3903
Sök

Kan kamaxel stanna av sig själv??

45 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
Det gäller en nissan primastar 1,9 dci. Jag körde med bilen och så plöstigt bilen död. Var hos mekaniken och han sa att det kamrem som pajade. Sista servicen var gjort av nissan för 1300 mil sedan och de bytt kamrem, har lämnat bilen till de för att de skulle kolla var som hänt. Service mannen rinde och så att kamaxel har stannat själv och han vet inte varför och att det är inte deras fel. Jag tror att de vill lurar mig.
Senast redigerat av xdaniellox (29 oktober 2013)

820 Inlägg
29 oktober 2013
Går kamremmen av så snurrar väl inte kamaxeln längre och har dom bytt den för bara 1300 mil så tycker man att dom borde åtgärda men dom försöker väl smita undan ansvar som många tyvärr verkar göra.

Åk dit och stå på dig, du har väl servicebok? Den är väl det bästa att visa upp tror jag.

Om man säger

45 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
De påstår att kamremmen är hel. Det varkar var lite konstigt. Ja, jag har servicebok.

564 Inlägg
29 oktober 2013
Kamaxeln stannar inte utan anledning. Skurna kamaxellager t.ex. drar av kamremmen, vissa motorer har vattenpump som drivs av kamremmen och som måste bytas samtidigt etc.

498 Inlägg
29 oktober 2013
Först var remmen av och nu var den hel.. Ring och fråga vad dom menar egentligen.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

45 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
De sa att det kamaxel som har stannat och de vet inte varför. Pga vad kan kamaxel stanna???

43 Inlägg
29 oktober 2013
det jag kan komma på som eventuellt kan få en kamaxel att stanna är

- kamremmen har gått av alt hoppat av av någon anledning

- kamdrevet(en) har på något sätt gått av alt styrningen i kamdrevet gått av och dåligt dragen skruv så kamremmen drar runt drevet men drevet bara spinner runt och gör ingen nytta

- eventuellt om något kamlager kan ha skurit dock tror jag itne kamaxeln bara stannar för det.

dock är inte detta skrivit i sten jag är absolut inget proffs på sådant här detta är bara teorier från min sida
dock har jag blivit utsatt för alt 2 själv av min egen klantighet en gång.

45 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
Så det är egentligen deras fel??

Ubåtsingenjör
7 383 Inlägg
29 oktober 2013
ja det är deras fel,om nu inte kammen har skurit och dragit sönder remmen

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
29 oktober 2013
Om kammen skurit eller gått av så är det ingen de kan veta på förhand. I annat fall är det väldigt svårt att se hur det ska vara ditt fel när de höll på med remmen sist. Å andra sidan är det ju faktiskt en Renault, oavsett vad som står i grillen.
Be att få se hur det ser ut själv. Ser det ut som de satt på en ny rem, sitter det ens någon?
Be dem dra runt så du får se, ja du fattar... be dem visa det faktiska problemet och sen kan du återkomma. Det kanske blir helt uppenbart att det är deras fel eller att det faktiskt har hånt något utanför vare sig din eller verkstans förmåga att förutse saker..?

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

Fri fart för ett fritt folk!
15 039 Inlägg
29 oktober 2013
vissa bilar släpper man kamdrevet när man byter kamrem..
så det kan vara deras fel..är remmen inte av och det står i deras papper att dom ska släppa kamdrevet vid bytet så är det nog deras fel..varken första eller sista gången det händer.

nu har jag dock aldrig mekat någon sån typ av motor men många moderna motorer är sådana

Kör fort så hinner inget hända...

Sök