3693
Sök

Passat Syncro GL av årsmodell 96, har problem med vatten under mattan vid förarsätet och fötterna.

26 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
Hej har med tiden kommit in ruskigt mycket vatten in under mattan i förarsätet, börjar även få strul med centrallås och elhissarna. Beror troligtvis på komfortstydornet som har fått in lite fukt.

Har nu tagit bort allt vatten . Vågar dock inte ta ut bilen ur garaget för jag vet inte vart vattnet kommer ifrån?

Batteriet sitter inte vid framför rutan så någon igensatt plugg finns inte, som dem "nyare" passaterna har.

Tips??
Senast redigerat av Karby (18 september 2013)

5 897 Inlägg
18 september 2013
Förvinner det kylarvätska?
Vilken färg var vattnet?
Luktade eller smakade vattnet glykol? (om du nu luktade eller smakade på vattnet, glykol smakar sött och kylarvätska är som lite klibbig om man får det på huden, luktar däremot inte så mycket så är inte det lättaste att känna på lukten)

Om det är kylarvätska så är det antingen värmekranen eller värmepaketet som läcker.

Är det däremot bara vanligt vatten så kan det vara otätt mellan vindruta och list, otätt i någon karosseriskarv och säkert fler ställen som jag inte kommer på just nu.

26 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Förvinner det kylarvätska?
Vilken färg var vattnet?
Luktade eller smakade vattnet glykol? (om du nu luktade eller smakade på vattnet, glykol smakar sött och kylarvätska är som lite klibbig om man får det på huden, luktar däremot inte så mycket så är inte det lättaste att känna på lukten)

Om det är kylarvätska så är det antingen värmekranen eller värmepaketet som läcker.

Är det däremot bara vanligt vatten så kan det vara otätt mellan vindruta och list, otätt i någon karosseriskarv och säkert fler ställen som jag inte kommer på just nu.

Det är helt klart rent vatten, varken klibbar eller smakar sött. Bara unket vatten.... vattnet kan väl knappast komma underifrån då det bildas mer när den får en nogran tvätt? Får riva och titta med stark ficklampa om man ser något rost eller dylikt.

177 Inlägg
18 september 2013
Packningen till friskluftfilterhållaren är ganska vanligt att den läcker.

5 897 Inlägg
18 september 2013
Då är det inte kylarvätska i alla fall.

Då tror jag på att det är någon list som inte håller tätt så det kommer igenom fukt eller om det är något rosthål i t.ex fönsterkarmen, kan dölja sig under listen eller dylikt. Eller om någon avrinning är igentäppt, t.ex till ACn (om du har AC) eller till luftintaget.

26 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
Drog ut dämpningen nu och hitta en gummi plugg som var trasig, såg rakt till backen. Måste ju vara den?

26 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
Drog ut dämpningen nu och hitta en gummi plugg som var trasig, såg rakt till backen. Måste ju vara den?

236 Inlägg
18 september 2013
under torpedplåten finns ett s.k fågelbad, en regnplast som kan vara trasig, och via den så finns det avrinningshål mot framskärmen, där brukar det bli tätt och läcka in

Man måste ha humor

26 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
Korsen skrev:
under torpedplåten finns ett s.k fågelbad, en regnplast som kan vara trasig, och via den så finns det avrinningshål mot framskärmen, där brukar det bli tätt och läcka in

Kollar man det inne från kupén eller från motorrummet?

Vid gas pedalen?

Lite specifikt så jag inte letar ihjäl mig smile

26 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
scorpan6662 skrev:

Antar att man kollar det från motorrummets sida, men ungefär vart? smile

177 Inlägg
19 september 2013
Karby skrev:
scorpan6662 skrev:

Antar att man kollar det från motorrummets sida, men ungefär vart? smile

Passagerarsidan under "vattenavrinningsplasten".

Sök