Lågt oljetryck! Saab 9-5 årsm 98. Akut Hjälp!!

fredrik250cc
6 oktober 2013 · 82 Inlägg

Hejsan!

Köpte en saab 9-5 idag. körde ca 20 mil sen tändes oljetryckslampan när jag står på tomgång. Kan de räka med att bytt till en lite tjockare olja för att få bättre tryck? Bilen kör idag på helsyntet 5-40W. Tänkte om man kan ta och byta till 10-40w mineral olja? Kan inget direkt om bilar så tänke kolla med nån som kanske kan lite mer än jag.

Tacksam för snabba svar.

Mvh Fredrik

MVPerformance
6 oktober 2013 · 755 Inlägg

fredrik250cc skrev:
Hejsan!

Köpte en saab 9-5 idag. körde ca 20 mil sen tändes oljetryckslampan när jag står på tomgång. Kan de räka med att bytt till en lite tjockare olja för att få bättre tryck? Bilen kör idag på helsyntet 5-40W. Tänkte om man kan ta och byta till 10-40w mineral olja? Kan inget direkt om bilar så tänke kolla med nån som kanske kan lite mer än jag.

Tacksam för snabba svar.

Mvh Fredrik

har du tillräckligt med olja i motorn?

Skulle dock inte rekommendera att byta från syntet till mineral då om man vill byta tillbaks senare så kan det bli stor risk för motorras.

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
Tpos Bt
6 oktober 2013 · 19 Inlägg

Ta ner oljetråget och gör rent silen och fortsätt med helsyntet. Gör tätare oljebyten. Vanligt fel på 95 som inte är servade ordentligt.

"Racing in a honda is like the special olympics, Even if you win you are still retarded."
fredrik250cc
6 oktober 2013 · 82 Inlägg

olja har jag iden. Nån som vet hur svårt de är att plocka ner oljetråget?

Tpos Bt
6 oktober 2013 · 19 Inlägg

Inte alls svårt att ta ner det. Du ser det när du kommer in under bilen.

Här ser du hur silen sitter fast. Det sitter ett lock till ovanför silen.

http://img585.imageshack.us/img585/3162/img1557y.jpg


Den ska vara ren.

http://www.nyblom.com/stcs/sumpskit.jpg


Om du inte vill riva ner oljetråget så kan du börja med att byta olja och se om det hjälper.
Sen göra ett par täta oljebyten.
Jag skulle riva ner det och göra rent ordentligt. Det tar inte så lång tid.

Senast redigerat av Tpos (6 oktober 2013)

"Racing in a honda is like the special olympics, Even if you win you are still retarded."
fredrik250cc
6 oktober 2013 · 82 Inlägg

Tack för hjälpen. Ska ta och riva ner de imon se om de hjälper smile

k-tuning
6 oktober 2013 · 117 Inlägg

Lugna puckar nu, på en 9-5:a är det inte alls lika lätt att få loss tråget. Sitter saker ivägen!

Nissan Skyline R33 GT-R "Nismo" (1995)
Tpos Bt
6 oktober 2013 · 19 Inlägg

k-tuning skrev:
Lugna puckar nu, på en 9-5:a är det inte alls lika lätt att få loss tråget. Sitter saker ivägen!

Allt beror på hur kunnig man är. Det som man måste släppa innan än downpipen. 3 muttrar vid turbon och 2 efter katten och släppa en kontakt till lambdan. Sen sitter det en slang från vevhusventilationen ner i tråget.
Man ser vad som behöver släppas på när man kommer under bilen.

"Racing in a honda is like the special olympics, Even if you win you are still retarded."
fredrik250cc
6 oktober 2013 · 82 Inlägg

okej. Får se hur de går smile

Presidento Of World
6 oktober 2013 · 3 335 Inlägg

Vart köpte du denna saab?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
fredrik250cc
7 oktober 2013 · 82 Inlägg

trollhättan

torpis Forummoderator
7 oktober 2013 · 10 576 Inlägg

Det är standard på dessa bilar och någonting man bör ta på allvar och åtgärda ordentligt.  Att börja med silen låter vettigt. I övrigt finns det säkert en handfull tips så som vevhusvent etc man bör se till att uppgradera.

Att byta till tjockare olja hjälper bara temporärt och är ingen lösning

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
fredrik250cc
7 oktober 2013 · 82 Inlägg

okej. bytte olja idag och filter efter 1 mil samma problem. Får ta och se om man kan få ner tråget. Hör också ett konstigt ljud från höger sida av motorn. Låter som pumpen pumpa luft de klonkar typ.

fredrik250cc
7 oktober 2013 · 82 Inlägg

om de då är pumpen som låter.. vet inte exakt va den sitter.

LocKtar Herr
7 oktober 2013 · 1 722 Inlägg

Lagerras?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
fredrik250cc
7 oktober 2013 · 82 Inlägg

de hoppas jag inte..

torpis Forummoderator
7 oktober 2013 · 10 576 Inlägg

fredrik250cc skrev:
okej. bytte olja idag och filter efter 1 mil samma problem. Får ta och se om man kan få ner tråget. Hör också ett konstigt ljud från höger sida av motorn. Låter som pumpen pumpa luft de klonkar typ.

Kompisens bil gjorde likadant. När oljan blev varm tappade den trycket. Lär som en kass servopump. Han hittade aldrig felet utan bilen fick gå hädan efter div halvhjärtade insatser av olika mekaniker.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
fredrik250cc
7 oktober 2013 · 82 Inlägg

okeej byte han oljepump och rensa sillen?

fredrik250cc
9 oktober 2013 · 82 Inlägg

Så nu är de fixat smile Slängde i lite Stp förtjockningsmedel. Tack för hjälpen allihopa!

Echonator Köpingsbo i exil
9 oktober 2013 · 507 Inlägg

fredrik250cc skrev:
Så nu är de fixat smile Slängde i lite Stp förtjockningsmedel. Tack för hjälpen allihopa!

Nej ditt fel är inte fixat.... Du har endast dolt felet. Lite som att bara spraya på färg på rosten och säga att man har fixat rosten

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang