2850
Sök

Volvo 744 87- startar inte

177 Inlägg
23 september 2013
Trådstartare
hej! har nyss inhandlat en gammal volvo 744 gl. och den startar inte. soppa får den (blöta stift) men ingen gnista. va ska man börja felsöka och byta grejer?

MVH Petter

1 915 Inlägg
23 september 2013
Tändspole, tändmodul, fördelarlock, rotor, tändstift, tändkablar.

Börja med att mäta så du har ström till tändspolen.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

177 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
hur många volt ska man ha till tändspolen? har bytt tändkablar och tändspole

5 804 Inlägg
24 september 2013
12V/batterispänning har jag för mig det ska vara. Tror inte det finns något förkopplingsmotstånd på 740.
Om det nu skulle finnas ett förkopplingsmotstånd ska det vara ca 9V´på spolen. Förkopplingsmotståndet är en vit avlång sak med kontakter i båda ändarna.
Senast redigerat av simlar (24 september 2013)

177 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
okej. men om hallgivaren ger upp kan de orsaka att gnistan försvinner. för varvmätaren rör sig inte om man vrider runt motorn med startmotorn

5 804 Inlägg
24 september 2013
beckvall skrev:
okej. men om hallgivaren ger upp kan de orsaka att gnistan försvinner. för varvmätaren rör sig inte om man vrider runt motorn med startmotorn

Ja eftersom hallgivaren ger ut signal om när tändspolen ska triggas, dvs när gnistan ska skickas ut ur spolen.
Och rör sig inte varvräknaren när du drar på starten så kan det vara hallgivaren som gett upp.

6 739 Inlägg
24 september 2013
beckvall skrev:

hallgivare, styrenhet vid rattstång eller tändmodulen. nån av dom lär förmodligen vara trasiga smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Sök