4081
Sök

Ventilläckage om606turbodiesel

Sothora <3
1 201 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
behöver nu lite proffesionella råd..

Min 300tdt (om606) 24 v turbo började trycka ut kompluft i insuget.. trodde då ja hade en krokig ventil.

Men vid rivning visade det sig att ingen var krokig.

Så jag provade tätheten mellan ventil och säte genom att jag fyllde förbränningsrummet med vatten och blåste med tryckluft i insugskanalerna då bubbla de rätt friskt på 3,5,6 cyl med ventilfjädrar kvar... Kan de orsakat att ja fick kompluft ut i insuget??

Efter att ja gjort rent och slipat in ventilerna med slippasta och indianpinne så släpper den inte igenom en enda bubbla OBS utan ventilfjädrar utan med ventilen enbart där.

Så som sagt kan det här läckaget orsakat att ja fick ut kompressionen i insuget??

Vore lite surt o montera ihop igen o konstatera att de är något annat. Dyra packningar till dom här :roll: mvh

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Sothora <3
1 201 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
ingen?

3 235 Inlägg
13 mars 2012
En ventil som inte tätar ordentligt kan läcka en del, speciellt om det är flera ventiler som inte är täta.

6 Inlägg
8 augusti 2013
Hur gick det för dig med motorn. Jag har samma bekymmer på min turbo 606. Tacksam för svar!

Sothora <3
1 201 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
jodå skeva ventiler. Hänt sisådär på en 3 motorer nu.. EGR skiten som orsakar det.

6 Inlägg
24 september 2013
Nu har jag slipat in alla ventiler och den går som en dröm. För övrigt så har jag stoppat dit sugkammen från 606.910. mycket mer botten och tidigare ladd.

Tack för svar!

Sök