Volvo V40 2.0t -01, startmotor går inte runt.

jonatk Smart chimps talk Swedish
12 september 2013 · 289 Inlägg

Hej!
Lämnade barnen på dagis 8 imorse. Klockan 10 skulle jag använda bilen igen.
Sätter i nyckeln och vrider till läge 1, klockan samt tripmätare/färddator nollställs(eftermarknads stereo nollställs ej).
Vrider för att starta motorn, inget händer. Inte ett knyst, inte ens ett försök att dra runt motorn.
Mäter spänning, 13volt på batteriet.
Försöker igen, tar ut nyckeln, vrider till läge 1 - nu nollställs inget! Klockan tickar på, men motorn vrids inte runt det minst. Inte ett knyst.

Tilläggas bör är att vid start vanligtvis måste nyckeln ligga i läge 2 i ett par sekunder för att motorn(oftast!) ska starta på första vridet. Vrider man för att starta direkt så går det alltså inte alls.
Ibland, trots att man haft nyckeln i läge 2 några sekunder så måste man försöka en andra gång för att starta motorn.

Det som jag tycker är konstigast i sammanhanget är att klockan/färddator nollställs, inte eftermarknads stereo.

Vart KAN felet ligga? Styrenheten? Relä? Säkring till startmotor? Startmotor kaputt? Några idéer?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 september 2013 · 17 509 Inlägg

jonatk skrev:
Hej!
Lämnade barnen på dagis 8 imorse. Klockan 10 skulle jag använda bilen igen.
Sätter i nyckeln och vrider till läge 1, klockan samt tripmätare/färddator nollställs(eftermarknads stereo nollställs ej).
Vrider för att starta motorn, inget händer. Inte ett knyst, inte ens ett försök att dra runt motorn.
Mäter spänning, 13volt på batteriet.
Försöker igen, tar ut nyckeln, vrider till läge 1 - nu nollställs inget! Klockan tickar på, men motorn vrids inte runt det minst. Inte ett knyst.

Tilläggas bör är att vid start vanligtvis måste nyckeln ligga i läge 2 i ett par sekunder för att motorn(oftast!) ska starta på första vridet. Vrider man för att starta direkt så går det alltså inte alls.
Ibland, trots att man haft nyckeln i läge 2 några sekunder så måste man försöka en andra gång för att starta motorn.

Det som jag tycker är konstigast i sammanhanget är att klockan/färddator nollställs, inte eftermarknads stereo.

Vart KAN felet ligga? Styrenheten? Relä? Säkring till startmotor? Startmotor kaputt? Några idéer?

Jag tror att polanslutningarna till batteriet börjar bli ärgade/kassa. Lossa och rengör noga och skruva åt ordentligt. Fast batteriet kan var dåligt trots 13 volt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jonatk Smart chimps talk Swedish
12 september 2013 · 289 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Jag tror att polanslutningarna till batteriet börjar bli ärgade/kassa. Lossa och rengör noga och skruva åt ordentligt. Fast batteriet kan var dåligt trots 13 volt!

Ska definitivt prova detta! Batteriet är bytt för 3-4 årsen, ett yellowtop, ja va de nu heter. Köpte de i samband med att jag byggde ljud i bilen. Därefter har bilen för det mesta rullat långa sträckor till/från arbete, så bra laddat har de vart om inte generatorn har gett sig de senaste.
Eller hur lång livstid kan man räkna med ett batteri? Bilen har rullat ca 5-6000 mil med de batteriet.

Men ska ut och kolla polerna, om det är så att dom inte ger tillräckligt bra kontakt.


Edit:
Förut skulle jag ut och testa starten igen, då den helt plötsligt startar. Har nu startat efter varje försök de senaste timmarna. Problemet lär väl säkerligen dyka upp igen, så kan denna plötsliga start kanske hjälpa att tyda vad problemet är?

Inte rengjort några poler ännu.

Senast redigerat av jonatk (12 september 2013)

Glenn9K Montör
13 september 2013 · 664 Inlägg

Det kan inte vara så att tändningslåset börjar bli slitet? Vet inte riktigt om det är vanligt på x40 eller ej dock..

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
ottorb
13 september 2013 · 320 Inlägg

Det är en typisk fenomen att klckan, trippmätaren nollställs när batterispänningen försvinner. Jag hade rengjort    batteripolerna först men även kollat jordansutningen vid karossen(att den inte är korroderat)
Batteriets livslängd är ca 4 år

Drönirettab
13 september 2013 · 21 761 Inlägg

jonatk skrev:
Batteriet är bytt för 3-4 årsen, ett yellowtop, ja va de nu heter. Köpte de i samband med att jag byggde ljud i bilen. Därefter har bilen för det mesta rullat långa sträckor till/från arbete, så bra laddat har de vart om inte generatorn har gett sig de senaste.
Eller hur lång livstid kan man räkna med ett batteri? Bilen har rullat ca 5-6000 mil med de batteriet.

Antar att du menar Optima YellowTop. Om ett sånt batteri inte utsätts för ren "misshandel" (tex totala urladdningar ner till bara någon volt) en massa gånger så bör det hålla ganska länge, 3-4 år är absolut inga problem. Äger själv ett rött Optima av äldre modell (när de hette "Optima 850") och det är snart 18 år gammalt, fungerar fortfarande utan större bekymmer (dock självurladdar det en del). smile

Jag håller med om att polanslutningarna bör kollas upp, såna felorsaker är inte helt ovanliga. För att se om batteriet verkar dåligt så kan du mäta spänningen direkt på polerna när du vrider nyckeln i startläge, händer det då ingenting och att spänningen håller sig över tex 11 V så är inte batteriet felorsaken iaf.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang