Körkortet och prövotiden

Avine
20 september 2013 · 13 Inlägg

Tjenare! Har ett par funderingar gällande körkortet och prövotiden

Tog körkortet i Onsdags:D, och som ung försöker jag spara lite tills man kan skaffa något eget medans man tränar själv med familje bilen. Hemma har vi i familjen även en taxibil som kan användas. Frågan är ju då, om den betraktas som en "personbil" om jag kör den med skylten nere (delvis att den inte är i yrkestrafiken vid det tillfället) eller om jag bötfälls för att köra den. Tycker dock själv att den borde betraktas som en personbil då den inte är tillgänglig för passagerare med skylten nere, men har inte läst eller hittat svar på nätet, så jag försöker ju klura ut detta.hmm

Sen kommer vi till prövotiden, tänker till en mestadel på fart aspekten i det hela eftersom det andra är ganska så solklart, indraget körkort = rattfyll, droger, etc.
Kan dock t.ex tänka mig att körkortet är kört om du kör 55 på en 30 väg, men säg 40 på en 30 väg, skulle det leda till ett indraget körkort eller böter? Samma gäller högre hastigheter, t.ex 110 vid en 90 väg skulle det bli ett indraget körkort inom prövotiden enligt er?yikes

simlar
20 september 2013 · 5 528 Inlägg

Du får samma böter som om du inte skulle ha prövotid. Enda skillnaden under prövotiden är att om du gör en så pass grov överträdelse så att körkortet dras in måste du ta om det istället för att få det indraget i t.ex 6månader.

Jag vet däremot inte hur det är att köra en taxi som ej är i tjänst om man ändå behöver taxiförarlegitimation.

Senast redigerat av simlar (20 september 2013)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
20 september 2013 · 26 160 Inlägg

Inget illa menat, men vad lärde du dig om prövotiden när du tog kortet? Det var ju alldeles nyligen så du torde ju komma ihåg det?
Annars så står det i böckerna.

En taxi är väl en taxi oavsett om skylten "taxi" sitter monterad eller ej. Den torde ju fortfarande vara registrerad och försäkrad av taxibolaget, och jag tror inte dom blir så glada OM du lånar bilen och till exempel krockar med den.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Buggsan Samlare
21 september 2013 · 82 Inlägg

"En personbil eller en lätt lastbil får endast föras i linje- eller taxitrafik om föraren har taxiförarlegitimation."

Det där är vad som står i lagtexten och personligen tolkar jag det som att du får köra bilen. Det är ju yrkestrafik du inte får bedriva.

Avine
21 september 2013 · 13 Inlägg

Mack skrev:
Inget illa menat, men vad lärde du dig om prövotiden när du tog kortet? Det var ju alldeles nyligen så du torde ju komma ihåg det?
Annars så står det i böckerna.

En taxi är väl en taxi oavsett om skylten "taxi" sitter monterad eller ej. Den torde ju fortfarande vara registrerad och försäkrad av taxibolaget, och jag tror inte dom blir så glada OM du lånar bilen och till exempel krockar med den.

Det jag undrade över är ju inte alls nämnt under prövotiden i boken, vad jag funderade över var ju hur mycket "över" man kan vara hastighetsbegränsningarna innan en linje dras mellan böter och indraget körkort. Detta inte för att man ska sitta och räkna och köra på just linjen till "max" utan att vara rädd för att få ett indraget körkort, men jag vill ju känna mig säker med körkortet även om man ligger en 5-10km/h över hastighets begränsningen.

Avine
21 september 2013 · 13 Inlägg

Buggsan skrev:
"En personbil eller en lätt lastbil får endast föras i linje- eller taxitrafik om föraren har taxiförarlegitimation."

Det där är vad som står i lagtexten och personligen tolkar jag det som att du får köra bilen. Det är ju yrkestrafik du inte får bedriva.

Det är även så jag tolkat det hela, att jag har möjligheten att köra bilen så länge det inte är för yrkesmässiga skäl.big_smile Läste det lite högre upp av en annan forum medlem, men taxibilen är självägd av farsan så det är ju inga problem där, rädslan för mig är dock om man blir stoppad och sedan tillsagd att just den kombinationen (B-körkort+taxibil) är olaglig, även om den inte är till för yrkesmässiga skäl.

Mack Forum- och sitemoderator
21 september 2013 · 26 160 Inlägg

Nitrouse skrev:

Mack skrev:
Inget illa menat, men vad lärde du dig om prövotiden när du tog kortet? Det var ju alldeles nyligen så du torde ju komma ihåg det?
Annars så står det i böckerna.

En taxi är väl en taxi oavsett om skylten "taxi" sitter monterad eller ej. Den torde ju fortfarande vara registrerad och försäkrad av taxibolaget, och jag tror inte dom blir så glada OM du lånar bilen och till exempel krockar med den.

Det jag undrade över är ju inte alls nämnt under prövotiden i boken, vad jag funderade över var ju hur mycket "över" man kan vara hastighetsbegränsningarna innan en linje dras mellan böter och indraget körkort. Detta inte för att man ska sitta och räkna och köra på just linjen till "max" utan att vara rädd för att få ett indraget körkort, men jag vill ju känna mig säker med körkortet även om man ligger en 5-10km/h över hastighets begränsningen.

Vill du vara rädd om kortet - kör i laglig hastighet.
Så enkelt är det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
it_mutt Avstängd
21 september 2013 · 10 388 Inlägg

Mack skrev:

Nitrouse skrev:

Mack skrev:
Inget illa menat, men vad lärde du dig om prövotiden när du tog kortet? Det var ju alldeles nyligen så du torde ju komma ihåg det?
Annars så står det i böckerna.

En taxi är väl en taxi oavsett om skylten "taxi" sitter monterad eller ej. Den torde ju fortfarande vara registrerad och försäkrad av taxibolaget, och jag tror inte dom blir så glada OM du lånar bilen och till exempel krockar med den.

Det jag undrade över är ju inte alls nämnt under prövotiden i boken, vad jag funderade över var ju hur mycket "över" man kan vara hastighetsbegränsningarna innan en linje dras mellan böter och indraget körkort. Detta inte för att man ska sitta och räkna och köra på just linjen till "max" utan att vara rädd för att få ett indraget körkort, men jag vill ju känna mig säker med körkortet även om man ligger en 5-10km/h över hastighets begränsningen.

Vill du vara rädd om kortet - kör i laglig hastighet.
Så enkelt är det.

Kan bara hålla med. Har man -precis- tagit körkortet och undrar hur fort man kan köra utan att bli av med lappen, ska man nog lämna tillbaka körkortet, för redo för trafiken är man då inte (i min värld).

Och så är det bara att invänta gapandet om vilka moralkärringar vi är osv osv

Senast redigerat av it_mutt (21 september 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mack Forum- och sitemoderator
21 september 2013 · 26 160 Inlägg

it_mutt skrev:

Mack skrev:

Nitrouse skrev:

Det jag undrade över är ju inte alls nämnt under prövotiden i boken, vad jag funderade över var ju hur mycket "över" man kan vara hastighetsbegränsningarna innan en linje dras mellan böter och indraget körkort. Detta inte för att man ska sitta och räkna och köra på just linjen till "max" utan att vara rädd för att få ett indraget körkort, men jag vill ju känna mig säker med körkortet även om man ligger en 5-10km/h över hastighets begränsningen.

Vill du vara rädd om kortet - kör i laglig hastighet.
Så enkelt är det.

Kan bara hålla med. Har man -precis- tagit körkortet och undrar hur fort man kan köra utan att bli av med lappen, ska man nog lämna tillbaka körkortet, för redo för trafiken är man då inte (i min värld).

Och så är det bara att invänta gapandet om vilka moralkärringar vi är osv osv

Första tanken jag hade när jag hade fått lappen var då inte "hur fort kan jag köra över hastigheten utan att lappen ryker"..så jag håller med till fullo.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
simlar
21 september 2013 · 5 528 Inlägg

Mack skrev:

it_mutt skrev:

Mack skrev:

Vill du vara rädd om kortet - kör i laglig hastighet.
Så enkelt är det.

Kan bara hålla med. Har man -precis- tagit körkortet och undrar hur fort man kan köra utan att bli av med lappen, ska man nog lämna tillbaka körkortet, för redo för trafiken är man då inte (i min värld).

Och så är det bara att invänta gapandet om vilka moralkärringar vi är osv osv

Första tanken jag hade när jag hade fått lappen var då inte "hur fort kan jag köra över hastigheten utan att lappen ryker"..så jag håller med till fullo.

