Köpte hoj nyss

Muttley
12 september 2013 ·

Kollan skrev:
Ägarbytet Ska gå genom, krediten kommer att läggas på nya ägaren (trådskaparen).

Det kan ju faktiskt vara så att killen med hojen betalat av sista räkningen denna månad också och han lägger ut den för försäljning pga det..

De tar mindre än ett dygn från du betalat skulden till uppgiften "kredit" försvunnit.

För att lägga krediten på en annan individ så måste den kollas upp först.   Tänk om nya ägaren är svartlistad på alla banker.

De hade aldrig någonsin funkat på min nuvarande bil när jag hade kredit på den.   Minsta anmärkning så vägra de låna ut.

Kollan
12 september 2013 · 618 Inlägg

tkd_rille skrev:

Kollan skrev:
Ägarbytet Ska gå genom, krediten kommer att läggas på nya ägaren (trådskaparen).

Det kan ju faktiskt vara så att killen med hojen betalat av sista räkningen denna månad också och han lägger ut den för försäljning pga det..

De tar mindre än ett dygn från du betalat skulden till uppgiften "kredit" försvunnit.

För att lägga krediten på en annan individ så måste den kollas upp först.   Tänk om nya ägaren är svartlistad på alla banker.

De hade aldrig någonsin funkat på min nuvarande bil när jag hade kredit på den.   Minsta anmärkning så vägra de låna ut.

Nej, det gör det inte alls.
Jag köpte min bil av en bekant förra veckan och krediten står fortfarande kvar, ägarbyte gick genom utan problem.
Sista krediten betalades cirka 3 dagar innan jag köpte den.

Skulle snarare tro att krediten skrivs av i slutet av månaden

Brådhis * Voff voff *
13 september 2013 · 10 277 Inlägg

Jag har flera gånger varit med om att det stått kredit på nya regbeviset för att förra ägaren inte hunnit reglera skulden (med pengarna jag betalat för bilen förstås) innan Transportstyrelsen skickat ut nya regbeviset. Sedan har det dröjt ett par dagar till en vecka och så kommer det ett nytt regbevis utan texten.

Är man osäker kan man ringa och kolla med kreditgivaren hur skulden ser ut. T.ex. summa kvar och om det finns obetalda fakturor. Dom får många så´na samtal så det är inget dom höjer på ögonbrynen över.

Det är dock sant att kreditgivaren kan göra ett återtag på fordonet om skulden ej regleras (eftersom det de facto är dom som egentligen äger det!). Däremot läggs inte själva skulden över på nya ägaren utan går istället till inkasso på förra ägaren om han inte gör rätt för sig.

Köparen som alltså i det läget blir av med fordonet kan då göra en polisanmälan eftersom säljaren begått ett bedrägeri och sålt ett fordon han inte haft rätt att sälja (eftersom han inte gjort rätt för sig mot kreditgivaren).

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (13 september 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Muttley
13 september 2013 ·

Kollan skrev:

tkd_rille skrev:

Kollan skrev:
Ägarbytet Ska gå genom, krediten kommer att läggas på nya ägaren (trådskaparen).

Det kan ju faktiskt vara så att killen med hojen betalat av sista räkningen denna månad också och han lägger ut den för försäljning pga det..

De tar mindre än ett dygn från du betalat skulden till uppgiften "kredit" försvunnit.

För att lägga krediten på en annan individ så måste den kollas upp först.   Tänk om nya ägaren är svartlistad på alla banker.

De hade aldrig någonsin funkat på min nuvarande bil när jag hade kredit på den.   Minsta anmärkning så vägra de låna ut.

Nej, det gör det inte alls.
Jag köpte min bil av en bekant förra veckan och krediten står fortfarande kvar, ägarbyte gick genom utan problem.
Sista krediten betalades cirka 3 dagar innan jag köpte den.

Skulle snarare tro att krediten skrivs av i slutet av månaden

De gjorde de på cadillacen. När lånet blev löst försvann noteringen.  I för sig ringde jag in och kollade så att de blev rätt.

dasboot
14 september 2013 · 441 Inlägg

Hade samma sak på mim bil när jag köpte den. Vi ringde volviafinans och fråga om kvarvarande belopp om man skulle lösa lånet. Löste allt på en bank sen. Löste lånet där och betala resterande belopp till hans konto.

Kollan
15 september 2013 · 618 Inlägg

tkd_rille skrev:

Kollan skrev:

tkd_rille skrev:

De tar mindre än ett dygn från du betalat skulden till uppgiften "kredit" försvunnit.

För att lägga krediten på en annan individ så måste den kollas upp först.   Tänk om nya ägaren är svartlistad på alla banker.

De hade aldrig någonsin funkat på min nuvarande bil när jag hade kredit på den.   Minsta anmärkning så vägra de låna ut.

Nej, det gör det inte alls.
Jag köpte min bil av en bekant förra veckan och krediten står fortfarande kvar, ägarbyte gick genom utan problem.
Sista krediten betalades cirka 3 dagar innan jag köpte den.

Skulle snarare tro att krediten skrivs av i slutet av månaden

De gjorde de på cadillacen. När lånet blev löst försvann noteringen.  I för sig ringde jag in och kollade så att de blev rätt.

Nu är min bil uppdaterad, det står "slutdatum kredit: 2013-09-30"

Muttley
16 september 2013 ·

Kollan skrev:

tkd_rille skrev:

Kollan skrev:

Nej, det gör det inte alls.
Jag köpte min bil av en bekant förra veckan och krediten står fortfarande kvar, ägarbyte gick genom utan problem.
Sista krediten betalades cirka 3 dagar innan jag köpte den.

Skulle snarare tro att krediten skrivs av i slutet av månaden

De gjorde de på cadillacen. När lånet blev löst försvann noteringen.  I för sig ringde jag in och kollade så att de blev rätt.

Nu är min bil uppdaterad, det står "slutdatum kredit: 2013-09-30"

Ok, de hände aldrig på min. När pengarna var inne var krediten helt borta.  Men jag betalde allt i ett bräde efter jag fått uppgifterna för betalningen.

Brådhis * Voff voff *
17 september 2013 · 10 277 Inlägg

Kollan skrev:

tkd_rille skrev:

Kollan skrev:

Nej, det gör det inte alls.
Jag köpte min bil av en bekant förra veckan och krediten står fortfarande kvar, ägarbyte gick genom utan problem.
Sista krediten betalades cirka 3 dagar innan jag köpte den.

Skulle snarare tro att krediten skrivs av i slutet av månaden

De gjorde de på cadillacen. När lånet blev löst försvann noteringen.  I för sig ringde jag in och kollade så att de blev rätt.

Nu är min bil uppdaterad, det står "slutdatum kredit: 2013-09-30"

Då är inte bilen slutbetald. När den är slutbetald försvinner texten helt.

Om det plötsligt ändrats till ett datum väldigt snart finns möjligheten att finansbolaget märkt att bilen bytt ägare och nu kräver in hela summan vid månadens slut.

Det intressanta är alltså om säljaren betalar in allt då eller inte.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Kollan
7 oktober 2013 · 618 Inlägg

Brådhis skrev:

Kollan skrev:

tkd_rille skrev:

De gjorde de på cadillacen. När lånet blev löst försvann noteringen.  I för sig ringde jag in och kollade så att de blev rätt.

Nu är min bil uppdaterad, det står "slutdatum kredit: 2013-09-30"

Då är inte bilen slutbetald. När den är slutbetald försvinner texten helt.

Om det plötsligt ändrats till ett datum väldigt snart finns möjligheten att finansbolaget märkt att bilen bytt ägare och nu kräver in hela summan vid månadens slut.

Det intressanta är alltså om säljaren betalar in allt då eller inte.

//Brådhis

Kredit"stämpeln" är borta nu f.ö

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang