tillgång till multimeter såklart!

414 Inlägg
9 september 2013
Men han skriver att han har testat givarna, så jag antar han har ohm-mätt dem redan tongue

Skall gå att mäta dem också på något annat sätt (frekvens? kanske) undertiden hjulet snurrar, men det har jag inte behövt göra än så länge.

4 299 Inlägg
9 september 2013
Mjo, han har skrivit att dom är testade, men inte hur. Och de kan va lika gärna va grannens kompis som sagt "snurra på hjulet och lyssna om de gnisslar" typ tongue
Därför skrev jag som jag gjorde för att på så sätt kolla att han gjort på rätt sätt smile

Jo det har du nog rätt i, har för mig jag hört något sånt. Men som du säger, de e femtioelvatusen gånger lättare att leta upp någon med Tech2 då smile

25 Inlägg
10 september 2013
Trådstartare
Jag har testat ABSen på det viset att jag testat bilen. Och kört hårt och då har ABSen fungerat och lampan slocknat.
Det är så jag vet att givarna fungerar någorlunda.
Har ingen möjlighet att ta felkoder.
Så felsökningen måste ske manuellt

241 Inlägg
10 september 2013
servas skrev:
Jag har testat ABSen på det viset att jag testat bilen. Och kört hårt och då har ABSen fungerat och lampan slocknat.
Det är så jag vet att givarna fungerar någorlunda.

ja men följ kablar och känna efter kabelbrott så gott det går, spruta elektro olja eller 55 på givarnas kontakt. boxen (vet int hur det ser ut på saab) skulle du kanske kuna baka? bara hört att man kan och då ska tydligen dåliga lödningar rätta till sig. lycka till smile

414 Inlägg
10 september 2013
servas skrev:

Då börjar du med att mäta upp givarna som Rallyhalle skriver

Det finns skarvar på kabeln vid varje fjädertorn fram och sen under ett lock på varje sida under sittdynan till baksätet. Där kan du dra isär kablarna och mäta på den delen av kabeln som går mot givaren.

Sök