Precis, första tanken var "Yes! Körkort!" och efteråt tänkte man "Helt otroligt att äntligen ha körkort."
Nä, man får välja sina tillfällen när man vill gasa på allmän väg.

Och blir man stannad av polisen och kommer med ursäkten "Men det är ju ingen trafik ute alls" eller "Jag såg er inte" så har man bara inte varit tillräckligt uppmärksam för bevisligen var det åtminstone en bil ute i trafiken tongue

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Henrik-N
21 september 2013 · 450 Inlägg

Nitrouse skrev:

Mack skrev:
Inget illa menat, men vad lärde du dig om prövotiden när du tog kortet? Det var ju alldeles nyligen så du torde ju komma ihåg det?
Annars så står det i böckerna.

En taxi är väl en taxi oavsett om skylten "taxi" sitter monterad eller ej. Den torde ju fortfarande vara registrerad och försäkrad av taxibolaget, och jag tror inte dom blir så glada OM du lånar bilen och till exempel krockar med den.

Det jag undrade över är ju inte alls nämnt under prövotiden i boken, vad jag funderade över var ju hur mycket "över" man kan vara hastighetsbegränsningarna innan en linje dras mellan böter och indraget körkort. Detta inte för att man ska sitta och räkna och köra på just linjen till "max" utan att vara rädd för att få ett indraget körkort, men jag vill ju känna mig säker med körkortet även om man ligger en 5-10km/h över hastighets begränsningen.

Du har precis fått kortet och tjatar i ett forum om hur snabbt över du kan köra över hastighetsbegränsningarna.

Tagga ner och väx upp, och du tror väl inte du kan köra bil bara för att du klarat uppkörningen, det är ett kvitto på att du klarat proven med godkänt resultat, du skrev de ju själv, "att du tränar med familjens taxi"

SportPilot Ubåtsingenjör
21 september 2013 · 7 234 Inlägg

stanna hemma ett tag till för din egen säkerhet smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
21 september 2013 ·

Ta det lugnt i trafiken, kör enligt gällande hastighetsbegränsningar är mitt råd.
Jag förstår dock en tanke med din fråga gällande hastighetsöverträdelser då även jag kört ganska mycket i Stockholm, trafikrytmen är inte sällan över gällande hastighetsbegränsning inte minst på essingen, kör man sina 70km/h där blir man snabbt omkörd och behandlad som en idiot i trafiken då de flesta kör 80-90km/h där när intensiteten minskat.
Skit i dom, kör enligt begränsningen, problemet ligger hos dom som kör för fort.

Gällande huruvida du får framföra en TAXI utan förarbevis, ja kör på du som med en -vanlig personbil-, så länge inte någon är inloggad för att spara på privatmilen, du får ha taxametern påslagen strömmässigt men inte i drift för att kunna köra passagerare, som att ha en stereo inkopplad men inte få spela på den.
(du begriper vad jag menar då ni har bullen i familjen).
Du behöver inte plocka bort någon takskylt eller skolskylt, även om det är skönare köra utan för att slippa vindbruset från dom.

Senast redigerat av Evildan (21 september 2013)

Muttley
21 september 2013 ·

Problemet med taxin är att kör du utloggad så nyttjar du bilen privat.   I för sig inget problem ifall ägaren betalar för att få nyttja den privat.  Men ryker personen på sköntaxering så blir de dyrt.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
21 september 2013 · 5 650 Inlägg

vet inte om de är jag som börjar bli gammal och grinig ?
men borde ju finnas 70 miljoner prövotids trådar i och med att folk har ju tjatat enda sen min tid :S

och får man vell säga att skillnaden på dig och evert 85 är att när evert torskar lappen får han tillbaka den och du får ta om hela pisset
onödig kostnad och kan inte va kul alls när man kunde slösat dom pengarna på bilgodis istället.

förstår inte vad problemet är?!

så länge man kör lungt och inte allt för gammla skrothinkar så lutar snutarna än va.
Som yrkeschuafför kör man ju runt 20-30 tusen mil om året va väldigt länge sen man blev stoppad för nått .
och den gången åkte man en amazon som sett sina bästa dagar nångång för drygt 30-40 år sen.

så sluta oroa dig kör som folk.
, va allt för mig

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang